Afdrukken

Attaché A2 inspectie processveiligheid (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DTE067

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Controleurs / inspecteurs / auditors

Beroepscategorie : 04. Tewerkstelling (TE)




Doel van de functie

Het onderzoeken van de verschillende veiligheidssystemen in de zogenaamde Seveso-bedrijven (zowel deze van technische als deze van organisatorische en bedrijfskundige aard)

teneinde

na te gaan of passende maatregelen werden getroffen ter preventie van chemische ongevallen en om desgevallend de nodige corrigerende acties te doen uitvoeren.

 

Het verzekeren van de uitvoering van bepaalde specifieke opdrachten

teneinde

bij te dragen tot een efficiënte organisatie en optimale werking van de afdeling.

 

Resultaatgebieden
Als
analist
    het uitvoeren van doorgedreven audits van de veiligheidsmanagementsystemen in de bedrijven

teneinde

    de doeltreffendheid van deze systemen te verifiëren, de structurele gebreken op te sporen binnen de organisatie en de nodige verbeteringsacties tot stand te brengen

 

Voorbeelden van taken
  • het plannen van de audit met eventueel een preaudit (om de procedures door te nemen)
  • het uitvoeren van de doorlichting volgens het evaluatiesysteem en de operationele procedures van de dienst
  • het opstellen van een gedetailleerd inspectieverslag met zowel positieve punten als zwakke elementen
  • het bespreken van de resultaten met de directie van het bedrijf
  • het beoordelen en opvolgen van de uitvoering van het actieplan

 

Als
controleur
    het uitvoeren van systematische inspecties

teneinde

    na te gaan in welke mate de preventiesystemen voldoen en desgevallend gepaste corrigerende maatregelen vast te leggen

 

Voorbeelden van taken
  • het onderzoeken van de risicoanalyses van procesinstallaties
  • het onderzoeken van de conformiteit van de preventiesystemen met de toepasselijke standaarden, normen en aanbevolen codes van goede praktijk
  • het onderzoeken van specifieke risico's en het uitvoeren van bijzondere inspectiecampagnes
  • het verifiëren van de effectieve realisatie en beheersing van de preventiemaatregelen inzake zware chemische risico's
  • het verifiëren van de toepassing van de reglementering inzake het welzijn van de werknemers op het werk

 

Als
deskundige/specialist
    het onderzoeken van veiligheidsrapporten en kennisgevingen

teneinde

    te beoordelen of de bedrijven de risico's voor zware ongevallen hebben geïdentificeerd en voldoende maatregelen hebben getroffen ter preventie van zware ongevallen en ter beperking van de mogelijke gevolgen van zware ongevallen

 

Voorbeelden van taken
  • het systematisch analyseren van de documenten
  • het opstellen van een analyserapport
  • het rapporteren van de onderzoeksresultaten aan de bevoegde gewestelijke overheid
  • het evalueren en opvolgen van het gevarenpotentieel van de chemische installaties
  • het vertegenwoordigen van de dienst in de beoordelingscommissie die door de bevoegde gewestelijke overheidsdienst wordt samengeroepen

 

Als
coördinator
    het coördineren van de inspecties van de verschillende bevoegde inspectiediensten binnen de toegewezen sector

teneinde

    ervoor te zorgen dat de inspecties op een coherente manier uitgevoerd worden

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen en actualiseren van een doeltreffend inspectieprogramma en van een jaarlijkse inspectieplanning voor de bedrijven binnen de sector
  • het organiseren en plannen van de gezamenlijke inspecties met de andere bevoegde inspectiediensten
  • het coördineren van de rapportering van vastgestelde tekortkomingen tijdens de inspectiebezoeken
  • het coördineren en organiseren van de opvolging van de correctieve acties die door de bedrijven moeten worden uitgevoerd
  • het verzekeren in een beurtrol samen met de andere collega's van het permanentiesysteem van de dienst buiten de normale diensturen

 

Als
controleur
    het uitvoeren van specifieke inspectieopdrachten

teneinde

    ervoor te zorgen dat deze opdrachten tijdig en correct worden uitgevoerd

 

Voorbeelden van taken
  • het onderzoeken van arbeidsongevallen, klachten en dergelijke in de Seveso-bedrijven binnen de eigen sector
  • het onderzoeken van zware chemische ongevallen en het rapporteren van de onderzoeksresultaten aan de Europese Commissie
  • het onderzoeken van de zoneringsdossiers die door de bedrijven worden ingediend voor het vastleggen van de explosiegevaarlijke zones

