Adviseur gerechtskosten (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DBB118
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)
Doel van de functie
Het leiden, coördineren en superviseren van de dienst gerechtskosten en het behandelen van dossiers en materies in dit domein
teneinde
de operationele resultaten op efficiënte wijze en in overeenstemming met de strategische doelen van de FOD te behalen.
Resultaatgebieden
Alsleidinggevendehet plannen, organiseren en controleren van het werk van de leden van de dienst gerechtskosten
teneinde
een zo efficiënt mogelijke werking van de diensten toe te laten.
Voorbeelden van taken
- het geven van duidelijke richtlijnen aan elk lid van de teams
- het harmoniseren van de werkmethodes en de interne richtlijnen van de diensten
- het geven van verduidelijkingen betreffende de operationele doelen
- het verdelen van de activiteiten en de taken
- het opvolgen en verbeteren van de resultaten door normen inzake kwaliteit en prestaties te bepalen
Alscoachhet begeleiden en stimuleren van de medewerkers
teneinde
de teamgeest en de individuele ontwikkeling te bevorderen en de prestaties te verbeteren door een toegenomen autonomie.
Voorbeelden van taken
- het voeren van individuele gesprekken met de medewerkers, het definiëren van de aanwezige en de te ontwikkelen bekwaamheden
- als vertrouwenspersoon het formuleren van oplossingen voor individuele situaties
- het beheren van de conflicten daar waar de medewerkers er niet in geslaagd zijn
- het geven van een aangepaste opleiding aan elke medewerker en hem/haar de mogelijkheid geven om deze in goede omstandigheden te volgen
- het verzekeren van het peterschap van nieuwe medewerkers en het steunen van de anderen in hun dagelijkse werking
Alsraadgeverhet bijstaan en adviseren van de medewerkers in de correcte toepassing en interpretatie van de regelgeving betreffende de gerechtskosten
teneinde
de administratieve en juridische problemen met de betaling op efficiënte en snelle wijze op te lossen
Voorbeelden van taken
- het correct en snel beantwoorden van specifieke vragen
- het bestuderen van complexe dossiers en het formuleren van oplossingen
- toezien op de correcte toepassing van de regelgeving en van de procedures
Alsordonnateurhet beheren van het budget van de gerechtskosten
teneinde
de behoeften inzake gerechtskosten zo correct mogelijk te evalueren.
Voorbeelden van taken
- het ondertekenen van periodieke documenten inzake verbintenissen
- het betalen van de gerechtelijke deskundigen en het beheren van de provisies van de griffies
Alsexpert/specialisthet behandelen van complexe dossiers betreffende de regelgeving van de gerechtskosten
teneinde
toe te zien op een duidelijke regelgeving, aangepast aan de realiteit
Voorbeelden van taken
- het analyseren en interpreteren van de huidige procedures, aan de hand van statistieken bijvoorbeeld
- het voorstellen van aanpassingen van de regelgeving
- het schrijven van wetteksten en omzendbrieven
- het controleren van de dossiers op de correcte toepassing van de regelgeving
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
experten, advocaten
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail, ...
|
wekelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
wetgeving (wet, KB, MB, ...
|
per brief, e-mail, ...
|
ad hoc
|
rechterlijke orde
|
wetgeving (wet, KB, MB, ...
|
per brief, e-mail, ...
|
ad hoc
|
strategische cel
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
ad hoc
|
strategiscge cel
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
collega's
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
collega's
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
collega's
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
experten/advocaten
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail, ...
|
ad hoc
|
experten/advocaten
|
mondelinge adviezen
|
informeel
|
ad hoc
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail, ...
|
ad hoc
|
andere fed. overh. diensten
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail, ...
|
ad hoc
|
strategische cel
|
wetgeving (wet, KB, MB, ...
|
als dossier
|
ad hoc
|
strategische cel
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail, ...
|
ad hoc
|
collega's
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail, ...
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
adviseur-generaal
De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de eigen werkorganisatie en deze van zijn/haar medewerkers
- mondeling geformuleerde telefonische adviezen betreffende de gerechtskosten
- correcties van fouten van de medewerkers
De functie moet autorisatie vragen voor
- beslissingen bij geschillen
- erandering van de werkmethoden
- aanpassing van de reglementering
Impact
Totaal werkbudget entiteit
78.418.000 euro in gerechtskosten
Eigen werkbudget
Andere kwantitatieve gegevens
1. ongeveer 61000 dossiers per jaar voor alle niet-dringende gerechtskosten (dossiers van deskundigen)
2. ongeveer 452000 dossiers per jaar voor de dringende gerechtskosten (kosten die al betaald werden door de griffies)
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- reglementering eigen aan gerechtskosten
Welke vernieuwingen
- redactie van wetsontwerpen en besluiten (na overleg met de magistraten en andere deskundigen)
- invoering van de BPR (business process reengineering) met een ander beheermodel van de gerechtskosten
- mechanismen uitvinden voor een betere beheersing van de gerechtskosten die de jongste jaren exponentieel toenemen (+ 60 procent op 5 jaar tijd)
- het opperen en beheren van kwaliteitsnormen voor bepaalde categorieën gerechtskosten (bv. vertalers, ...)
Gebaseerd op welk referentiekader
- richtlijnen van de hiërarchische lijn en van de strategische cel
|