Afdrukken

Attaché operaties civiele veiligheid (dossierbeheer) (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBV020

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Dossierbeheerders

Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)




Doel van de functie

Het behandelen van dossiers van de dienst Operaties of de dienst noodplanning m.b.t. operaties, oefeningen en noodplannen, alsook het onderhouden van relaties met internationale instellingen, brandweer en instellingen van verschillende bevoegdheidsniveaus

teneinde

de goede werking van de organisatie te verzekeren.

 

Het behandelen van dossiers van het Sevesofonds en het nucleair fonds en specifieke dossiers zoals GRIMP (Groep voor Reddingen en Interventies op Moeilijke Plaatsen'), de hondenbrigade, speleologie, e.a.

teneinde

de goede werking van deze fondsen en van deze gespecialiseerde eenheden te waarborgen.

 

Resultaatgebieden
Als
dossierbeheerder
    het behandelen van dossiers i.v.m. de materie

teneinde

    de fondsen goed te beheren

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van nota's en verslagen
  • het behandelen van briefwisseling
  • het beantwoorden van kabinetsapostilles

 

Als
dossierbeheerder
    het beheren van het nucleair fonds en het Sevesofonds, het opvolgen van de dossiers inzake noodplanning, e.a.

teneinde

    een goede opvolging te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • het innen van de fondsen en het opvolgen van de bezwaarschriften
  • het uitvoeren van de eerste controle van facturen, e.a.
  • het waarborgen van de goede werking van gespecialiseerde eenheden (GRIMP, de hondenbrigade, speleologie, e.a.)

 

Als
projectmedewerker
    meewerken aan projecten in functie van de Civiele Veiligheid, de openbare orde en de noodplanning

teneinde

    te komen tot een betere samenwerking van partners op verschillende beleidsniveaus

 

Voorbeelden van taken
  • het uittekenen van een concept van project
  • zorgen voor de logistieke ondersteuning van het project
  • evalueren
  • het initiëren van werkgroepen en het uitwisselen van informatie in internationaal verband

 

Als
contactpersoon
    het vertegenwoordigen van de algemene directie op vergaderingen, studiedagen, enz.

teneinde

    de relaties met o.a. andere overheden, instellingen, politie- en hulpdiensten aan te zwengelen en de belangen van de algemene directie te verdedigen

 

Voorbeelden van taken
  • optreden als contactpersoon tussen de eigen administraties en de andere overheden en instellingen
  • opkomen voor de algemene directie op vergaderingen met andere instellingen
  • overleggen met de bevoegde instanties ter bepaling van het Belgisch standpunt
  • het behandelen van de correspondentie met deze instellingen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de senior dossierbeheerder operaties

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • louter uitvoerende taken
  • de organisatie van de eigen werkzaamheden
  • het onderhouden van vrijblijvende contacten met andere overheidsdiensten
  • het toewijzen en verdelen van taken voor niveau B en C

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de schriftelijke communicatie buiten de dienst

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

niet van toepassing

 

Eigen werkbudget

niet van toepassing

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. 2 à 3 vergaderingen per week

2. een 5-tal dossiers per week, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de algemene reglementering van de algemene directie
  • de reglementeringen die eigen zijn aan het beheerde vakgebied

 

Welke vernieuwingen
  • een efficiënter gebruik van mensen en middelen
  • bijdragen tot de verbetering van de coördinatie van de verschillende betrokken diensten
  • het verbeteren van de werkmethodes

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Noodplanning, Openbare orde en Civiele Veiligheid conform de richtlijnen van het hoofd van de algemene directie

 

Gedragscompetentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het rooster gedragscompetentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.