Adviseur opvolging (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DFI017
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning Beroepscategorie : 05. Fiscaliteit (FI)
Doel van de functie
Het coördineren van inhoudelijke en strategische activiteiten (beschreven in het proces), het schetsen van het concept van de opdracht (het ontwikkelen van een visie op een nieuwe manier van het organiseren van feedback in verband met een regel, werkmethode...), het inschatten van de risico's en het prioritiseren van de dienstverleningsbehoeften en het op deze wijze aansturen van de projecten; het valideren van de procesoutput
teneinde
aan de hand van interne gegevens en vaststellingen, en indien nodig op een permanente wijze, na te gaan of de reglementering (vb.: wetten, decreten, ordonnanties, besluiten, verdragen...), commentaar (vb.: instructies, handleidingen, rondzendbrieven...) en werkmethodes (Tax- on-Web, waarderingsmethodes...) beantwoorden aan de doelstellingen die vooropgesteld zijn, of de ingezette middelen toereikend zijn en of bepaalde moeilijkheden kunnen worden opgelost
Het opbouwen en beheren van relaties met interagerende of betrokken instanties, coördineren over verschillende pijlers of organisationele eenheden heen en het valideren van het eindproduct
teneinde
de kwaliteitscontrole van de reglementering en werkmethodes te verzekeren en een aanzet te geven om die te verbeteren
Resultaatgebieden
Alscoördinatorhet beheren van relaties met verschillende beleids- en organisatieniveaus en het afstemmen van de activiteiten
teneinde
een kwaliteitsvolle en optimale productie (bvb.: opvolgingsmethode...) te garanderen
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan interne en externe vergaderingen
- het bepalen en opvolgen van de agenda
- overleggen met het management en met de cel beleidsvoorbereiding
Alsorganisatorhet organiseren van het overleg (bvb.: onder meer over indicatoren &) met verschillende beleids- en organisatieniveaus, het bevorderen van de inhoudelijke communicatie en het bewaken van het verloop van het proces
teneinde
de verschillende activiteiten binnen de gegeven processen te stroomlijnen naar een kwaliteitsvol eindproduct
Voorbeelden van taken
- het organiseren van interne en externe vergaderingen
- het samenbrengen van kennisgroepen
- het bepalen van de middelen bij overleg buiten de FOD Financiën
- het aanduiden van de delegaties voor onderhandelingen met andere administraties en instellingen
- het opstarten van andere processen (o.m. managementprocessen)
Alsontwikkelaarhet conceptueel schetsen van het inhoudelijk kader en het bepalen van de strategische krijtlijnen met impact op de organisatie
teneinde
nieuwe of aangepaste vormen van opvolging (bvb.: enquête over de klantentevredenheid, budgettaire trendanalyse, statistische rapporten en analyses &) te ontwikkelen
Voorbeelden van taken
- overleggen met andere nationale en internationale organisaties (benchmarking)
- overleggen met de cel beleidsvoorbereiding
- het uitwerken van concepten
- het uitwerken van operationele strategieën
Alsdeskundige/specialisthet bestuderen, beoordelen en beslissen van opvolgingsprojecten en rapporten en van budgettaire studies
teneinde
een betrouwbaar rapport aan de overheid af te leveren dat toelaat beslissingen te nemen ter verbetering van de reglementering, commentaar en werkmethodes
Voorbeelden van taken
- het bestuderen en beoordelen van opvolgingsrapporten
- het goedkeuren van het eindproduct
- het akkoord geven tot publicatie van het rapport in verband met de opvolging
- het organiseren van vergaderingen met collega's met het oog op het meedelen van de doelstellingen van een project
Alsoperationeel leidinggevendehet evalueren en valideren van het eindproduct
teneinde
te garanderen dat de kwaliteit en vorm overeenstemmen met de verwachtingen inzake een efficiënte en effectieve kwaliteitsopvolging
Voorbeelden van taken
- het valideren van het eindproduct (bvb.: uitgewerkte opvolgingsmethode, rapport met resultaten en conclusies in verband met de efficiëntie en het effect van een maatregel &)
- het verdedigen van het standpunt van de FOD Financiën aangaande de gebruikte opvolgingsmethode
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
eigen FOD
|
statistieken en adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Cel Beleidsvoorbereiding
|
schriftelijke en mondelinge vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Inspectie van Financiën
|
schriftelijke en mondelinge vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Collega's
|
schriftelijke en mondelinge vragen
|
vergadering, stuurgroep
|
wekelijks
|
andere overheden
|
statistieken en adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
parlement
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
wekelijks
|
FOD B&B
|
statistieken en indicaties
|
als dossier
|
ad hoc
|
Rekenhof
|
schriftelijke en mondelinge vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
parlement
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
Cel Beleidsvoorbereiding
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
andere overheden
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
management
|
Rapporten
|
réunion, groupe de pilotage
|
ad hoc
|
andere buitenlandse overheden
|
voorstellen van protocols
|
als dossier
|
ad hoc
|
hoge rechtbanken
|
memories
|
als dossier
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
het afdelingshoofd
Deze functie geeft operationeel leiding aan een groep van 80 personen (voor Patrimoniumdocumentatie een groep van 35 personen) - niveaus A en B
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- prioritisering van de projecten
- het ontwikkelen van het concept
- het aanduiden van de strategische krachtlijnen met betrekking tot de vorm en methode van de opvolging
- de inhoud van de rapportering (statistische analyse, formulering van eerste conclusies ...
- het bepalen van de middelen bij overleg buiten de FOD Financiën
- het aanduiden van de delegaties voor onderhandelingen met andere administraties en instellingen
De functie moet autorisatie vragen voor
- beslissingen die een impact kunnen hebben op het beleid en de inzet van nieuwe middelen
- aanpassingen aan het opvolgingsproces
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Andere kwantitatieve gegevens
1. De opvolging van het effect van de regelgeving moet een optimale inning van de fiscale ontvangsten mogelijk maken; dit ten voordele van de Europese Gemeenschap, de federale overheid, de gemeenschappen en gewesten, de provincies, de gemeenten en de sociale zekerheid.
Het gaat hier over:
- directe belastingen: 45.257.343.260 EUR
- BTW en andere indirecte belastingen (registratierechten, successierechten ...:26.091.349.520 EUR
- douanerechten en accijnzen:8.455.115.470 EUR
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- aan de krachtlijnen, de instructies en de wetgeving die van toepassing is voor de FOD Financiën
- de instructies van de FOD B&B
- het algemene beleid van het management
- richtlijnen van de minister en de cel beleidsvoorbereiding
Welke vernieuwingen
- De functie kan nieuwe vormen of nieuwe methodes van opvolging voorstellen en doen ontwikkelen.
- het voorstellen van verbeteringen en aanpassingen aan het opvolgingsproces
- het uitwerken van concepten
- het uitwerken van operationele strategieën
Gebaseerd op welk referentiekader
- de doelstellingen die in het algemeen bepaald worden door het strategisch managementplan enerzijds en de doelstellingen van de wetgeving anderzijds
|