Afdrukken

Attaché A2 sociale inspectie - Teamverantwoordelijke (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : ISD035

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Controleurs / inspecteurs / auditors

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

In overleg met de sociaal inspecteur-directeur, het controleplan implementeren, alsook procedures inzake controle en instructies ontwikkelen en uitwerken

teneinde

de overtredingen van de wet vast te stellen, de belangen te verdedigen en de overtredingen te regulariseren en te sanctioneren.

 

Een team leiden en coördineren op administratief vlak en op het vlak van de sociale controles

teneinde

de vastgelegde doelstellingen omtrent de controles en de administratieve procedures te verwezenlijken.

 

Resultaatgebieden
Als
inspecteur
    op het terrein samenwerken met de bevoegde instanties

teneinde

    de naleving van de geldende wetgeving te waarborgen

 

Voorbeelden van taken
  • fouten opsporen en administrative maatregelen nemen bij de vaststelling van overtredingen
  • gebiedende instructies geven en, in geval van overtreding, de sancties indienen bij het beperkt comité dat deze sancties oplegt
  • de processen-verbaal, die opgemaakt en verstuurd moeten worden naar de personen die de overtreding begaan of naar hun wettelijke vertegenwoordiger, aan de juridische dienst geven
  • de dossiers die het voorwerp kunnen zijn van betwistingen doorgeven aan de juridische dienst voor analyse, behandeling en nazicht
  • inspectieverslagen opmaken

 

Als
leidinggevende
    het strategisch beleid vertalen in operationele activiteiten voor de medewerkers (bv. sociaal controleurs, administratief personeel) en het coördineren van deze activiteiten

teneinde

    een coherente en efficiënte dienstverlening mogelijk te maken die beantwoordt aan de vastgelegde doelstellingen

 

Voorbeelden van taken
  • de controles en inspecties plannen, organiseren en coördineren in overleg met de sociaal inspecteur-directeur
  • de doelstellingen en prioriteiten van het team vertalen in individuele doelstellingen voor de medewerkers
  • de taken van de dienst verdelen in functie van ieders competenties
  • de continuïteit verzekeren in functie van de afwezigheden

 

Als
coach
    een team van medewerkers ondersteunen en begeleiden bij hun dagelijkse activiteiten

teneinde

    de competenties van het team te ontwikkelen en de dienstverlening efficiënter te maken

 

Voorbeelden van taken
  • de medewerkers motiveren en ondersteunen in hun activiteiten (controles, administratie)
  • de medewerkers beoordelen en ontwikkelingsplannen opstellen
  • instaan voor de opleiding van de medewerkers
  • constructieve feedback geven om de prestaties van elke medewerker te verbeteren
  • de medewerkers ter plaatse bijstaan in moeilijke dossiers

 

Als
analist/dossierbeheerder
    de bestaande en nieuwe dossiers onderzoeken

teneinde

    de inspectie ter plaatse voor te bereiden en zo bij te dragen tot de correcte werking en tot de efficiëntie van de dienst

 

Voorbeelden van taken
  • de bestaande dossiers doornemen
  • de complexe en kritieke dossiers selecteren
  • de gevoelige en essentiële punten bepalen die ter plaatse gecontroleerd moeten worden
  • bijkomende informatie zoeken die relevant is voor het dossier
  • de eindverantwoordelijkheid opnemen voor de kwaliteit van de dossiers

 

Als
adviseur
    aanbevelingen doen en advies geven aan de hiërarchische verantwoordelijken en/of plaatselijke instanties inzake de toepassing en interpretatie van teksten

teneinde

    hen toe te laten om adequate beslissingen te nemen in overeenstemming met de geldende reglementering

 

Voorbeelden van taken
  • technische adviezen verlenen (bv. reglementair)
  • adviezen verlenen betreffende specifieke en complexe dossiers
  • de gesprekspartners op het terrein adviseren
  • expertise ontwikkelen op het vlak van de reglementaire teksten die onder de bevoegdheid van de dienst vallen

 

Als
kennisbeheerder
    voortdurend op de hoogte blijven van de wijzigingen aan reglementeringen en zijn/haar kennis delen met anderen

teneinde

    adviezen te verlenen die altijd aangepast zijn aan de realiteit en de huidige situatie

 

Voorbeelden van taken
  • proactief documentatie en nieuwe documentatiebronnen opzoeken
  • op de hoogte blijven van de meest recente reglementaire wijzigingen
  • zijn/haar eigen documentatie samenstellen
  • informatie uitwisselen en netwerken tussen inspecteurs uitbouwen
  • het opleiden en actualiseren van de expertisedomeinen van het team

 

Als
tussenpersoon
    samenwerken met collega's van andere diensten en/of met de plaatselijke autoriteiten

teneinde

    de interne en externe relaties te optimaliseren en zo de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan werksessies, projecten, enz.
  • collectieve controles organiseren en eraan deelnemen
  • de reglementaire en administratieve interpretaties van de dienst voorstellen aan de gecontroleerde medewerkers, aan de aanklagende werknemers, enz.

 

Als
ontwikkelaar
    deelnemen aan werkgroepen over de uitwerking van controleprocedures en van duidelijke en precieze instructies voor de inspecteurs (en controleurs)

teneinde

    de uitvoering van de controles op elkaar af te stemmen

 

Voorbeelden van taken
  • een duidelijk en precies actieplan bepalen
  • de basisregels opstellen die tijdens de uitoefening van de functie nageleefd moeten worden
  • standaarddocumenten opmaken en ICT-middelen ontwikkelen voor de uitvoering van de controles of voor de analyse van verslagen (syllabus, controlelijst, enz.)
  • systemen en processen ontwikkelen om representatieve syntheserapporten over de controles te maken
  • de gegevens verzamelen in een enkele databank

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

commentaar

als dossier

quotidien

andere fed. overh. diensten

informatie

per brief, e-mail ...

organisaties/ondernemingen

instructies

persoonlijk contact

reglementering

vergadering, stuurgroep ...

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

persoonlijk contact

quotidien

organisaties/ondernemingen

pv's

als dossier

andere fed. overh. diensten

brieven, antwoorden

per brief, e-mail ...

particulieren/burgers

advies

informeel

statistieken

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de sociaal inspecteur-directeur

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de interne organisatie van het team (de planning, de administratieve organisatie, de verdeling van de taken en de dossiers, het toezicht op de dossiers, enz.)
  • de behandeling van de dossiers, de interpretatie van de wetteksten, de naleving van de tijdslimieten
  • de evaluatiegesprekken van de medewerkers van het team

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • gespecialiseerde juridische analyses die een "originele" interpretatie vereisen waarbij de dienst betrokken zal worden (om deze voor te stellen en eventueel te ondertekenen)
  • het regionaal actieplan dat de doelstellingen van de teams vermeldt
  • conflicten tussen teams onderling die de bemiddeling van de hiërarchie vereisen
  • de vastgelegde kosten

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de reglementering, de procedures en de wetten in verband met het behandelde domein
  • de Europese reglementering

 

Welke vernieuwingen
  • de ontwikkeling van nieuwe werk- en controleprocedures
  • de ontwikkeling van meet- en analyse-instrumenten

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de eigen ervaring, opleidingen, de ervaring van collega's

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.