Afdrukken

Attaché A2 facility management - Teamverantwoordelijke (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DTI114

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Technische coördinatoren

Beroepscategorie : 16. Techniek en Infrastructuur (TI)




Doel van de functie

Het plannen, realiseren en bewaken van de huisvesting, de dienstverlening en de middelen die aan de bezetters worden aangeboden

teneinde

een optimaal niveau te bereiken inzake nut en gebruiksgemak voor de bezetters en te komen tot een billijke kostenverdeling volgens de concrete verdeelsleutels

 

Het organiseren van de controles, van het onderhoud en van de reparatie- of uitbreidingswerkzaamheden aan de infrastructuur en de technische installaties in gebouw(en) met meerdere bezetters en (of) grotere complexiteit

teneinde

een optimaal niveau te bereiken van het technisch functioneren ervan binnen de veiligheidsnormen en met aandacht voor de budgettaire implicaties

 

Resultaatgebieden
Als
beheerder van het gebouw (algemeen)
    instaan voor het algemeen beheer van het gebouw

teneinde

    een optimale klantentevredenheid te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van een identiteitsdossier zowel architecturaal als technisch
  • instaan voor de algemene veiligheid zowel voor het gebouw als voor de technische installaties
  • instaan voor het algemeen energiebeheer van het gebouw - rationeel gebruik van de installaties - het bijhouden van de verbruiksstatistieken
  • instaan voor het beheer van de gemeenschappelijke delen van het gebouw - gebruik, onderhoud, toezicht, bewaking en het oplossen van conflictsituaties tussen de verschillende bezetters, de eigenaar en de beheerdienst
  • het toepassen van de administratieve en wettelijke verplichtingen voor het gebouw en de uitrustingen

 

Als
beheerder van het gebouw (technisch)
    instaan voor het onderhoud van het gebouw en de technische installaties

teneinde

    tot een optimalisatie te komen van het technisch en gebruiksvriendelijk functioneren van infrastructuur en installaties

 

Voorbeelden van taken
  • onderhoudsbenadering - preventief versus curatief - gewoon onderhoud versus totale waarborg
  • bepalen welk onderhoud door de bezetters dient te gebeuren
  • het afsluiten van onderhoudsovereenkomsten (beschrijving van de uit te voeren werken, raming-prijsvraag-prijsvergelijking, afsluiten contract-bestelling, uitvoering-opvolging-klachtenbehandeling, het organiseren van werkvergaderingen met exploitant en bezetters)
  • coördineren van de verschillende onderhoudstaken - planning van het onderhoud - bepaling van de periodes voor stilstandsonderhoud
  • instaan voor en opvolgen van de wettelijke controles

 

Als
budgetbeheerder
    het aanvragen, toewijzen en opvolgen van budgetbestedingen

teneinde

    tot de realisatie te komen van de verschillende opdrachten binnen de vastgelegde budgettaire limieten en vanuit een consequent doorgevoerd kostenbewustzijn

 

Voorbeelden van taken
  • budgettering op korte en lange termijn zowel voor courante uitgaven als buitengewone uitgaven ; kostencontrole en rapportage ; het opstellen van kengetallen
  • het toewijzen en opvolgen van budgetbestedingen binnen de aan de functie verbonden limieten qua waarde
  • het opvragen van geprevisioneerde budgetten bij de bezetter voor de (terug)betaling van gemaakte kosten
  • vorderingsstaten ter goedkeuring voorleggen voor aanpassingswerken
  • nazien van de facturen, goedkeuren en klaarmaken voor betaling

 

Als
technisch supervisor
    waken over de uitvoering van de werken ter plaatse, over de kwaliteit van de technische installaties en de infrastructuur en over het respecteren van het budget

teneinde

    de uitgevoerde werken in overeenstemming te brengen met zowel de normen, de regelgeving als het lastenboek

 

Voorbeelden van taken
  • het controleren van technische documenten van aanbesteding en uitvoering
  • het controleren van de conformiteit met de specificaties van het bestek en met de wettelijke normen
  • het controleren van de uitvoeringsplannen en de verrekeningsstaten van de uitvoerende organisaties
  • het opvolgen en controleren van de uitvoering van de werken
  • het melden van technische en architecturale gebreken van het (de) gebouw(en)

 

Als
projectleider
    het verwezenlijken van de behoeftebepaling, studiefase, uitvoering en controle na oplevering van projecten met wisselende grootte en impact en van een puur technische, gemengde of niet-technische aard

teneinde

    deze projecten tot een goed einde te brengen binnen bepaalde termijnen en rekening houdend met het budget

