Adviseur luchtvaart (administratief) - Coördinator (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DTM055
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 08. Mobiliteit en Vervoer (TM)
Doel van de functie
Het geven van leiding aan de burgerluchtvaartdienst, het luchthavenbeleid en het luchtruim
teneinde
de goede werking ervan te waarborgen door de realisatie van de doelstellingen die vastgelegd werden in de managementplannen.
Het waarborgen van de ontwikkeling en de juiste toepassing van de reglementering
teneinde
een optimaal veiligheidsniveau te bereiken dat op nationaal en internationaal vlak overeenstemt, rekening houdend met de technische, operationele, economische en milieuaspecten.
Resultaatgebieden
Alsdiensthoofdcontroleren en regelen van het werk van de medewerkers
teneinde
de goede werking van de dienst mogelijk te maken
Voorbeelden van taken
- het bepalen en organiseren van de taken en verantwoordelijkheden
- het organiseren en coördineren van de werkstroom
- het organiseren en verdelen van de taken
- instaan voor de communicatie binnen zijn/haar team en de communicatie met andere directies en diensten
- het leiden en coachen van de medewerkers
Alssteun van de directieaanbrengen van zijn/haar expertise op het gebied van luchtvaart
teneinde
bij te dragen tot de uitwerking van het luchtvaartbeleid
Voorbeelden van taken
- bijdragen tot de realisatie en de concretisering van de operationele plannen en de managementplannen
- het ondersteunen van de veranderingsprojecten die binnen de dienst nodig zijn
- het uitvoeren en/of analyseren van studies op het vlak van het beleid, het geven van raad en het voorstellen van oplossingen aan de hiërarchie om beslissingen te kunnen nemen over de verschillende beleidsscenario's
- het voorbereiden van en deelnemen aan overleg met andere actoren betreffende het te voeren luchtvaartbeleid
- het informeren van het management over de werkelijke situatie zowel op het terrein als binnen de dienst
Alsverantwoordelijke voor het beleidontwikkelen en verbeteren van de implementatieprocedures in zijn/haar kennisdomein
teneinde
de goede toepassing van het beleid te waarborgen
Voorbeelden van taken
- het organiseren van de overleg-, werk- en informatievergaderingen met de luchtvaartsector
- het voorbereiden van het beleid op operationeel niveau
- het voorbereiden en bijwonen van vergaderingen met de nationale en internationale autoriteiten
- instaan voor en deelnemen aan de onderhandelingen met de buitenlandse luchtvaartautoriteiten
Alsexpert van de internationale burgerluchtvaart in zijn/haar domeinzorgen voor de naleving van de reglementering
teneinde
een veilige luchtvaart te waarborgen
Voorbeelden van taken
- samenwerken met de internationale en Europese instanties om het kader van de burgerluchtvaart in te voeren in de technische, operationele, commerciële en institutionele domeinen
- het omzetten van de internationale en Europese reglementering van de burgerluchtvaart in al deze domeinen in nationaal recht en in uitvoeringsdocumenten
Alsexpert van de internationale burgerluchtvaart in zijn/haar domeinzorgen voor de toepassing en de naleving van de reglementering van de burgerluchtvaart
teneinde
een economische en duurzame ontwikkeling van de nationale burgerluchtvaart te waarborgen die eerst en vooral veilig en op de tweede plaats goed geregeld is
Voorbeelden van taken
- het begrijpen, kennen en laten toepassen van de reglementering van de burgerluchtvaart
- het bewaken van de toepassing en de naleving van de reglementering van de burgerluchtvaart
- naargelang het geval, het afleveren van vergunningen, bewijzen, erkenningen en aanwijzingen en het verzekeren van de opvolging ervan
- toezien op de klanten (onderzoek van documenten, audits, inspecties, controles, planning, opvolging, rapporten)
- het verzekeren van de coördinatie met andere buitenlandse luchtvaartautoriteiten
Alscontactpunt voor de klanten in zijn/haar domeinadviseren en oriënteren van de klanten
teneinde
goede relaties met de klanten te ontwikkelen
Voorbeelden van taken
- het informeren van de klanten in zijn/haar expertisedomein
- het ontwikkelen en onderhouden van relaties met de uitbaters van vliegvelden en luchthavens en met de coördinator van de slots
- het ontwikkelen en onderhouden van relaties met de dienstverleners van Air Traffic Management
- het ontwikkelen en onderhouden van relaties met de eigenaars van luchtvaartuigen, de piloten en de vliegclubs
- het ontwikkelen en onderhouden van relaties met de luchtvaartindustrie
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke en mondelinge antwoorden, statistieken, vakliteratuur
|
louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een dossier
|
dagelijks
|
andere federale overheidsdiensten
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
andere overheden
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, ..., in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, ..., in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
cel beleidsvoorbereiding
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, ..., in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
collega's
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
juristen/advocaten
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, per circulaire, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, ..., in de vorm van een dossier
|
|
buitenlandse ambtgenoten, internationale en Europese organisaties van de burgerluchtvaart
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studierapporten, de internationale en Europese normen en regels
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, per circulaire, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, ..., in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
andere federale overheidsdiensten
|
schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, ..., in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
andere overheden
|
schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, ..., in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
cel beleidsvoorbereiding
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, per circulaire, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, ..., in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
collega's
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studiemateriaal, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, per circulaire, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, ..., in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
juristen/advocaten
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de directeur N-2
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de interne organisatie van de dienst
- de toepassing van de geldende reglementering
- initiatieven voor ontwerpen van nieuwe reglementering en voor deelname aan de
- invoering van internationale en Europese regels in zijn/haar kennisdomein
- de organisatie van zijn/haar werk en de invoering van de programma's en procedures inzake
- certificatie, inspectie, audit en supervisie van de klanten
- de overdracht van informatie, raadgevingen, adviezen en verslagen
- naargelang het geval, hetzij het afleveren, hetzij het adviseren van de hiërarchie omtrent de beslissing die genomen moet worden inzake vergunningen, schorsingen en certificaties
De functie moet autorisatie vragen voor
- het toestaan van een afwijking van de reglementering, naargelang het geval
- elk dossier dat een politieke of budgettaire impact zou kunnen hebben
Impact
Totaal werkbudget entiteit
15 014 000 EUR per jaar; 5 000 000 EUR per jaar eigen inkomsten
Eigen werkbudget
Andere kwantitatieve gegevens
1. voorbeelden: 50 helihavens, 127 modelluchtvaartterreinen, 23 vliegvelden voor ULM (ultralicht motorluchtvaarttuig), 24 nationale vliegvelden
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de nieuwe normen en aanbevelingen van het ICAO, de nieuwe regels en richtlijnen van de EU, de nieuwe KB's, de omzendbrieven en de procedurehandboeken en de nationale kwaliteitshandboeken
Welke vernieuwingen
- het realiseren van de scheiding tussen de technische, operationele vluchtleider en de dienstverlener van de luchtruimcontrole (ATS)
- deelnemen aan de invoering van het gemeenschappelijk Europees luchtruim, van de institutionele/technische/operationele regels en van de structuren van wederzijdse erkenning van nationale autoriteiten voor de supervisie van dienstverleners van de luchtruimcontrole
- het opstellen van de technische certificatieprocedures en de procedures voor de ecomische regulering voor de luchthavens
- het invoeren van veiligheidsbeheerssystemen op het gebied van luchthavens en van het luchtruim, zoals voorzien door het ICAO
- het integreren van de regels betreffende de luchtwaardigheid, het onderhoud van de luchtvaartuigen, de vergunningen van het boordpersoneel en de certificaten van luchtvaartmaatschappijen in het kader van de EASA
Gebaseerd op welk referentiekader
- de privatisering van BIAC
- de overgang van de JAA naar EASA
- het coherent maken van de nationale, Europese en pan-Europese autoriteiten
- de procedure voor het harmoniseren en het coherent maken van de regels van het niveau van de ICAO, het Europese niveau (EU en pan-Europees) en het nationale niveau
|