Afdrukken

Attaché audit beheer verpleegkundigen (Minimale Verpleegkundige Gegevens) (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DWO052

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Controleurs / inspecteurs / auditors

Beroepscategorie : 14. Wetenschappen, Toegepaste wetenschappen, Studie en Onderzoek (WO)




Doel van de functie

Het valideren van de databank met minimale verpleegkundige gegevens (MVG), het eenvormig maken van de handelingen die worden gesteld door verpleegkundigen in ziekenhuizen en het optimaliseren van de interne audits in de ziekenhuizen

teneinde

de zorgen te garanderen die het best zijn aangepast aan de specifieke toestand van de patiënt, rekening houdend met de financiële middelen.

 

In functie van MVG worden de volgende gegevens geregistreerd: - algemene gegevens over de instelling en de diensten;
- gegevens over de patiënt;
- gegevens over het verblijf van de patiënt;
- gegevens over de toegediende verpleegkundige zorgen (23 items);
- gegevens over het personeel, per verzorgingseenheid;
- facultatieve gegevens over de behoeftegraad (ADL, activiteiten van het dagelijks leven).
De MVG-registratie streeft de volgende doelstellingen na:
- het definiëren van de behoeften aan ziekenhuisvoorzieningen;
- het definiëren van de kwalitatieve en kwantitatieve erkenningsnormen die van toepassing zijn op ziekenhuizen en hun diensten;
- het organiseren van de financiering van de ziekenhuizen;
- het definiëren van het beleid op het vlak van de uitoefening van de geneeskunde;
- het definiëren van een epidemiologisch beleid.

teneinde

 

Resultaatgebieden
Als
controleur
    het controleren van de volledige procedure voor het inzamelen van gegevens die opgenomen zijn in de minimale klinische gegevens vanaf de registratie van de medische handeling door de ziekenhuizen tot de registratie ervan in de databank (Minimale verpleegkundige gegevens - MVG)

teneinde

    statistieken, diagnoses en rapporten op te stellen die het beleid van de minister betreffende de financiering van de kosten inherent aan verpleegkundigen in ziekenhuizen, de behoeften, enz., te ondersteunen

 

Voorbeelden van taken
  • het systematisch controleren om de 2 jaar van alle ziekenhuizen (150) op basis van de opgestuurde MVG-dossiers en van de medische dossiers die voorgelegd werden door de directeur van het ziekenhuis, de hoofdarts, de codificeerder of anderen
  • het selecteren van dossiers (15 à 20) op basis van waarschuwingssignalen die afwijkingen aanduiden van het gemiddelde nationaal aantal van medische handelingen in een ziekenhuis
  • het opvolgen van de vaststellingen van fraude en/of klachten tegenover ziekenhuizen enerzijds en tegenover de Multipartite Raad anderzijds (of van de werkgroep die bevoegd is voor het geval in kwestie (cardiologie, pediatrie, oncologie, kraamafdelingen, ...)
  • het controleren van de coderingsregels overeenkomstig de regels voor de procedures die onpartijdigheid en autonomie waarborgen; het binnen de 9 werkdagen opsturen van het rapport naar de Multipartite Raad (ziekenhuizen, verpleegkundigen, ziekenfondsen, artsen, vertegenwoordigers van de minister)

 

Als
intern en extern adviseur/raadgever
    het geven van adviezen en het interpreteren, opstellen en verbeteren van de methodologie voor het inzamelen van gegevens en met betrekking tot de inhoud van de databanken

teneinde

    een strikte toepassing van de geldende coderingsregels te garanderen

 

Voorbeelden van taken
  • het geven van intern advies aan de controleurs teneinde hen te helpen bij de exploitatie van de gegevens
  • het organiseren van informatie- en opleidingsvergaderingen voor de betrokkenen: verpleegkundigen, hoofdartsen, directeurs van ziekenhuizen, de coderingsdienst, enz.

