Afdrukken

Adviseur kwaliteit vervoersinfrastructuur - Coördinator (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DTI039

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Technische coördinatoren

Beroepscategorie : 16. Techniek en Infrastructuur (TI)




Doel van de functie

Het leiden en bijstaan van de dienst Kwaliteit

teneinde

de kwaliteit van het door de directie geleverde werk te evalueren, verbeteringen voor te stellen i.v.m. het proces en de kwaliteit van het werk, bijzondere projecten voor de directie te realiseren en de directeur bij zijn/haar afwezigheid vervangen.

 

Het leiden en bijstaan van de dienst Kwaliteit

teneinde

een performante externe communicatie voor de directie te verzekeren.

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    het ondersteunen en leiden van de dienst Kwaliteit van de directie

teneinde

    de dienst Kwaliteit toe te laten zijn doelstellingen te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • het verdelen van de taken onder de medewerkers
  • het ondersteunen van de medewerkers op technisch vlak
  • het controleren en coördineren van het werk van de medewerkers
  • het verzekeren van de ontwikkeling van zijn/haar medewerkers, meer bepaald via de ontwikkelcirkels
  • het organiseren van de coaching van de nieuwe werknemers van de directie en het beheren van het systeem voor crisisbeheer dat opgesteld werd door de FOD binnen de DVI (directie Vervoersinfrastructuur)

 

Als
intern raadgever/adviseur
    het voorstellen van verbeteringen op het vlak van het proces en de organisatie van de directie

teneinde

    de kwaliteit van het door de directie gerealiseerde werk te verbeteren

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van een handboek voor goede praktijken
  • het voorstellen van dienstnota's en reorganisatieprojecten aan de directeur
  • deelnemen aan verbeteringsprogramma's zoals het Gemeenschappelijk Zelfevaluatiekader voor Overheidsdiensten (CAF)
  • het voorstellen van verbeteringen wat betreft de inhoud van de typebestekken voor werken en studies
  • het identificeren en implementeren van en het opnemen van de verantwoordelijkheid voor de Balanced Scorecards om het prestatievermogen van de directie te vergroten

 

Als
controleur
    het controleren van het werk van de directie, voornamelijk het technische werk op de werf

teneinde

    de kwaliteit van het gerealiseerde werk van de directie te verbeteren en de homogeniteit van de door de uitvoerende diensten genomen beslissingen na te gaan

 

Voorbeelden van taken
  • het controleren van de overeengekomen prijzen, afrekeningen en uitvoeringstermijnen en het bestellen van peilingen en proefnemingen om de kwaliteit van de uitvoering van de werken te controleren
  • het regelmatig bezoeken van de werf
  • het nagaan en vergelijken van de oplossingen voor een probleem op het vlak van de uitvoering
  • het vragen en controleren van de werfdocumenten (proces-verbaal van bevinding, dagboek der werken, sociale clausules, ...) en het controleren van de inhoud van de gegevensbank van de directie
  • het evalueren van het uitgevoerde werk en het houden van een tevredenheidsonderzoek bij de burgers

 

Als
leidinggevende
    het ondersteunen van de directeur in zijn/haar functie

teneinde

    de voortzetting van de taken van de directie op zich te nemen

 

Voorbeelden van taken
  • het vervangen van de directeur in geval van afwezigheid (handtekening, ...)
  • overgaan tot interne audits
  • helpen bij de realisatie van het strategisch plan van de directeur

 

Als
leidinggevende
    het uitvoeren van de bijzondere projecten die opgelegd worden door de directeur

teneinde

    te beantwoorden aan de behoeften van de directie en aan de bijzondere vragen ten aanzien van de directie

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan en het opvolgen van de technische werkgroepen (Opzoekingscentrum voor de wegenbouw, Belgische Confederatie van burgerlijke en landbouwkundige ingenieurs, enz.)
  • deelnemen aan vergaderingen voor kwaliteitsverbeteringen die georganiseerd worden binnen de FOD (Verbetering Programme Améliorations, enz.)
  • zorgen voor de toepassing van technische en administratieve vernieuwingen door de directie

