Adviseur-generaal wetgeving en juridische aangelegenheden - Directeur (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DTM072
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 08. Mobiliteit en Vervoer (TM)
Doel van de functie
Instaan voor de voorbereiding van de beleidsvorming inzake juridische scheepvaartaangelegenheden en voor de totstandkoming van de regelgeving voor de uitvoering van het Belgisch scheepvaarbeleid
teneinde
bij te dragen tot de ontwikkeling van een Belgisch federaal, Europees en wereldwijd scheepvaartbeleid en de implementatie ervan mogelijk te maken.
Het ondersteunen van de directeur-generaal inzake HR-aangelegenheden, budget, logistiek en algemeen beheer met betrekking tot het DGMV (directoraat-generaal Maritiem Vervoer)
teneinde
het personeelsbeleid te realiseren, de begroting op te stellen en te realiseren en tevens te zorgen voor de algemene administratieve ondersteuning.
Resultaatgebieden
Alsbeleidsadviseurhet uitwerken van voorstellen uitgaande van de Belgische strategische doelstellingen inzake juridische scheepvaartaangelegenheden
teneinde
het desbetreffende beleid te bepalen van de FOD Mobiliteit en Vervoer van de minister van Mobiliteit
Voorbeelden van taken
- instaan voor het formuleren van beleidsvoorstellen die aansluiten bij de strategische doelstellingen
- het analyseren van de juridische problematiek
- zorgen voor het nodige overleg met alle betrokken interne en externe actoren
Alsspecialistinstaan voor het tot stand brengen van de vereiste regelgeving
teneinde
te voldoen aan de Europese en de internationaal vastgestelde omzettingsverplichtingen ter zake en tevens de implementatie van het Belgisch beleid mogelijk te maken
Voorbeelden van taken
- zorgen voor de opstelling van ontwerpen van regelgeving (wetten, KB's, MB's, ... in de twee landstalen
- zorgen voor de ratificatie van verdragen
- het beheren van de toepassing van specifieke procedureregels
- het op elkaar afstemmen van de regelgeving als de materie deels tot de federale en deels tot de gewestelijke bevoegdheid behoort
- waken over de coherentie, de kwaliteit en de conformiteit met de legistieke voorschriften van het door de scheepvaartjuristen geleverde werk
Alsgemandateerd vertegenwoordigerhet verdedigen van het Belgisch standpunt en negotiëren op bepaalde internationale fora (werkgroep transportraad van de Europese Unie; het juridisch comité van de IMO (Internationale Maritieme Organisatie)) en dito met betrekking tot het DGMV-standpunt op de nationale fora
teneinde
binnen een bepaalde onderhandelingsruimte de beleidsdoelstellingen te bereiken
Voorbeelden van taken
- instaan voor het formuleren van de in te nemen standpunten op nationale en internationale regelgevende fora
- het organiseren van het nodige overleg met alle interne en externe actoren
- het bepalen van een onderhandelingsstrategie
- het coördineren van de deelname aan de verschillende fora
Alsleidinggevendehet beheren van de werking van de afdeling
teneinde
de afdeling optimaal te doen presteren
Voorbeelden van taken
- het omschrijven, verdelen en organiseren van de uitvoering van de taken
- het definiëren van de doelstellingen
- het beheren van het verloop van de uitvoering van de opdrachten
- toezien op de tijdsbesteding
- motiveren, coachen en evalueren
Alsadviseur begrotinghet opstellen en verdedigen van begrotingsvoorstellen
teneinde
het directoraat-generaal van de vereiste budgettaire middelen te voorzien
Voorbeelden van taken
- het inzamelen van de noden en wensen van de verschilllende diensten
- het vertalen van de behoeften naar begrotingsvoorstellen met een afdoende verantwoording
- het opstellen van een volledig dossier met de gemotiveerde begrotingsvoorstellen
- het verdedigen van de voorstellen in de begrotingscel en in de bilaterale vergadering
Alsadviseur personeelhet ontwikkelen van het personeelsbeleid van het DG en het beheren van de realisatie ervan
teneinde
ervoor te zorgen dat het DG beschikt over de gepaste personele middelen om haar opdrachten te vervullen
Voorbeelden van taken
- het opstellen van het personeelsplan van het DG
- het bewaken van het personeelseffectief
- het initiëren van de wervings- en bevorderingsprocedures
- het organiseren van het competentiebeheer in overeenstemming met de directieven van P&O (Personeel en Organisatie)
Alsfinancieel beheerderhet beheren van de budgetbestedingen, inkomsten en uitgaven
teneinde
de begrotingsmiddelen van het DG correct aan te wenden en de financiële verantwoordelijkheden van het DG te concretiseren
Voorbeelden van taken
- het superviseren van de budgetbestedingen
- het goedkeuren van de uitgaven
- het nazien van de rekeningen van rekenplichtigen
- het opstellen en indien nodig bijsturen van de maandelijkse monitoringtabellen
Alscontactpersoonhet geven van respons inzake juridische en algemene zaken (personeel, budget, ...
