Adviseur-generaal groot werkloosheidsbureau - Directeur (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSD128
Niveau: A
Klasse : A5 Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)
Doel van de functie
Het leiden en beheren van een werkloosheidsbureau in functie van de missie van de RVA
teneinde
door een coherente en gecoördineerde uitvoering de verwachte bijdrage te leveren om de resultaten voor rechthebbenden, opdrachtgevers en medewerkers op optimale wijze te bereiken.
Resultaatgebieden
Alsverantwoordelijkerealiseren van de normen en doelstellingen via planning en coördinatie
teneinde
de normen en doelstellingen van het werkloosheidsbureau te verwezenlijken
Voorbeelden van taken
- het opvolgen van de resultaten van dossiers (werkloosheid, attesten, loopbaanonderbreking, tijdskrediet, enz.), controles en projecten op basis van de interne controle en de opvolging van de activiteiten via boordtabellen, opvolgingssystemen (kostprijscalculatie, MISUS (Management Information System for Unemployment Services), enz.) en vergaderingen
- het ondernemen van bijsturende acties op basis van de interne controle en de opvolging van de activiteiten via boordtabellen, opvolgingssystemen (kostprijscalculatie, MISUS, enz.) en vergaderingen
- het formuleren van het lokaal beleid vanuit de algemene strategie
Alsleidinggevendebeheren van de toegewezen middelen (toewijzen, inzetten)
teneinde
de werking van de verschillende diensten te verzekeren
Voorbeelden van taken
- het inzetten van het personeel en de informatica
- (het goedkeuren van) het aanwenden van de budgettaire enveloppe
- het opvolgen van de budgettaire enveloppe
- het doorgeven van aanvragen inzake personeelsbehoeften en het verantwoorden ervan bij de directeur HRM (human resources management)
Alsleidinggevendeaansturen van het personeel
teneinde
de operationele doelstellingen te verwezenlijken
Voorbeelden van taken
- het bepalen van doelstellingen
- ondersteunen en motiveren
- het stimuleren van de ontwikkeling van de medewerkers via functioneringsgesprekken en coaching
- het voeren van functioneringsgesprekken
- het detecteren van de opleidings- en begeleidingsbehoeften bij de medewerkers
Alstussenpersoonstimuleren en organiseren van de interne communicatie
teneinde
zowel alle medewerkers van het bureau als de hiërarchische oversten correct te informeren
Voorbeelden van taken
- het vertalen van het beleid (top-down): het vertalen van jaardoelstellingen, maanddoelstellingen en projecten in richtlijnen voor de adjunct van de directeur, de diensthoofden en teamchefs
- het terugkoppelen (bottom-up) naar de hiërarchie toe van de communicatie op de werkvloer (bv. via Bouillon)
Alsvertegenwoordigerbeheren van de externe relaties (uitbetalingsinstellingen, administraties en overheidsinstellingen, werkgevers, werknemers- en werkgeversorganisaties, de federale ombudspersoon, de media)
teneinde
via de goede samenwerking met andere instellingen en organisaties de eigen missie en strategie te kunnen realiseren
Voorbeelden van taken
- het spontaan of op vraag informeren van de externe contactpersonen
- het bijwonen en/of opvolgen van de externe vergaderingen
Alsbeleidsadviseuradviseren over het beleid t.a.v. RVA-top (Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening)
teneinde
bij te dragen tot de uitvoering van de beleidsdoelstellingen van de RVA
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan strategische veranderingsprojecten
- het leiden van of deelnemen (op vraag of aanduiding) aan nationale projecten
Alsorganisatoractief bijdragen aan de beleidsformulering en de implementatie ervan via adviezen aan de top
teneinde
de organisatie haar beleidsdoelstellingen te laten behalen
Voorbeelden van taken
- het vertalen van de strategie naar het operationele niveau
- het formuleren en implementeren van de jaarlijkse actieplannen
- het innoveren/verbeteren van de werking
- het organiseren van punctuele acties n.a.v. het risicobeheer en de tevredenheidsenquête
Alsverantwoordeljkerapporteren aan het management (via een interne audit aan de administrateur-generaal)
teneinde
het management over de activiteiten en resultaten van het werkloosheidsbureau te informeren
Voorbeelden van taken
- het opmaken van het maandverslag (het relativeren van de jaarlijkse statistieken, rapporteren over de genomen remediëringsacties, het formuleren van de geobjectiveerde behoeftevraag met het oog op verbetering)
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
collga's
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studiemateriaal, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, ..., in de vorm van een dossier
|
maandelijks, ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, vergaderingen
|
ad hoc
|
andere federale overheidsdiensten
|
schriftelijke vragen, studierapporten
|
per brief, e-mail, in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
andere overheden
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten
|
per brief, e-mail, in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
uitbetalingsinstellingen
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
media
|
studiemateriaal, studierapporten, artikelen
|
per brief, e-mail, mediakanalen
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke/mondelinge vragen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...)
