Afdrukken

Attaché A2 scheepvaartinspectie dek (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DTM021

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Controleurs / inspecteurs / auditors

Beroepscategorie : 08. Mobiliteit en Vervoer (TM)




Doel van de functie

Instaan voor de controles aan boord van zeeschepen (het controleren van certificaten, het uitvoeren van steekproeven en het valideren van het journaal), hetzij van schepen die onder Belgische vlag varen (Flag State Control), hetzij van schepen die onder buitenlandse vlag varen en die aanmeren in één van de Belgische havens (Port State Control)

teneinde

te kunnen garanderen dat deze schepen aan alle wettelijke vereisten voldoen om te kunnen varen (Flag State Control) of dat deze schepen op basis van de uitgevoerde controles varen conform de internationale reglementeringen (Internationale Maritieme Organisatie (IMO), Internationale Arbeidsorganisatie (ILO), ... (Port State Control).

 

Resultaatgebieden
Als
dossierbeheerder
    het voorbereiden van de inspecties, zowel op inhoudelijk als op administratief vlak, rekening houdend met de geldigheid van de in het verleden afgeleverde certificaten (Flag State Control) of met de door Europese reglementering opgelegde quota (Port State Control)

teneinde

    elke controle te laten plaatsvinden in kwaliteitsvolle omstandigheden. Deze voorbereidingen kunnen plaatsvinden in overleg met de taakgroepchef en kunnen ondersteund worden door administratieve medewerkers.

 

Voorbeelden van taken
  • het uitvoeren van de plankeuring (het bestuderen en volledig analyseren van plannen) voor nieuwbouwschepen (Flag State Control)
  • het controleren van classificatiemaatschappijen in hun plankeuring en uitgevoerde controles (Flag State Control)
  • het bestuderen van het dossier van het te controleren schip en het eventueel opvragen van bijkomende informatie (Flag State Control)
  • het opnemen van contact met rederijen om controles af te spreken (Flag State Control)
  • dagelijks bestuderen welke schepen gecontroleerd dienen te worden in het centraal computersysteem (Antwerp Signaling System), rekening houdend met de door de Europese reglementering opgelegde quota (25% van de schepen die in een Belgische haven aanmeren dienen te worden gecontroleerd) en de door het systeem vermelde target factors (Port State Control); alsook het opvragen van informatie omtrent het te controleren schip en de bijbehorende specificaties (Port State Control)

 

Als
inspecteur
    het uitvoeren van grondige controles met betrekking tot het dek van het schip (het nakijken van certificaten, het uitvoeren van steekproeven, het valideren van het journaal)

teneinde

    te kunnen garanderen dat deze schepen aan alle wettelijke vereisten voldoen om te kunnen varen (Flag State Control) of dat deze schepen varen conform de internationale reglementeringen (Internationale Maritieme Organisatie, Internationale Arbeidsorganisatie, ... (Port State Control), dit echter zonder de commerciële activiteiten van de schepen te hinderen

 

Voorbeelden van taken
  • het controleren van de boorddocumenten, het logboek en de staat van de kaarten; en het valideren van de geldigheid, correctheid en volledigheid van de certificaten
  • het grondig controleren van de instrumenten op de brug (navigatiesystemen en radioapparatuur); alsook het grondig peilen van de professionele bekwaamheid van de kapitein en de andere bemanning aan boord (bv. door het laten uitvoeren van een reddingsoperatie, ship drill)
  • het controleren van de instrumenten op het dek op veiligheid en het nagaan van de goede werking ervan; het controleren van de globale toestand van het schip en de leefomstandigheden op het schip (hygiëne, apotheek, ...
  • het controleren van de stabiliteit op het schip
  • het opnieuw controleren van een schip dat ze aan de ketting hebben gelegd op de detentiepunten (Port State Control); het uitvoeren van proefvaarten en hellingsproeven (Flag State Control)

 

Als
inspecteur
    het uitvoeren van oppervlakkige controles met betrekking tot de machines aan boord van een schip

teneinde

    te kunnen garanderen dat deze schepen aan alle wettelijke vereisten voldoen om te kunnen varen (Flag State Control) of dat deze schepen varen conform de internationale reglementeringen (Internationale Maritieme Organisatie, Internationale Arbeidsorganisatie, ... (Port State Control), dit echter zonder de commerciële activiteiten van de schepen te hinderen

 

Voorbeelden van taken
  • het controleren van de netheid van de machinekamer
  • het nakijken van de controlekamer op lekken
  • het valideren van de veiligheidsvoorschriften aangaande de machinekamer
  • het controleren van de verschillende alarmsystemen in de machinekamer
  • het controleren van de goede werking van de hoofdapparatuur in de machinekamer

 