 

Voorbeelden van taken
  • het plannen van de verschillende onderhouds-/transformatiewerkzaamheden en van de verhuizen
  • het opmaken van bestekken
  • aanvragen en analyseren van studies en offertes
  • de nodige onderrichtingen aan de conducteurs van de werken verstrekken
  • onderhandelen met externe firma's

 

Als
communicator-bemiddelaar
    overleggen en onderhandelen met interne en extere actoren

teneinde

    de belangen enerzijds van de Regie en anderzijds van de bezetters zo goed mogelijk te verdedigen

 

Voorbeelden van taken
  • onderhandelen met externe firma's-klanten
  • onderhandelen met deskundigen, toeleveranciers
  • onderhandelen met alle geledingen en niveau's binnen de eigen organisatie
  • onderhandelen met de bezetters en het organiseren van coördinatievergaderingen
  • deelnemen aan overleg- en werkvergaderingen en het oplossen van problemen

 

Als
coach-operationeel verantwoordelijke
    het inzetten, opvolgen en controleren van uitvoerend personeel hetzij behorend tot de eigen organisatie, hetzij van derden

teneinde

    bij te dragen tot het respecteren van zowel de tijdslimieten, de kwaliteit als de kosten verbonden aan de geplande opdrachten

 

Voorbeelden van taken
  • het bepalen en vastleggen van de werkopdrachten
  • het contacteren van de externe firma en het toekennen van de opdrachten
  • het superviseren van de goede coördinatie van de verschillende uitgevoerde ingrepen
  • het verzamelen en controleren van werkuitvoeringsstaten

 

Als
administrator
    het beheren van de administratieve procedures

teneinde

    te verzekeren dat de informatie en documentatie zowel tijdens als na de uitvoering van de werken tijdig en correct beschikbaar zijn en de verdere administratieve-financiële afhandelingsprocedures gevolgd kunnen worden

 

Voorbeelden van taken
  • bestekken-lastenboeken administratief behandelen
  • het bijhouden van de boekhouding van ontvangsten en uitgaven
  • het nazien van facturen, goedkeuren en klaarmaken voor betaling ; het opvolgen van de betalingen
  • correspondentie afhandelen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

bezetters

voorstellen opdrachten

mondeling/schriftelijk

ad hoc

uitvoerende organisaties

offertes-bestekken

schrift

ad hoc

uitvoerders

vorderings- en werkstaten, contracten

schrift

ad hoc

controleagentschappen

PV's, certificaten

schrift

vaste termijn en ad hoc

eigen organisatie

budgetten

schrift

jaarlijks en ad hoc

eigen organisatie

basisgegevens

schriftelijk en mondeling

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

bezetters

doorrekening via verdeelsleutel

schrift

ad hoc

bezetters

stand van zaken

schrift

ad hoc

uitvoerende organisaties

offerte-aanvragen

schrift

ad hoc

uitvoerende organisaties

goedkeuringen offertes en lastenboeken

schrift

ad hoc

eigen organisatie

documenten verdere administratieve/financiële afhandeling

schrift

ad hoc

eigen organisatie

aanvragen algemeen en bijzondere budget

schrift

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

afdelingshoofd of diensthoofd provinciale directie naargelang de situatie

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de uitvoering van onvoorziene werkzaamheden beneden de toegewezen budgetlimiet
  • de uitvoering van werkzaamheden zoals gebudgetteerd
  • de eigen werkmethode binnen technisch beheer
  • de aard en de frequentie van de contacten met de bezetters

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • budgetoverschrijdingen
  • belangrijke onvoorziene werkzaamheden
  • al wat afwijkt van de richtlijnen en de bevoegdheden

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1.

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • wetgeving op de overheidsopdrachten
  • bouwreglementering
  • regelgeving en normeringen zowel op het vlak van de infrastructuur, de gebruikers (bezetters) als de omgeving en dit op operationeel vlak. Bijvoorbeeld inzake veiligheid in het algemeen en brandveiligheid in het bijzonder ; technische normen en certificaten ; stedenbouwkundige en milieunormen, afvalbeleid...

 

Welke vernieuwingen
  • kennisverwerving van nieuwe ontwikkelingen in de toegepaste technieken en gebruik van deze kennis bij nieuwe opdrachten
  • alternatieven voor langdurige en dure werken
  • alternatieve energiebronnen (verlichting, verwarming)
  • optimalisering van de onderhoudsprocedures
  • functionele samenwerkingsvormen met bezetters

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de eigen functie en de wetgeving, regelgeving en normering terzake

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.