|
per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier
|
dagelijks, ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
collega's
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studiemateriaal, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, ..., in de vorm van een dossier
|
maandelijks, ad hoc
|
syndicaten
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studiemateriaal, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak
|
ad hoc
|
media
|
schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten
|
per brief, e-mail, formele afspraak
|
ad hoc
|
juristen/advocaten
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen
|
per brief, e-mail, in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
andere overheden
|
schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...)
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de administrateur-generaal
De functie geeft leiding aan een groep van : 201-500 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de toepassing van de reglementering (cf. art. 142 van het KB van 25-11-1991)
- de interne verdeling van de toegewezen middelen (personeel/informatica)
- de toegewezen enveloppe van de werkingskosten (zie rubriek 8)
- het organiseren van het werkloosheidsbureau
- de punctuele acties n.a.v. CAF7 (personeelstevredenheidsenquête) en het risicobeheer en dit binnen de strategische en operationele beleidslijnen
- de jaarlijkse actieplannen
- de voorstellen van strategische projecten
De functie moet autorisatie vragen voor
- bijkomende aanwervingen of vervangingen
- behoeften inzake informatica
- andere werkingskosten dan diegenen die in de enveloppe vermeld worden (inhoud van de enveloppe infra)
- (andere vervoerskosten, onderhoud en herstellingen (lokalen, meubilair en materieel, machines), de huur van meubilair, materiaal en diverse machines, farmaceutische producten, drukwerk (andere dan werkloosheid), papier en karton, het wassen van linnen, aankoop (huislinnen en werkkledij, meubilair en materiaal voor de burelen, meubilair en materieel voor de mess, vervoermateriaal, andere machines), frankeerkosten, telefoon, telex en telegraaf, klein kantoormateriaal; klein materiaal voor de mess en de kantine, reproductie- en drukmachines)
Impact
Totaal werkbudget entiteit
gemiddeld 8.415.686,29 euro; dit budget omvat personeelskosten, informaticakosten en andere werkingskosten (andere dan informatica), gegevens uit de kostprijscalculatie
Eigen werkbudget
gemiddeld 150.310 euro (budgettaire enveloppe)
Andere kwantitatieve gegevens
1. budgettaire eenheden gemiddeld 210, 82
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- het ruime domein van de wetgeving in verband met werkloosheid, loopbaanonderbreking, brugpensioen en activering; alsook de wijzigingen aan richtlijnen en instructies die hiermee verband houden
- de bestuursovereenkomst, de missie en de strategie van de RVA
- de richtlijnen en beslissingen van het beheerscomité en van de leidende ambtenaren
Welke vernieuwingen
- van deze functie wordt deelname aan de uitvoering van de strategische veranderingsprojecten verwacht door:
- het leiden van of deelname aan nationale projecten
- coaching van de lokale jaarlijkse actieplannen, waarvan sommige een verplicht karakter hebben
- de organisatie van punctuele acties n.a.v. het risicobeheer en CAF7 (tevredenheidsenquête voor het personeel)
Gebaseerd op welk referentiekader
- de bestuursovereenkomst en het bestuursplan
- het jaarlijkse beleidsplan (herfstseminarie)
- de missie en het beleid van de RVA, de bestuursovereenkomst en het bestuursplan
|