Afdrukken

Adviseur binnenvaart - Coördinator (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DTM030

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 08. Mobiliteit en Vervoer (TM)




Doel van de functie

Bijdragen tot de bepaling en de realisatie van de doelstellingen van de directie Binnenvaart (en van de FOD) door te waken over de inzet van de middelen en de menselijke middelen

teneinde

de veiligheid en de kwaliteit van het vervoer over de binnenwateren te verzekeren en het vervoersbeleid van de FOD uit te voeren.

 

Het verzekeren van het dagelijks beheer van de dienst door de medewerkers te motiveren om een zo goed mogelijke dienstverlening te bieden aan de gebruikers

teneinde

de doelstellingen van de directie Binnenvaart te realiseren, de administratieve taken die zich opdringen uit te voeren en de gebruikers toe te laten hun beroep wettelijk uit te voeren en zo een gezonde concurrentie te verzekeren.

 

Resultaatgebieden
Als
dienstchef
    het verdelen van de dossiers (uitreiking van vergunningen, attesten, certificaten), het coördineren van de activiteiten van de dienst, het controleren van de door de medewerkers behandelde dossiers (conformiteit met de reglementering en de procedures), het bevorderen van de informatie-uitwisseling en zonodig het herzien van de werkmethodes

teneinde

    optimale dienstprestaties te leveren, erop toe te zien dat de dossiers volledig zijn en goed behandeld worden (naleving van de reglementering en de procedures)

 

Voorbeelden van taken
  • het verdelen van het werk wanneer de dossiers of vragen op de dienst aankomen
  • het geven van instructies om de dossiers te behandelen
  • het coördineren van de activiteiten (economische en reglementaire aspecten)
  • het controleren van de uitgaande dossiers (naleving van de reglementering en procedures)
  • het invoeren van nieuwe procedures (bv. overzicht van de inkomende dossiers)

 

Als
vertegenwoordiger
    het vertegenwoordigen van de directie Binnenvaart op internationale vergaderingen, colloquia, enz., wat betreft de economische, juridische, diplomatieke en sociale aspecten

teneinde

    mee te werken aan de uitwerking van wetteksten, het Belgisch standpunt aan te geven, alsook een relatienetwerk uit te bouwen en te onderhouden

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan vergaderingen op internationaal niveau (Europese Commissie, Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR)) die leiden tot dwingende besluiten of Europese richtlijnen
  • het raadplegen van de verschillende betrokken actoren, zoals de gewesten, andere FOD's, het DGMV (directoraat-generaal Maritiem Vervoer), beroepsorganisaties, het kabinet, enz. (voor beslissingen die een diplomatieke en/of economische impact hebben)
  • deelnemen aan colloquia en werkgroepen waarvan de thema's te maken hebben met de binnenvaart

 

Als
juridisch adviseur
    het uitwerken en wijzigen van de reglementaire teksten (ontwerpen van besluiten en wetten) inzake het vervoer over de binnenwateren, het voorbereiden en opvolgen van de goedkeuringsprocedure van de teksten en waken over hun toepassing

teneinde

    de toepassing van de internationale reglementering op Belgisch niveau te verzekeren op het vlak van het vervoer over de binnenwateren en te waken over een zekere harmonisering ervan met de andere landen

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van ontwerpen voor besluiten en wetten, in overleg met de verschillende betrokken actoren (gewesten, beroepsorganisaties, enz.)
  • het laten goedkeuren van de teksten
  • het raadplegen van andere landen en overleggen met het oog op de uniformering van de toepassingsmodaliteiten
  • deelnemen aan vergaderingen

 

Als
economisch adviseur (zelfde niveau van prioriteit als punt 3)
    het verzamelen, nakijken en analyseren van gegevens met betrekking tot de vloot, de evolutie van de markt en de ontwikkeling van de sector van de binnenvaart

teneinde

    een evaluatie en een economische rechtvaardiging mogelijk te maken van het beleid van de FOD op dit vlak

 

Voorbeelden van taken
  • het verzamelen van de gegevens (bv. de volumes van vervoerde goederen, de soorten goederen) bij de havens en de beheerders van de waterwegen
  • het verzekeren van de kwaliteit van de gegevens die in het bezit zijn van de dienst (Belgische vloot, soorten schepen, transportbedrijven), alsook het nakijken van de gegevens en het verzekeren van de betrouwbaarheid van de door de dienst gemaakte statistieken
  • het doorgeven van statistieken op internationaal niveau (bv. Europese Commissie)
  • het analyseren van de beschikbare statistieken
  • bijdragen tot de observatie van de markt op internationaal vlak (CCR, Europese Commissie)

 

Als
contactpersoon
    het verschaffen van informatie en het controleren van de exacte gegevens, met name in functie van politionele onderzoeken, alsook meewerken aan controles die uitgevoerd worden in het buitenland

teneinde

    te beantwoorden aan de bezorgdheid of de noden van de beroepsorganisaties, de gewesten of buitenlandse collega's

 

Voorbeelden van taken
  • antwoorden op vragen over de reglementering of de interpretatie ervan en over administratieve formaliteiten die vervuld moeten worden om bepaalde vergunningen of attesten te bekomen
  • het verschaffen van informatie over de reglementering die zich in een voorbereidingsfase bevindt
  • het controleren van de exacte gegevens omtrent schepen of personen
  • het opzoeken van essentiële gegevens in functie van onderzoeken of controles (bv. een binnenschipper opsporen die een inbreuk heeft begaan)