teneinde
ad-hocvragen van interne en externe klanten afdoende te beantwoorden
Voorbeelden van taken
- het vertolken van het standpunt van het DGMV inzake geschillen
- het opzoeken van de gepaste informatie
- het verstrekken van schriftelijke en mondelinge antwoorden en toelichtingen
- het formuleren van voorstellen tot oplossingen voor specifieke problemen
- het treffen van maatregelen om dringende problemen op te lossen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
beleidscellen ministers mobiliteit, Noordzee
|
vragen en instructies
|
per brief, e-mail, vergaderingen en als dossier
|
wekelijks
|
management
|
vragen, beslissingen en instructies
|
informeel en als dossier
|
dagelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
adviezen, vragen om advies en werkdocumenten
|
per brief, e-mail en als dossier
|
wekelijks
|
sector
|
klachten, standpunten en opmerkingen
|
als dossier
|
ad hoc
|
Europese en internationale instellingen
|
werkdocumenten en regelgeving
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
Raad van State
|
adviezen en toelichtingen
|
als dossier
|
ad hoc
|
gewestregeringen en gewest. administraties
|
adviezen, vragen om advies en werkdocumenten
|
per brief, e-mail en als dossier
|
maandelijks
|
interne klanten
|
mondelinge vragen
|
informeel
|
dagelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
beleidscellen Min. Mobiliteit en Min. Noordzee
|
schriftelijke voorstellen
|
als dossier, per brief, e-mail
|
wekelijks
|
management
|
adviezen en beleidsvoorstellen
|
informeel en als dossier
|
dagelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
adviezen
|
per brief, e-mail en als dossier
|
wekelijks
|
interne klanten
|
mondelinge adviezen
|
informeel
|
dagelijks
|
Raad van State
|
antwoorden en vragen om advies
|
als dossier
|
ad hoc
|
Eur. en internationale instellingen
|
standpunten
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
gewestregeringen en gewest. administraties
|
standpunten
|
per brief, e-mail en als dossier
|
maandelijks
|
burgers en sector
|
adviezen en beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de directeur-generaal
De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de keuze van het regelgevingsinstrument (wet, KB, MB, ...
- de keuze van de aan te wenden rechtsgronden
- de interpretatie van de reikwijdte van de federale en de gewestelijke bevoegdheden
- de keuze van de toe te passen procedures (regelgeving, budget, personeel)
- de dossiertoewijzing binnen de afdeling
- het vastleggen van de prioriteiten binnen de afdeling
- het door de administratie in te nemen standpunt bij juridische geschillen
De functie moet autorisatie vragen voor
- het bepalen van standpunten rond politieke thema's
- het bepalen van standpunten rond thema's met een belangrijke strategische impact
- het bepalen van standpunten in geval van betrokkenheid van andere overheden
- het initiëren van aanwervingen
- het initiëren van overheidsopdrachten boven 5500 euro
Impact
Totaal werkbudget entiteit
n.v.t.
Eigen werkbudget
n.v.t.
Andere kwantitatieve gegevens
1. beheerd budget: 1.028.000 euro
2. eerstelijnspersoneeldienst voor 200 personen
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de Belgische, Europese en wereldwijd geldende regelgeving i.v.m. de scheepvaart
- de personeelsreglementering
- de wetgeving inzake overheidsopdrachten
- de wetgeving en instructies inzake begroting en comptabiliteit
- de managementplannen en de beleidsnota van de minister
Welke vernieuwingen
- vernieuwd personeelsbeleid: ontwikkelcirkels, competentiebeheer, ...
- het invoeren van een performant beheerssysteem voor het innen en beheren van ontvangsten
- meewerken aan de opstelling en implementatie van verbeteringsprojecten binnen de FOD Mobiliteit en Vervoer
- het implementeren van een interne controlesysteem
- het uitoefenen van invloed op de internationale regelgeving
Gebaseerd op welk referentiekader
- de verplichtingen van internationale organisaties op het vlak van de performantie van de administraties
- ISO-kwaliteitsnormen (International Organization for Standardization)
|