Attaché A2 vreemdelingenzaken - Adjunct van de centrumdirecteur (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DBV024
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)
Doel van de functie
Het bijstaan van de centrumdirecteur bij het beheer en de coördinatie van het centrum
teneinde
bij te dragen tot het optimaal bereiken van de doelstellingen die voor het centrum in zijn geheel worden opgesteld.
Het leiden van de toegewezen dienst en het vervullen van de opdrachten met eerbied voor de wettelijke en reglementaire bepalingen en de door de algemene directie van de Dienst Vreemdelingenzaken gegeven richtlijnen door optimaal gebruik te maken van de beschikbare budgettaire, menselijke en materiële middelen
teneinde
de behoorlijke werking van het centrum en de interactie ervan met de andere diensten te verzekeren en adviezen en voorstellen van verbeteringen en mogelijke opportuniteiten te verschaffen.
Resultaatgebieden
Alslid van de centrumdirectiein samenspraak met de centrumdirecteur en de andere adjuncten van de directeur (3 à 5 per centrum) het uittekenen van de beleidslijnen, het vastleggen van de prioriteiten en de doelstellingen (en hierbij, als adjunct samen met de andere directieleden, het permanent garanderen van de beslissingsbevoegdheid en het vervangen van de centrumdirecteur tijdens zijn/haar afwezigheid om de continuïteit van de werkzaamheden binnen het centrum te verzekeren)
teneinde
de doelstellingen die voor het centrum in zijn geheel worden vastgelegd door de algemene directie van de Dienst Vreemdelingenzaken, optimaal te bereiken
Voorbeelden van taken
- het analyseren van specifieke problematieken in verband met de aan de centra toegewezen opdracht, met inbegrip van de evaluatie van de impact op andere doelgebieden
- het verlenen van adviezen op basis van analyses en het uitwerken van voorstellen m.b.t. verbeteringen inzake de organisatie en de mogelijke strategieën en het voorleggen ervan aan de centrumdirecteur
- het implementeren van deze verbeteringen inzake de organisatie, alsook de verbeteringen op strategisch vlak
- het opvolgen van de doelstellingen die bereikt dienen te worden, en het bepalen en verzekeren ervan in samenwerking met de centrumdirecteur
- actief deelnemen aan moderniseringsprojecten ter verbetering van de algemene werking
Alsdiensthoofdhet organiseren, plannen en coördineren van de werkzaamheden van de toegewezen dienst in overleg met de centrumdirecteur (OPGELET: hieronder (van 3.3 tot 3.8) worden een aantal mogelijke rollen opgesomd die een adjunct-directeur potentieel kan opnemen als verantwoordelijke van een specifieke materie; meestal zal een adjunct-directeur min. 2 rollen tot max. 4 rollen op zich nemen waarvan de combinatie van centrum tot centrum kan verschillen)
teneinde
de normen en de doelstellingen die in samenspraak met de centrumdirecteur worden bepaald, te verwezenlijken
Voorbeelden van taken
- het formuleren van voorstellen, het opstellen van planningen, het bepalen van de prioriteiten, het organiseren en opvolgen van de taken
- het formuleren van haalbare operationele doelstellingen voor de dienst, rekening houdend met de algemene doelstellingen van de gesloten centra
- toezien op de uitvoering van de opdrachten door de rechtstreekse ondergeschikten door ervoor te zorgen dat er concrete instructies, taken of verantwoordelijkheden worden gegeven aan de rechtstreekse medewerkers en dat deze worden opgevolgd op een gestructureerde wijze
- het formuleren van voorstellen van verbeteringsprojecten voor de werking van de dienst die een impact hebben op de verwezenlijking van de algemene doelstellingen van het centrum
- het onmiddellijk en rechtstreeks contacteren van de centrumdirecteur in geval van ernstige crisissituaties of indien het een delicate aangelegenheid betreft die een ernstige impact kan hebben op de werking van het centrum of op de werking van de Dienst Vreemdelingenzaken
Alsverantwoordelijke voor de materie logistiekvoorzien, in samenspraak met de centrumdirecteur, in de logistieke behoeften van het centrum
teneinde
