Afdrukken

Attaché financiële inspectie (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBB079

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Controleurs / inspecteurs / auditors

Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)




Doel van de functie

Het uitvoeren van controles op de nauwkeurigheid en de volledigheid van de boekhouding en de jaarrekening van de landsbonden en de ziekenfondsen, evenals op hun administratieve werking en boekhoudkundige organisatie, en toekijken op de doeltreffende werking van het systeem van interne controle en interne audit, alsook op de naleving van door de Controledienst uitgevaardigde richtlijnen

teneinde

de naleving van de ter zake geldende wet- en regelgeving, m.i.v. de door de Controledienst uitgevaardigde richtlijnen, na te gaan en eventuele onregelmatigheden te rapporteren in ontwerpen van nota's aan de Raad met het oog op de regularisatie en desgevallend de sanctionering ervan.

 

Resultaatgebieden
Als
financieel analist
    het uitvoeren van de analyse, studie en controle van de jaarrekeningen, de begrotingen, de financiële en boekhoudkundige staten en de verslagen van de revisoren aangesteld bij de mutualistische entiteiten die de ziekenfondsen aan de Controledienst dienen over te maken, alsook het controleren van de in- en uitgaande financiële stromen in het kader van de samenwerkingsakkoorden die afgesloten worden tussen mutualistische entiteiten en andere rechtspersonen met het oog op de organisatie van bepaalde diensten

teneinde

    de naleving van de ter zake geldende wet- en regelgeving na te gaan, eventuele onregelmatigheden te rapporteren aan de Raad met het oog op de regularisatie en desgevallend de sanctionering ervan, het financieel evenwicht te beoordelen en herstelmaatregelen voor te stellen

 

Voorbeelden van taken
  • het diepgaand analyseren van de overgemaakte jaarrekeningen, begrotingen en staten
  • het analyseren van de financiële stromen in het kader van de samenwerkingsakkoorden
  • het opstellen van ontwerpen van rapporteringen omtrent de resultaten van het analysewerk aan de Raad van de Controledienst
  • het voorstellen van herstelmaatregelen met het oog op het financieel evenwicht
  • het analyseren van de verslagen van de revisoren

 

Als
financieel analist
    het uitvoeren van de analyse, studie en controle van de jaarrekeningen, de begrotingen, de financiële en boekhoudkundige staten en de verslagen van de revisoren aangesteld bij de mutualistische entiteiten die de ziekenfondsen aan de Controledienst dienen over te maken, alsook het controleren van de in- en uitgaande financiële stromen in het kader van de samenwerkingsakkoorden die afgesloten worden tussen mutualistische entiteiten en andere rechtspersonen met het oog op de organisatie van bepaalde diensten

teneinde

    de naleving van de ter zake geldende wet- en regelgeving na te gaan, eventuele onregelmatigheden te rapporteren aan de Raad met het oog op de regularisatie en desgevallend de sanctionering ervan, het financieel evenwicht te beoordelen en herstelmaatregelen voor te stellen

 

Voorbeelden van taken
  • het centraliseren van de resultaten van de uitgevoerde controles voor verdere statistische verwerking
  • het voorstellen van ontwerpen van onderrichtingen voor de ziekenfondsen in de vorm van omzendbrieven

 

Als
inspecteur
    het uitvoeren van controleopdrachten ter plaatse in de ziekenfondsen, onder meer op basis van de analyse, studie en controle van voormelde jaarrekeningen, begrotingen en financiële en boekhoudkundige staten

teneinde

    de ter zake geldende wet- en regelgeving na te gaan en eventuele inbreuken te regulariseren.

 

Voorbeelden van taken
  • het uitvoeren van controles en inspecties met het oog op het opsporen van eventuele inbreuken op de wet- en regelgeving
  • het ter plaatse opvragen van de nodige bijkomende schriftelijke of mondelinge informatie die relevant is voor de controleopdracht of het opstellen van ontwerpbrieven om deze informatie te bekomen
  • het opstellen van processen-verbaal van verhoor of tot vaststelling van mogelijke inbreuken wanneer zich een specifiek probleem voordoet
  • het opstellen van inspectieverslagen en van ontwerpen van kennisgevingen aan de landsbonden en de ziekenfondsen m.b.t. de tijdens de controles ter plaatste gedane vaststellingen

 

Als
analist
    deelnemen aan de evaluatie van de beheersprestaties van de landsbonden en van de Kas voor geneeskundige verzorging van de NMBS Holding (Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen) op basis van de door de koning vastgestelde criteria

teneinde

    de werking van de verzekeringsinstellingen te optimaliseren (10% van het bedrag van de administratiekosten voorzien voor de landsbonden en de Kas wordt immers toegekend in functie van deze evaluatie)

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan de implementatie van de diverse evaluatiecriteria
  • het analyseren van de documenten die overgemaakt zijn door het RIZIV (Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering) op grond waarvan onderzocht wordt in welke mate de betreffende instellingen aan de diverse criteria beantwoorden
  • deelnemen aan de uitwerking van de omvang van de door de revisoren uit te voeren steekproeven met het oog op de evaluatie van de beheersprestaties
  • het voorstellen van wijzigingen in de werkmethodes teneinde de vastgelegde evaluatiecriteria verder uit te werken
  • het opstellen van ontwerpen van nota’s aan de Raad

