Afdrukken

Attaché vervoersinfrastructuur - Projecten (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DTI501

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Technische coördinatoren

Beroepscategorie : 16. Techniek en Infrastructuur (TI)




Doel van de functie

Het opvolgen of realiseren van studies en het beheren van de infrastructuurwerven op financieel en technisch vlak

teneinde

Brussel te promoten in haar rol van hoofdstad en internationale stad.

 

Resultaatgebieden
Als
projectleider
    het beheren en coördineren van de infrastructuurwerven als leidinggevend ambtenaar

teneinde

    werken te realiseren die de verbetering van het levenskader in Brussel mogelijk maken

 

Voorbeelden van taken
  • het coördineren van de interventie van de verschillene tussenkomende partijen (aannemers, studiebureaus, wegbeheerders, eigenaars, het controlebureau, landmeters, concessiehouders, de politie, de MIVB (Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer van Brussel), enz.)
  • het organiseren en voorzitten van de werfvergaderingen en het nemen van de beslissingen die zich opdringen
  • het opstellen en actualiseren van een planning en budget en het controleren van de correcte toepassing van de overeenkomsten
  • het controleren van de vorderingsstaten, het opstellen van de verrekeningsstaten van de werf en het goedkeuren van de facturen
  • het verstrekken van de voorlopige en definitieve technische opleveringen van de werken

 

Als
projectleider
    het realiseren of coördineren en beheren (als leidinggevend ambtenaar) van studies voor infrastructuurprojecten

teneinde

    de realisatie van de werken voor te bereiden om het levenskader in Brussel te verbeteren

 

Voorbeelden van taken
  • het coördineren van de interventie van de verschillende tussenkomende partijen (studiebureaus, begeleidingscomité, ondernemingen voor peilingen, landmeters, enz.)
  • het opstellen en goedkeuren van de schetsen en voorontwerpen
  • het samenroepen en voorzitten van het begeleidingscomité
  • het opstellen of herlezen van het bijzonder bestek
  • het opstellen en actualiseren van een planning en budget en het controleren van de correcte toepassing van de contracten

 

Als
controleur
    het controleren van de uitvoering van de werken

teneinde

    na te gaan of de werken volgens de regels van de kunst en het bijzonder bestek werden uitgevoerd

 

Voorbeelden van taken
  • het onderzoeken van de gerealiseerde werken en de omstandigheden waarin de werken gerealiseerd zijn
  • het opstellen van processen-verbaal en deze voorzien van een vervolg
  • het verstrekken van de voorlopige en definitieve technische opleveringen
  • het onderzoeken van de door de werfcontroleur uitgevoerde controles

 

Als
contactpersoon
    fungeren als de bevoorrechte contactpersoon voor studiesbureaus, aannemers, bewoners, wegbeheerders en elke andere partij die bij het project betrokken is

teneinde

    te antwoorden op vragen, opmerkingen en andere problemen die zich stellen bij de realisatie van een infrastructuurproject

 

Voorbeelden van taken
  • antwoorden op vragen die gesteld worden door een openbare overheid of een burger
  • het oplossen van de opgedoken problemen door contact op te nemen met de personen die een adequaat antwoord kunnen geven (studiebureaus, openbare overheden, enz.)
  • onmiddellijk reageren wanneer zich een dringend probleem stelt op de werf
  • het verdedigen van het project in de overlegcommissie (in functie van de afgifte van vergunningen) en in de mobiliteitscommissie (in functie van de realisatie van de werken)

 

Als
redacteur
    het opstellen van technische nota's of vorderingsnota's van de dossiers

teneinde

    technische oplossingen te bieden voor de gestelde problemen en het management en de openbare overheden te informeren over de technische problemen die zich voordoen

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van de vorderingsrapporten van de dossiers
  • het opstellen van technische nota's over een probleem
  • het opstellen van de persmededelingen en de teksten voor de internetsite
  • het opstellen van de verrekeningsstaten
  • het opstellen van de processen-verbaal (van de vergadering, van bevinding, enz.)

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

particulieren/burgers

mondelinge adviezen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

organisaties/ondernemingen

schriftelijke adviezen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

management

mondelinge adviezen

informeel

dagelijks

management

beslissingen

informeel

ad hoc

management

wetgeving (wet, KB, MB ...

per brief, e-mail ...

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

beslissingen

per brief, e-mail ...

ad hoc

particulieren/burgers

beslissingen

informeel

ad hoc

organisaties/ondernemingen

beslissingen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

organisaties/ondernemingen

beslissingen

per brief, e-mail ...

ad hoc

management

beslissingen

als dossier

ad hoc

organisaties/ondernemingen

mondelinge vragen

vergadering, stuurgroep ...

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

een hoofd van een uitvoerende dienst

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de inhoud van de informatie die aan het management wordt doorgegeven
  • het opnemen van contact met de studiebureaus en de aannemers die onder contract liggen
  • de beslissingen op de werf die geen financiële impact hebben
  • de inhoud van de projecten, in overleg met het begeleidingscomité van het betreffende project
  • de goedkeurng van de vorderingsstaten en de facturen
  • de toekenning van de voorlopige en definitieve technische oplevering

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de goedkeuring van de verrekeningsstaten
  • de goedkeuring van opdrachten voor diensten of werken
  • de goedkeuring van elke beslissing die financiële implicaties heeft

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

budget van de directie in 2004: 212.440.790 euro

 

Eigen werkbudget

tussen een achtste en een negende van het budget van de directie

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. /

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • het samenwerkingsakkoord van 15/09/1993 tussen de federale staat en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de aanhangsels ervan
  • de wetgeving inzake overheidsopdrachten
  • de stedenbouwkundige wetgeving
  • de wetgeving omtrent de veiligheid en het welzijn op de werf
  • de managementplannen

 

Welke vernieuwingen
  • het verbeteren van het levenskader van de burgers

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • bij deze functie is het noodzakelijk beroep te doen op externe bronnen zoals studiebureaus, aannemers, technisch controlebureau, ...
  • de functie vereist de naleving van alle technische en wettelijke bouwnormen (weerstand van het materiaal, ...)

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.