Als
inspecteur
    oordelen tijdens de grondige controles aan boord en/of de oppervlakkige controles betreffende de machine-technische elementen omtrent de verder te nemen stappen en deze voorleggen aan en bespreken met de taakgroepchef

teneinde

    sluitende garanties te kunnen geven dat de schepen aan alle wettelijke vereisten voldoen om te kunnen varen (Flag State Control) of dat deze schepen varen conform de internationale reglementeringen (Port State Control)

 

Voorbeelden van taken
  • zelfstandig oordelen op basis van het eigen vakkundig oordeel
  • bij een oppervlakkige controle bepalen of er moet worden overgegaan tot een grondigere controle, op basis van duidelijke redenen
  • het bepalen van de uit te voeren herstellingen en de bijbehorende tijdsplanning
  • het opvragen van bijkomende informatie bij onduidelijkheden of onvolledigheden en/of het inwinnen van een bijkomend advies bij de collega-zeevaartinspecteur machine 
  • het bepalen van de detentiepunten en het overlopen en valideren van de redenen voor het aan de ketting te leggen (Port State Control); alsook bepalen of een certificaat of schouwingsbewijs voor een schip wordt afgeleverd (Flag State Control)

 

Als
dossierbeheerder
    het verwerken van de bij de controle vastgestelde gegevens in een vooraf bepaalde rapportformat

teneinde

    op een objectieve en duidelijke manier te kunnen communiceren in verband met het dossier

 

Voorbeelden van taken
  • het nauwkeurig noteren van de gedane vaststellingen en de inbreuken op de geldende reglementeringen, het opmaken van een opmerkingenlijst
  • het vermelden van het refererend artikel naast elke opmerking
  • het verrichten van opzoekingen met betrekking tot de gedane vaststellingen en het bepalen van de termijn voor de (tijdelijke) herstellingen en deze vermelden in het rapport
  • het vermelden van de beslissing in het verslag en het doorgeven van de facturatiegegevens

 

Als
contactpersoon
    het inlichten van de betrokken personen over de tijdens de controles gedane vaststellingen en de eventuele te nemen maatregelen, rekening houdend met de reglementering ter zake en de onderliggende economische belangen

teneinde

    op een correcte manier het verdere verloop te kunnen controleren en opvolgen

 

Voorbeelden van taken
  • het overmaken van het rapport aan de kapitein en deze inlichten
  • het inlichten van de rederij en classificatiemaatschappijen
  • het laten opnemen van het rapport in de internationale databank
  • het laten ondertekenen van het detentierapport door de kapitein en het overmaken van het rapport aan de verschillende betrokken partijen (de classificatiemaatschappij, de agent, het havenbedrijf en het loodswezen, de vlaggestaat of de consul in België) (Port State Control)
  • het beantwoorden van ad-hocvragen betreffende de dossiers, en het verschaffen van inlichtingen

 

Als
kennisbeheerder
    permanent op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen inzake de reglementeringen die betrekking hebben op Port State Control of Flag State Control

teneinde

    steeds kwaliteitsvolle controles te kunnen garanderen

 

Voorbeelden van taken
  • het opvolgen van nieuwe reglementen
  • het regelmatig verrichten van opzoekingen op internet
  • het bijhouden van de gespecialiseerde literatuur
  • het delen en doorgeven van informatie aan collega's
  • deelnemen aan overlegvergaderingen om ervaringen uit te wisselen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

kapiteins en officieren

certificaten aan boord, journaal van het schip, controledocumenten, technische gegevens betreffende

certificaten, logboek

rederijen en agenten

idem

idem

classificatiemaatschappijen

idem informatie omtrent reeds uitgevoerde controles

certificaten, rapporten

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

kapiteins en officieren

controlerapporten en opmerkingslijsten

officiële rapporten met beslissingen (port state control), certificaten (Flag state control)

rederijen en agenten

idem

idem

classificatiemaatschappijen

idem

idem

havenbedrijven en loodswezen (Port State Control)

detentierapporten

officiële rapporten met beslissingen

vlaggestaat of consul in België (port state control)

idem

idem

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de taakgroepchef (Port State Control of Flag State Control)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de wijze van uitvoering van de inspecties en controles
  • de interpretatie en beoordeling van de netheid, veiligheid en communicatie op het schip
  • de inhoud van de controlerapporten

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de selectie van de te controleren schepen
  • de weigering om een schip te laten vertrekken (Port State Control)
  • de weigering om de vereiste certificaten af te leveren (Flag State Control)

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

/

 

Eigen werkbudget

/

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. /

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Paris MOU inzake Port State Control, reglementeringen van de Internationale Maritieme Organisatie en de Internationale Arbeidsorganisatie

 

Welke vernieuwingen
  • voorstellen ter normale verbetering of optimalisatie van de controleprocedures

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de theoretische opleiding nautische wetenschappen, aangevuld met een gedegen praktijkervaring, dit betreft een vaarervaring op de lange rondvaart gedurende 8 à 12 jaar

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.