 

Als
dossierbeheerder
    het beheren van de dossiers met betrekking tot mutualistische entiteiten

teneinde

    de naleving van maatregelen, die opgelegd zijn ingevolge controles ter plaatse, op te volgen

 

Voorbeelden van taken
  • nagaan of gevolg wordt gegeven aan de gevraagde herstelmaatregelen of aan de vaststellingen
  • het desgevallend richten van een herinneringsschrijven tot de betreffende mutualistische entiteit
  • het opstellen van ontwerpen van nota's aan de Raad betreffende het door de mutualistische entiteiten verleende gevolg aan de opgelegde maatregelen, waarin desgevallend sancties worden voorgesteld bij gebrek aan het nodige gevolg

 

Als
kennisbeheerder
    op elk ogenblik op de hoogte blijven van wijzigingen in de wet- en regelgeving en het delen van zijn/haar kennis met anderen

teneinde

    bijgewerkte adviezen te uiten

 

Voorbeelden van taken
  • het opvolgen van de financiële en boekhoudkundige bepalingen van de wet van 6 augustus 1990 betreffende de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen, de uitvoeringsbesluiten van deze wet en de omzendbrieven
  • het opvolgen van de wettelijke en reglementaire bepalingen en voorschriften inzake de boekhouding en het financieel beheer van de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen
  • het opvolgen van de wijzigingen in de bepalingen van de wet van 17 juli 1975 op de boekhouding van de ondernemingen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

adjunct-hoofd van de dienst Boekhouding, Financiën en Actuariaat

beslissingen, mondelinge vragen, schriftelijke vragen

persoonlijk contact, als dossier

dagelijks

de revisoren (via hiërarchische weg)

financiële en boekhoudkundige gegevens, verslagen

per brief, e-mail ...

dagelijks

de mutualistische entiteiten (via hiërarchische weg

financiële en boekhoudkundige gegevens, verslagen, beslissingen, mondelinge vragen, schriftelijke vr

persoonlijk contact, per brief, e-mail

dagelijks

RIZIV (via hiërarchische weg)

financiële en boekhoudkundige gegevens, wetgeving, beslissingen, schriftelijke vragen, vastgestelde

per brief, e-mail ...

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

adjunct-hoofd van de dienst Boekhouding, Financiën en Actuariaat

rapporteringen van uitgevoerde projecten en taken, mondelinge adviezen, mondelinge vragen, schriftel

persoonlijk contact, als dossier

dagelijks

de revisoren (via hiërarchische weg)

wetgeving, beslissingen, schriftelijke vragen, schriftelijke antwoorden

per brief, e-mail ...

wekelijks

de mutualistische entiteiten (via hiërarchische weg)

wetgeving, beslissingen, schriftelijke vragen, schriftelijke antwoorden

persoonlijk contact, per brief, e-mail

dagelijks

RIZIV (via hiërarchische weg)

wetgeving, beslissingen, schriftelijke vragen, schriftelijke antwoorden

per brief, e-mail ...

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de raad van bestuur

de administrateur-generaal en zijn adviseur-generaal en tweetalige adjunct, en het hoofd en een adjunct-hoofd van de dienst Boekhouding, Financiën en Actuariaat

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de eigen organisatie van het werk (binnen een gestructureerd kader)
  • het uitwerken van de opgedragen controles
  • ter plaatse, het opvragen van alle nodige documenten in het kader van de controleopdracht en het horen van alle personen die zij nodig achten
  • het contacteren van de mutualistische entiteiten o.m. in verband met de gedane vaststellingen
  • de ondertekening van processen-verbaal in geval van vaststellingen die een inbreuk op de wet- of regelgeving kunnen zijn

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • verlofaanvragen
  • de inhoud van de ontwerpen van nota's aan de Raad en aan het Technisch Comité die door hen zijn opgesteld
  • de inhoud van de uitgaande briefwisseling die door de hiërarchisch meerdere(n) wordt ondertekend (gelet op de opdrachten van de Controledienst die objectiviteit en onpartijdigheid vereisen met het oog op uniformiteit, wordt de ondertekening van de briefwisseling gecentraliseerd bij de voorzitter van de Raad en de administrateur-generaal
  • de overige aspecten van de functie

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de wet van 6 augustus 1990 betreffende de ziekenfondsen en de landsbonden van ziekenfondsen
  • de boekhoudkundige en financiële bepalingen van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994
  • de wet van 1975 op de boekhouding van de ondernemingen
  • de uitvoeringsbesluiten van deze wetten
  • de omzendbrieven uitgaande van de Controledienst

 

Welke vernieuwingen
  • het voorstellen aan de hiërarchisch meerdere van nieuwe werkmethodes en van ontwerpen van nieuwe onderrichtingen voor de ziekenfondsen

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • eigen werkervaring

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.