een kwaliteitsvolle opvang voor de bewoners en een maximale bescherming van het personeel en de bewoners na te streven en dit door als een goede huisvader gebruik te maken van de budgettaire middelen met eerbied voor de door de algemene directie gegeven richtlijnen en andere wettelijke bepalingen
Voorbeelden van taken
- jaarlijks het tijdig opstellen van nieuwe gemotiveerde, onderbouwde budgetvoorstellen, in samenspraak met de centrumdirecteur, met het oog op de verwezenlijking van de operationele doelstellingen van het centrum
- het efficiënt beheren van de budgettaire middelen die toegekend zijn aan het centrum en voorzien in een adequaat monitoringsysteem
- het superviseren van de rekenplichtige en de boekhouding
- het beheren van de infrastructuur (met inbegrip van de veiligheid), alsook het organiseren van regelmatige overlegvergaderingen met de Regie der Gebouwen of andere gesprekspartners over de stand van de (geplande) werken en de verslaggeving hiervan
- het tijdig voorbereiden, opvolgen en controleren van lange- en kortetermijncontracten met externe firma's die de werking van het centrum ten goede komen, het bewaken van de kwaliteit van de geleverde diensten en het opvolgen van de klachten van het personeel in verband met de buitenfirma's, met het oog op een snelle bijsturing
Alsverantwoordelijke voor de materie personeelsbeleid en -beheerhet ondersteunen van de centrumdirecteur bij het inzetten, sturen, evalueren, motiveren en ontwikkelen van de medewerkers
teneinde
de realisatie van de operationele doelstellingen van het centrum te verzekeren
Voorbeelden van taken
- het ondersteunen van de centrumdirecteur bij het opstellen en vastleggen van een noodzakelijk personeelsplan
- werken, samen met de personeelsadministratie en de centrumdirecteur, aan een coherent personeelsbeleid
- het bepalen van de aanwervingsnoden en wervingsstrategieën in samenspraak met de centrumdirecteur en erop toezien dat de wervingen op een correcte wijze worden georganiseerd
- het ondersteunen van de centrumdirecteur bij het overleg en de onderhandelingen met de representatieve vakbondsorganisaties
- het analyseren van de opleidingsnoden d.m.v. overleg met de verschillende diensten; het organiseren van interne en externe opleidingen; het opmaken en opvolgen van het vormingsplan en het evalueren van de gegeven opleidingen
Alspsycholoogzich bekommeren om de geestelijke gezondheid van elke bewoner en de individuele gemoedstoestand van elk personeelslid, op vraag of via doorverwijzing
teneinde
problemen en crisissituaties te voorkomen of op te lossen
Voorbeelden van taken
- het psychologisch begeleiden van de bewoners, in samenwerking en overleg met de verschillende teams (sociaal, medisch en veiligheid) en het geven van feedback aan de hiërarchie en dit via een evenwicht tussen het deontologisch kader en de naleving van de reglementaire en wettelijke en hiërarchische bepalingen
- het ontwikkelen van een efficiënte aanpak om crisissituaties met bewoners te proberen te voorkomen of gestructureerd aan te pakken in voorkomend geval
- fungeren als aanspreekpunt voor de psychologische ondersteuning van personeelsleden
- eventueel aanwezig zijn als waarnemer bij begeleidings-, functionerings- en evaluatiegesprekken van personeelsleden
- het ontwikkelen van opleidingen en vormingen voor het personeel met het oog op een betere benadering van de bewoners
Alsverantwoordelijke voor de ICTzorgen voor een toegankelijk geïntegreerd informatiesysteem met eerbied voor en in overeenstemming met de door de algemene directie gegeven richtlijnen en genomen initiatieven en de wettelijke bepalingen
teneinde
te beantwoorden aan de informaticanoden van het centrum
Voorbeelden van taken
- het analyseren van de behoeften inzake ICT en het opvolgen ervan om in de mate van het mogelijke aan deze behoeften te voldoen
- het beheren van het netwerk
- het opstellen en optimaliseren van de gedragscode inzake computergebruik, met inbegrip van de paswoordenhiërarchie
- het ontwikkelen van andere databanken teneinde de werking van het centrum te optimaliseren
- het upgraden en updaten van bestaande software en hiervoor voorstellen doen voor aankopen