 

Als
deskundige/specialist
    het informeren en adviseren van bedrijven over de praktische toepassing van de reglementering

teneinde

    de bedrijven aan te zetten tot het voeren van een preventiebeleid met een hoog beschermingsniveau

 

Voorbeelden van taken
  • het beantwoorden van schriftelijke en mondelinge vragen
  • het onderzoeken van de dossiers die betrekking hebben op de toepassing van de reglementering inzake drukapparatuur
  • het onderzoeken van en adviseren over aanvragen voor afwijking van bepaalde reglementaire voorschriften
  • het opstellen en opvolgen van aanbevelingen voor de bedrijven ter preventie van zware ongevallen op basis van (bijna-)ongevallen die zich hebben voorgedaan en op basis van relevante inspectie-ervaringen

 

Als
deskundige/specialist
    deelnemen aan de uitvoering van de interne projecten binnen de dienst

teneinde

    de bestaande inspectiemethodes te optimaliseren en nieuwe technieken te ontwikkelen

 

Voorbeelden van taken
  • het ontwerpen van voorstellen van een controlelijst
  • het opvolgen van bestaande controlelijsten
  • het organiseren van het overleg met andere bevoegde inspectiediensten
  • overleggen met de betrokken federaties
  • het afwerken van de finale versie van de controlelijst

 

Als
organisator
    het deeltijds waarnemen van bepaalde specifieke functies binnen de organisatie die van belang zijn voor de goede werking van de dienst

teneinde

    ervoor te zorgen dat de procedures van het kwaliteitssysteem ook effectief in de praktijk kunnen worden gebracht

 

Voorbeelden van taken
  • het praktisch organiseren van coördinatie- en overlegvergaderingen
  • het praktisch organiseren van het jaarlijks symposium en van andere evenementen
  • opdrachten die verband houden met het beheer van mogelijke crisissituaties
  • bijdragen aan de continue verbetering van de procedures van het kwaliteitssysteem
  • het bijhouden van het intern opleidingsprogramma

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

dagelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke vragen

informeel

wekelijks

management

schriftelijke adviezen

als dossier

maandelijks

mondelinge vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

wetgeving (wet, KB, MB ...

vergadering, stuurgroep ...

beslissingen

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

dagelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke vragen

informeel

wekelijks

management

schriftelijke adviezen

als dossier

maandelijks

mondelinge vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

wetgeving (wet, KB, MB ...

vergadering, stuurgroep ...

beslissingen

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

het hoofd van de directie van het toezicht op de preventie van zware ongevallen

het hoofd van de directie van het beleid van het toezicht op de preventie van zware ongevallen

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de praktische invulling van de inspectieplanning
  • de organisatie van het werk van de inspectieteams binnen de toegewezen sector
  • de praktische organisatie en uitwerking van interne projecten binnen de afdeling

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de goedkeuring van rapporten en brieven
  • het volgen van opleidingen
  • verlof
  • het geven van voordrachten (aan externe organisaties)

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

geen autonoom beheer

 

Eigen werkbudget

geen autonoom beheer

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • aan conventie 81 van het ILO (internationale arbeidsorganisatie) en aan de richtlijnen van het SLIC (Senior Labour Inspection Committee)
  • de wet van 16/11/1972 betreffende de arbeidsinspectie
  • de wet van 4/8/1996 betreffende het welzijn op het werk en de uitvoeringsbesluiten (Codex en ARAB (Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming))
  • diverse andere regelgevingen en administratieve richtlijnen en instructies (procedures, kwaliteitssysteem)

 

Welke vernieuwingen
  • deelnemen als projectlid of als projectleider aan vernieuwingsprojecten
  • het voorstellen van mogelijke verbeteringstrajecten ter bespreking in de stafvergaderingen
  • concreet gestalte geven aan een moderne samenwerking met de collega's van de andere bevoegde overheidsdiensten

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de Europese richtlijn 96/82/EG van 9 december 1996 betreffende de beheersing van zware ongevallen waarbij gevaarlijke stoffen zijn betrokken
  • het samenwerkingsakkoord van 21 juni 1999 tussen de federale Staat en de gewesten betreffende de beheersing van de gevaren van zware ongevallen waarbij gevaarlijke stoffen zijn betrokken
  • het samenwerkingsprotocol binnen de algemene directie tussen de afdeling van het toezicht op de chemische risico's en de afdeling van het basistoezicht

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.