 

Als
contactpersoon
    op de hoogte blijven van de acties betreffende de projecten en de behandelde dossiers

teneinde

    coherentie, uniformiteit en een grotere transparantie te garanderen bij de verpleegkundige handelingen die gesteld worden in ziekenhuizen

 

Voorbeelden van taken
  • grondige kennis van de coderingsregels en hun evolutie
  • het presenteren van auditrapporten, rapporten over de organisatie van het werk en methodologieën tijdens multipartite vergaderingen
  • het onderhouden van de contacten met de partners en de academische experts
  • deelnemen aan colloquia en informatiesessies die bestemd zijn voor de betrokkenen

 

Als
kennisbeheerder
    het opvolgen van de internationale literatuur en de procedures op het vlak van de registratie van verpleegkundige handelingen, van coderingssystemen en van de statistische exploitatie van gegevens

teneinde

    alle relevante gegevens voor de dienst Datamanagement te verzamelen en het beleid van het directoraat-generaal op dit vlak te ondersteunen

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van een methodologie voor de inzameling van gegevens en voor de inhoud van items in samenwerking met academische middens (KUL (Katholieke Universiteit Leuven) en Luik)
  • het ontwikkelen van een programma voor de automatische interpretatie van vergissingen, fouten of waarschuwingssignalen
  • het opstellen van normen voor de bezettingspercentages, voor de werkdruk, enz., per dienst/specialiteit in algemene ziekenhuizen
  • het formuleren van voorstellen ter verbeteringen aan de inhoud van de databanken

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

DG2; DG1 (werkgroepen, raden, commissies, colleges, ...)

mondelinge vragen

contact personnel

dagelijks

externe betrokkenen (ziekenhuizen, RIZIV, MVG-expert, kabinet, gemeenschappen, ...)

schriftelijke vragen

vergadering, stuurgroep ...

maandelijks

informaticaleverancier CSC

schriftelijke adviezen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

idem

idem

idem

idem

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

het hoofd van de cel "Audit en administratieve controle"

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de organisatie van het eigen werk
  • de conceptualisering en de organisatie van de coördinaties (de opvolging van projecten, de vertegenwoordiging van de dienst, deelname aan studiedagen)
  • de mogelijkheid om pv's op te stellen - beëdigd agent benoemd bij KB

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • deelname aan interne en externe vergaderingen (nationaal en internationaal), aan opleidingen, studiedagen, seminaries, congressen (in de aanbevolen jaarlijkse planning)

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

74.000 euro budget 2005 voor de dienst datamanagement

 

Eigen werkbudget

in B4 is ongeveer 800.000 euro voorzien voor de experts voor de inzameling van gegevens (MKG, MVG, MPG); MKG en MVG bepalen voor 36 procent het budget van de ziekenhuizen (het totaalbudget van de niet-psychiatrische ziekenhuizen is 4,4 miljard euro); de o

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. functionele contactpersonen: ongeveer 120 in werkgroepen, multipartite vergaderingen en vergaderingen van academische experts

2. voor de dienst 7 artsenauditeurs MVG, ongeveer 75 audits per jaar

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • het KB van 1988 en het KB van 6/12/1994 betreffende de procedures voor de communicatie van gegevens in de ziekenhuizen
  • het KB 10/12/1994 betreffende de normen in de ziekenhuizen en de diensten

 

Welke vernieuwingen
  • het verbeteren van de inhoud van de databank
  • het verbeteren van de audit- of rapporteringsprocedures
  • het definiëren van nieuwe indicatoren of waarschuwingssignalen
  • het opstellen van kwaliteitsnormen voor verpleegkundige dossiers

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • literatuur, congressen, interne kennis, relaties met artsen, ziekenhuisdirecties, externe experts, analyse van controleprocedures en rapporten, de opmaak van opvolgingstabellen, enz.
  • de evolutie van de manier van auditeren in andere landen, internationale opzoekingen over auditprocedures

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.