Adviseur economisch advies (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DEC951
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 03. Economie (EC)
Doel van de functie
Het concipiëren, op punt stellen en coachen van theoretisch en praktisch gefundeerde economische analyses en beleidsadviezen inzake steeds nieuwe ontwikkelingen en beleidsmaatregelen op het gebied van de openbare financiën en meer algemeen het macro- en micro-economisch, budgettair en financieel beleid, desgevallend in een complexe of zeer specifieke materie en/of omgeving; deelnemen aan het beslissingsproces bij de beleidsuitwerking. Het opmaken van deze analyses en adviezen gebeurt: -op zelfstandige basis, d.w.z. met minimale hiërarchische begeleiding -op multidisciplinaire basis, d.w.z. interactie tussen de deeldomeinen -op proactieve basis, d.w.z. met integratie van probabiliteiten inzake toekomstige ontwikkelingen in de bestudeerde gebieden
teneinde
de hoogste beleidsverantwoordelijken binnen de FOD in staat te stellen de impact van nieuwe ontwikkelingen en maatregelen correct te evalueren, een keuze te maken uit beleidsalternatieven of het dagelijks beheer van de FOD bij te sturen
Deelnemen aan en het voorzitten van werkgroepen en vergaderingen op federaal, interfederaal, internationaal en supranationaal niveau
teneinde
het standpunt van de FOD Financiën of de Belgische overheid mee te delen, te verdedigen en te onderhandelen
Het ontwikkelen van een informeel netwerk van informanten en correspondenten binnen en buiten de federale administratie
teneinde
optimale informatie voor analyses en studies te kunnen verzamelen en werkgroepen en vergaderingen op federaal, interfederaal, internationaal en supranationaal niveau optimaal voor te bereiden
Resultaatgebieden
Alsbeleidsadviseurhet formuleren van beleidsalternatieven
teneinde
een gefundeerde beleidskeuze toe te laten aan de beleidsverantwoordelijken van de FOD
Voorbeelden van taken
- Het opstellen van kwalitatieve en kwantitatieve analyses (eventueel modelmatig)
- Het ontwikkelen van alternatieve scenario's
- Het evalueren van de impact van elk scenario
- Het afwegen van de relatieve impact van elk scenario
- Het formuleren van geargumenteerde aanbevelingen en deelnemen aan het beslissingsproces bij de beleidsuitwerking
Alsanalist/onderzoekerhet bedenken en analyseren van kwalitatieve en kwantitatieve informatie
teneinde
analyses en beleidsadviezen te onderbouwen
Voorbeelden van taken
- Het organiseren van een netwerk van informatietoestroming
- Het aanleggen van data- en informatiebanken
- Het herwerken van aangeleverde informatie met het oog op een betere exploitatie
- Het uitdenken van statistische behoeften en methodes
Alsdeskundige/specialisthet toepassen van theoretische en praktische inzichten in specifieke kennisgebieden op analyses en beleidsadviezen binnen een multidisciplinaire aanpak
teneinde
te garanderen dat binnen deze analyses en adviezen de impact en interactie van deze deelgebieden voldoende uitgediept wordt
Voorbeelden van taken
- Het toetsen van ontwerpanalyses en -adviezen komende van binnen en buiten de dienst aan een specifiek kennisdomein
- Het toevoegen van specifieke analyse- en adviesaspecten behorend tot een specifiek kennisdomein
Alskennisbeheerderervoor zorgen dat de vergaarde kennis en gegevens op een toegankelijke manier gestructureerd worden
teneinde
het mogelijk te maken dat deze gemakkelijk kunnen worden aangewend binnen en buiten de dienst
Voorbeelden van taken
- Het integereren van data en informatie in een collectief databeheerssysteem binnen de dienst
- Het organiseren van gebruiksvriendelijke toegang tot deze banken
- Vastlegging van gebruiks- en exploitatiemethodes
Alsvertegenwoordigerhet vertegenwoordigen van de FOD Financiën of de Belgische overheid in federale, interfederale, internationale en supranationale werkgroepen en vergaderingen
teneinde
het betrokken standpunt mee te delen, te verdedigen en te onderhandelen
Voorbeelden van taken
- Het analyseren en evalueren van de standpunten van partners in werkgroepen en vergaderingen