 

Als
projectmedewerker
    het voorbereiden van examenprogramma's, het organiseren van deze examens en het selecteren van de kandidaten

teneinde

    de opportuniteit na te gaan om aan de kandidaten een vaarbewijs voor binnenvaartschepen te bezorgen en deel te nemen aan de selectie van laureaten

 

Voorbeelden van taken
  • het voorbereiden van de examenprogramma's in samenwerking met gespecialiseerde scholen
  • het organiseren van examens (het controleren van de deelnemingsvoorwaarden, het aanschrijven van de kandidaten, het oproepen van de juryleden, het organiseren van de schriftelijke examens en het verbeteren ervan)
  • het selecteren van de kandidaten (op basis van de dossiers) voor het Koninklijk Instituut der Eliten van de Arbeid van België
  • het oproepen van de kandidaten voor een gehoor in een zeer precies en beperkt kader (uitsluitend om de 5 jaar ongeveer)

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

gebruikers

vragen, documenten

per brief, e-mail ...

dagelijks

organisaties/ondernemingen

reglementaire voorstellen, ?

per brief, e-mail, voorstel

ad hoc

Collega's

vragen en mondelinge adviezen

informeel

dagelijks

andere overheid

verslagen, adviezen, vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

juristen/advocaten

vragen en mondelinge adviezen

per brief, e-mail ...

ad hoc

internationale organisaties

verslagen, wetgeving, voorstellen

vergadering, brief, e-mail

dagelijks/ad hoc

andere fed. overh. diensten

wetgeving (wet, KB, MB ...

per brief, e-mail, dossiers

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

gebruikers

aanvraag documenten, wetgeving

per brief, e-mail ...

dagelijks

organisaties/ondernemingen

wetgeving, reglem. voorste

per brief, e-mail ...

maandelijks

Collega's

advies, instructies

informeel

dagelijks

andere overheid

wetgeving, reglem. voorste

per brief, e-mail ...

ad hoc

juristen/advocaten

wetgeving, reglem. voorste

per brief, e-mail ...

maandelijks/ad hoc

internationale organisaties

wetgeving, adviezen, voorstellen

vergadering, brief, e-mail

ad hoc

andere fed. overh. diensten

vragen, bestaande wetgeving

per brief, e-mail ...

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur van de directie Binnenvaart (N-2)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau C

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • het beheer van zijn/haar tijd
  • het beheer van de dienst

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • uitgaven (vraag tot goedkeuring)
  • bepaalde officiële documenten zoals attesten (ondertekend door de directeur van de directie Binnenvaart)
  • internationale vergaderingen in het buitenland (vraag tot goedkeuring aan de directeur van de directie Binnenvaart of aan de voorzitter)
  • internationale vergaderingen in Brussel (ter informatie)

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

/

 

Eigen werkbudget

/

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. exploitatievergunningen (jaarlijks hernieuwbaar): 1500 tot 2000

2. toegang tot het beroep: ca. 150

3. vaarbewijzen (brevetten): 250 tot 300 per jaar; verklaringen tot het behoren tot de vloot: 250 tot 300 per jaar

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de Europese richtlijn omtrent het vaarbewijs en de toegang tot het beroep, het Europees reglement betreffende de kustvaart, het reglement betreffende de structurele sanering en de capaciteit van de vloten, het communautair reglement en resolutie van de Centrale Commissie omtrent de Rijnvaart betreffende het behoren tot de Belgische vloot of de Rijnvaart, de overeenkomst omtrent de verwijdering van afval, de conventie over de vervoersovereenkomst in de binnenvaart, de overeenkomst omtrent de beperking van de aansprakelijkheid en de overeenkomst omtrent de inschrijving en de richtlijn over de uitwisseling van informatie over de binnenwateren
  • de wet en het uitvoeringsbesluit omtrent het vaarbewijs, het KB over de toegang tot het beroep en omtrent de vakbekwaamheid, de toepassingswet en het toepassingsbesluit omtrent de exploitatievergunningen, de wet over de binnenbevrachting, de resolutie met betrekking tot de bemanning
  • het samenwerkingsakkoord met de gewesten voor de toepassing van de reglementen betreffende het vermogen
  • de arbeidswetgeving (sociale zekerheid en werkovereenkomst)
  • de wetgeving inzake de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid

 

Welke vernieuwingen
  • de werkprocedures (bv. nazicht van de acties bij het vertrek en van de uitvoeringstermijnen)
  • het uitwerken van de reglementering en het aanpassen van de wetgeving die afkomstig is van de directie Binnenvaart of van andere FOD's, het wijzigen van wetten om overeenkomsten te implementeren, het herzien van reglementeringen om de voorziene procedures te vereenvoudigen of aan te passen
  • het herzien van de registratiecriteria om de voor de Belgische economie belangrijke schepen te onderscheiden
  • het herzien van de werking van de boordtabellen (keuze van relevante criteria)

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de internationale reglementering
  • de menselijke, budgettaire en technische middelen
  • het behoud van een evenwichtige concurrentie (economische beperkingen)

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.