 

Als
contactpersoon
    instaan voor de externe communicatie van de directie

teneinde

    de verwezenlijkingen van de directie kenbaar te maken en de vragen van de burgers en de pers te beantwoorden

 

Voorbeelden van taken
  • het verzenden van persberichten en nieuwsbrieven, en het organiseren van informatiecampagnes en werfbezoeken
  • het extern vertegenwoordigen van de directie
  • het actualiseren van de website van de directie
  • het afleveren van attesten betreffende de goede uitvoering aan de studiebureaus en aannemers
  • het centraliseren van de vragen van de burgers en het zo snel mogelijk beantwoorden ervan

 

Als
intern adviseur
    het adviseren, op technisch vlak, van de ingenieurs en architecten die belast zijn met de uitvoering van de studies en infrastructuurwerken

teneinde

    de technische en administratieve kwaliteit van de studies en infrastructuurwerken te verbeteren en te waken over de homogeniteit van de beslissingen die toegepast worden op de werf

 

Voorbeelden van taken
  • antwoorden op de technische vragen die door de leidinggevend ambtenaar op de werf worden gesteld
  • het aanbrengen van suggesties voor op de werf uit te voeren technische oplossingen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

management

beslissingen

per brief, e-mail ...

ad hoc

management

beslissingen

informeel

dagelijks

management

beslissingen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

organisaties/ondernemingen

mondelinge vragen

persoonlijk contact

ad hoc

andere fed. overh. diensten

schriftelijke adviezen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

particulieren/burgers

mondelinge vragen

persoonlijk contact

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

particulieren/burgers

mondelinge vragen

persoonlijk contact

ad hoc

organisaties/ondernemingen

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

wekelijks

andere fed. overh. diensten

schriftelijke adviezen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

management

schriftelijke adviezen

vergadering, stuurgroep ...

wekelijks

management

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

dagelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur van de directie Vervoersinfrastructuur

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau B Niveau C

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de verdeling en de organisatie van de taken en de controle binnen zijn/haar dienst
  • de overdracht van persmededelingen
  • de afgifte van attesten betreffende de goede uitvoering
  • de inhoud van de informatie van de website
  • de inhoud van het dossier dat voorgesteld wordt aan het CAF
  • de aanvraag van werfdocumenten aan de leidinggevend ambtenaar
  • de goedkeuring van aanbestedingen (binnen de grenzen van de delegatie van bevoegdheid) in geval van afwezigheid van de directie
  • het toestaan van verlof aan zijn/haar medewerkers
  • het toestaan van opleidingen aan zijn/haar medewerkers

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de goedkeuring van dienstopdrachten die nodig zijn voor zijn/haar functie
  • de invoering van voorstellen tot verbetering van de organisatie en de ondertekening van dienstnota's
  • de realisatie van interne audits
  • de implementatie van voorstellen tot verbetering van de procedures en van de organisatie van de directie

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

budget van de directie in 2004: 212.440.790 euro

 

Eigen werkbudget

/

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. /

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • het samenwerkingsakkoord van 15/09/1993 tussen de federale staat en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de aanhangsels ervan
  • de wetgeving inzake de openbare aanbestedingen
  • de managementplannen

 

Welke vernieuwingen
  • het verbeteren van de bestaande procédés en de organisatie binnen de directie
  • het verbeteren van de kwaliteit van het geleverde werk door de diensten die belast zijn met de uitvoering van studies en werken

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de functie biedt ondersteuning aan de directeur en de diensten die belast zijn met de uitvoering van studies en werken
  • de functie vereist dat beroep wordt gedaan op externe bronnen zoals studiebureaus, ondernemingen voor peilingen, enz.
  • de functie rapporteert en doet voorstellen omtrent beslissingen inzake organisatie aan de directeur van de directie

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.