- Het formuleren van alternatieve standpunten
- Het verdedigen van alternatieve standpunten via schriftelijke/mondelinge argumentatie
- Het onderhandelen van standpunten teneinde tot een gemeenschappelijk standpunt of een ander resultaat te komen dat zo bevredigend mogelijk is voor de FOD, de federale administratie of de Belgische overheid
Alsleidinggevende/projectleider/coördinatorhet actief aansturen of mee aansturen van werk- en projectgroepen binnen en buiten de FOD
teneinde
ervoor te zorgen dat de opdrachten van deze werk- en projectgroepen optimaal uitgevoerd worden
Voorbeelden van taken
- Het opstellen van agenda's en werk- en vergaderingsmethodes
- Het voorleggen van werkprogramma's
- Het voorleggen van achtergrondanalyses
- Het voorstellen van ontwerpconclusies en -aanbevelingen
- Opvolging van het werkprogramma en uitvoering van conclusies en aanbevelingen
Alscoachhet begeleiden en aansturen van economisch consulenten en analisten binnen de dienst
teneinde
deze consulenten en analisten hun taken op zelfstandige en onderling complementaire wijze te laten uitvoeren en hun kennis te ontwikkelen
Voorbeelden van taken
- Het vastleggen van de te bereiken doelstellingen op individuele basis
- Het individueel vastleggen van algemene werkprogramma's en -methodes
- Het ocassioneel verlenen of verzekeren van technische assistentie
- Aansluiten op een netwerk van informanten en correspondenten
Alstrainer/opleiderhet geven van vorming en opleiding in specifieke kennisdomeinen die tot de bevoegdheid van de dienst behoren aan ambtenaren binnen en buiten de dienst
teneinde
een betere kennis van deze domeinen over te dragen
Voorbeelden van taken
- Het organiseren van of deelnemen aan vormings- en opleidingssessies binnen en buiten de FOD over specifieke kennisdomeinen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
gemeenschaps- en gewestinstellingen
|
niet-fiscale documenten
|
per brief, e-mail ...
|
maandelijks
|
buitenlandse, internationale en supranationale overheden
|
niet-fiscale documenten
|
per brief, e-mail ...
|
maandelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
niet-fiscale documenten
|
per brief, e-mail ...
|
maandelijks
|
federale onafhankelijke instanties
|
niet-fiscale documenten
|
per brief, e-mail ...
|
maandelijks
|
eigen FOD
|
niet-fiscale documenten
|
per brief, e-mail ...
|
maandelijks
|
parastatalen
|
niet-fiscale documenten
|
per brief, e-mail ...
|
maandelijks
|
media
|
niet-fiscale documenten
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
|
|
|
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
buitenlandse, internationale en supranationale overheden
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
maandelijks
|
buitenlandse, internationale en supranationale overheden
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
maandelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
maandelijks
|
federale onafhankelijke instanties
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
maandelijks
|
eigen FOD
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
maandelijks
|
media
|
niet-fiscale documenten
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
niet-fiscale documenten
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
management
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
maandelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
De functie krijgt leiding van de Directeur Studie en Documentatie
geeft functioneel leiding aan min. 2 tot max. 5 VTE's van niveau A en B
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- De functie handelt binnen operationele richtlijnen en ontvangt duidelijke doelstellingen,
- waarbinnen de werkwijze en de opdrachten zelf kunnen worden gekozen en bepaald
De functie moet autorisatie vragen voor
- wijzigingen van de operationele richtlijnen en doelstellingen
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
Welke vernieuwingen
- De functie dient een volledig nieuw concept uit te denken waarvan
- procedures, reglementen of producten worden afgeleid
Gebaseerd op welk referentiekader
- Vernieuwing gebeurt in het kader van permanente vorming
|