Alsverantwoordelijke voor de materie bewoners toezien, in samenspraak met de centrumdirecteur, op de correcte toepassing van de internationale reglementen en wettelijke normen en de gedragscode
teneinde
de juridische bijstand, de sociale en medische verzorging, de ontspanning en de algemene ontwikkeling van elke bewoner te waarborgen
Voorbeelden van taken
- instaan voor het nodige respect en de waardige behandeling van de bewoners van het centrum
- het garanderen van de juridische, sociale, psychologische en medische ondersteuning van de bewoners
- het uitwerken van een evenwichtig belonings- en sanctiebeleid om het gebruik van geweld door de bewoners te beperken
- het ontvangen van NGO's (niet-gouvernementele organisaties) en andere organisaties die gemachtigd zijn om het centrum te bezoeken en het geven van feedback over dit bezoek aan de hiërarchische coördinatiecel
- instaan voor de ontwikkeling en organisatie van activiteiten
Alsverantwoordelijke voor de materie veiligheidinstaan voor de actieve en passieve veiligheid in het centrum
teneinde
de veiligheid in het centrum te garanderen
Voorbeelden van taken
- het rechtstreeks leiden van het veiligheidspersoneel (actieve veiligheid)
- het ontwikkelen van veiligheidsplannen en veiligheidsprocedures (passieve veiligheid)
- het organiseren (minstens eenmaal per jaar) van waarschuwings-, alarm- en evacuatieoefeningen en het opvolgen van de mankementen
- instaan voor overleg en het uitwerken van korte- en langetermijnoplossingen die de praktische werking van het centrum en/of het veiligheidspersoneel aanbelangen
- het actualiseren van het huishoudelijk reglement
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
intern
|
Variabel
|
Brief, telefoon, fax, mail
|
Niet uit te maken
|
Dienst Vreemdelingenzaken
|
Variabel
|
Brief, telefoon, fax, mail
|
Niet uit te maken
|
Fod Binnenlandse Zaken
|
Variabel
|
Brief, telefoon, fax, mail
|
Niet uit te maken
|
Open centra
|
Variabel
|
Brief, telefoon, fax, mail
|
Niet uit te maken
|
politiediensten
|
Variabel
|
Brief, telefoon, fax, mail
|
Niet uit te maken
|
OCMW's
|
Variabel
|
Brief, telefoon, fax, mail
|
Niet uit te maken
|
ziekenhuizen
|
Variabel
|
Brief, telefoon, fax, mail
|
Niet uit te maken
|
Rechtbanken
|
Variabel
|
Brief, telefoon, fax, mail
|
Niet uit te maken
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
intern
|
Variabel
|
Brief, telefoon, fax, mail
|
Niet uit te maken
|
Dienst Vreemdelingenzaken
|
Variabel
|
Brief, telefoon, fax, mail
|
Niet uit te maken
|
Fod Binnenlandse Zaken
|
Variabel
|
Brief, telefoon, fax, mail
|
Niet uit te maken
|
Open centra
|
Variabel
|
Brief, telefoon, fax, mail
|
Niet uit te maken
|
Poilitiediensten
|
Variabel
|
Brief, telefoon, fax, mail
|
Niet uit te maken
|
OCMW's
|
Variabel
|
Brief, telefoon, fax, mail
|
Niet uit te maken
|
ziekenhuizen
|
Variabel
|
Brief, telefoon, fax, mail
|
Niet uit te maken
|
advocaten
|
Variabel
|
Brief, telefoon, fax, mail
|
Niet uit te maken
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de centrumdirecteur
De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de dagelijkse leiding en organisatie van de toegewezen dienst
- de beslissing inzake individuele dossiers
- het uitbouwen van een netwerk dat nodig is voor de uitoefening van de functie
- het verzamelen, verwerken en rapporteren van informatie
- het coachen van medewerkers
- het organiseren en bijwonen van relevante vergaderingen
De functie moet autorisatie vragen voor
- beslissingen/handelingen die financiële gevolgen hebben
- het wijzigen van de prioriteiten
Impact
Totaal werkbudget entiteit
niet van toepassing
Eigen werkbudget
niet van toepassing
Andere kwantitatieve gegevens
1. niet van toepassing
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de vreemdelingenwetgeving
- de wet op het ambtenarenstatuut
- de wet op de overheidsopdrachten
Welke vernieuwingen
- het ontwikkelen en implementeren van nieuwe beheersinstrumenten (boordtabellen)
- het formuleren van voorstellen om nieuwe procedures vast te leggen of bestaande procedures aan te passen / bij te sturen
Gebaseerd op welk referentiekader
- overlegvergaderingen met de hiërarchie
|