Attaché A2 thesaurie (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DBB105
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)
Doel van de functie
Het inhoudelijk en strategisch coördineren (o.a. tussen frontoffice, middleoffice en backoffice) van de activiteiten van de verschillende afdelingen (zoals de dienst Geschillen, de Centrale Dienst der Vaste Uitgaven, de dienst van de Schuld, ... van de dienst
teneinde
een vlotte werking en correcte resultaten te genereren (bv. correct en op tijd betalen wat betaald moet worden).
Resultaatgebieden
Alscoördinatorhet inhoudelijk coördineren van de verschillende afdelingen van de dienst en/of interagerende organisaties inzake operationele processen en procedures
teneinde
de coherentie in de betalingen of andere financiële operaties te garanderen voor de gehele openbare sector.
Voorbeelden van taken
- het organiseren van overlegfora met andere FOD's (federale overheidsdienst) en instellingen
- het harrmoniseren van de werkmethodes en procedures over de verschillende afdelingen heen
- toezien op de eenheid van rechtspraak in de dienst (bv. klantenbehandeling Nederlandstaligen en Franstaligen)
Alsspecialisthet ontwikkelen van het conceptueel kader waarbinnen de werkprocessen worden uitgevoerd
teneinde
werkmethodes, modellen en procedures/systemen op punt te stellen.
Voorbeelden van taken
- het conceptueel kader van het informaticasysteem
- het bepalen van werkmethodes en procedures in overleg met het management
Alsdeskundigehet opvolgen en beoordelen van de output (de resultaten) van de processen
teneinde
te voldoen aan de strategische doeleinden.
Voorbeelden van taken
- het opvolgen en valideren van de resultaten
- aanzet geven tot bijsturing/veranderingen
Alsadviseurhet inschatten van de dienstverleningsbehoeften van de klanten
teneinde
de klanten tevreden te stellen.
Voorbeelden van taken
- het voeren van een tevredenheidsonderzoek onder klanten
- het onderhouden van formele en informele contacten met de klanten/ luisterbereidheid
- het (laten) opmaken/aanpassen van gestandaardiseerde formulieren/documenten
Alsspecialist/adviseurhet inschatten en prioritiseren van de risico's (werking en gegevensbeveiliging)
teneinde
het verstoren van de werking te minimaliseren.
Voorbeelden van taken
- het uitvoeren van een risicoanalyse
- het opstellen van een herstelplan
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke vragen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
|
andere fed. overh. diensten
|
mondelinge vragen
|
als dossier
|
|
management
|
mondelinge adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
|
|
beslissingen
|
|
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
andere fed. overh. diensten
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
medewerkers
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
|
organisaties/ondernemingen
|
beslissingen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
|
management
|
|
per brief, e-mail ...
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
het afdelingshoofd Betalingen en Pensioenen
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- het harmoniseren van verschillende afdelingen
- het conceptueel kader van de werkprocessen
De functie moet autorisatie vragen voor
- instructies en validering aan de manager van de administratie
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- (hangt af van de sector) uitgebreide reglementering (zie vereiste kennis)
Welke vernieuwingen
- nieuwe concepten voor de afdeling (bv. sector boekhouding: implementatie dubbel boekhouden, voor alle sectoren: aanpassing / vernieuwing van het geautomatiseerd systeem van bv. betalingen)
Gebaseerd op welk referentiekader
|