Afdrukken

Attaché toezicht (douane en accijnzen) (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DFI018

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Controleurs / inspecteurs / auditors

Beroepscategorie : 05. Fiscaliteit (FI)




Doel van de functie

a posteriori de verplichte controles en verificaties van inkomsten en uitgaven uitvoeren ten opzichte van de vooropgestelde regels wat betreft boeking en ontvangst (onder andere de invoerrechten, waaronder de landbouwheffingen, de openingstaks, de vergunningsrechten, ecotaksen, de controles van de energiebijdragen, de terugbetaling van borg, etc...) binnen zijn ambtsgebied

teneinde

de juistheid van de elementen die geregistreerd zijn in de Staatsboekhouding op de interne afdeling D&A te verzekeren.

 

Resultaatgebieden
Als
controleur
    in de plaatselijke douanekantoren steekproefgewijs uitvoeren van de controles op de boekingen, de ontvangst van de verschuldigde bedragen en de aanwezigheid van de nodige begeleidende documenten verschuldigd door de invoerende partij

teneinde

    de lokale douanekantoren te wijzen op eventuele fouten bij de boeking of ontvangst van de verschuldigde bedragen zodat deze kantoren de nodige acties kunnen nemen om de fouten te kunnen rechtzetten

 

Voorbeelden van taken
  • opvragen van alle documenten in verband met de door de toezichtambtenaar gekozen controles
  • nakijken van alle mogelijke boekingen en ontvangsten van het douanekantoor met betrekking tot de dossiers door de toezichtsambtenaar aangeduid (of eventueel volledige kantoor indien desgevallend gewenst)
  • identificeren van eventuele fouten in de documenten en/of boekingen
  • eventueel bespreken van fouten/mankementen in de documenten alvorens het dossier op te maken

 

Als
controleur
    controleren van periodieke overzichten (maandstaat, trimestriële staat, jaarstaat) en rekeningen (inclusief financiële staat en cash toestand) van een douanekantoor binnen een periode door de toezichtsambtenaar zelf bepaald

teneinde

    te beantwoorden aan de verplichtingen inzake Staatsboekhouding en met betrekking tot de controle van het Rekenhof en meer bepaald te verifiëren of het douanekantoor de douanedossiers correct behandelt op basis van de welbepaalde wetgeving in voege

 

Voorbeelden van taken
  • nagaan van de correctheid van de bedragen in de rekeningen overzichten
  • nakijken van de overzichtsdocumenten
  • nakijken van de cash-positie (hoeveel cash aanwezig ten opzichte van in boeken opgenomen cash)
  • controleren van de rekeningen in de verschillende stadia van het proces

 

Als
rapporteur
    opmaken van de wettelijk voorgeschreven rapportages van hetzij punctuele en steekproefsgewijze controles hetzij periodieke controles die worden bezorgd aan de hoofdontvanger en de gewestelijke directie

teneinde

    deze op de hoogte te stellen van mogelijke onregelmatigheden/fouten en ze als dusdanig in staat te stellen de nodige acties te nemen (zonder deze acties zelf voor te stellen)

 

Voorbeelden van taken
  • oplijsten in een pregedefineerd formaat van de vastgestelde onregelmatigheden/fouten tijdens een controle
  • doorsturen van de rapporten naar de hoofdontvanger en de gewestelijke directie
  • opleggen van een tijdslimiet ter verbetering van de fouten

 

Als
planner
    opmaken van zijn eigen werkplanning (welke kantoren worden wanneer bezocht binnen zijn ambtsgebied, hoeveel tijd nodig per kantoor) op basis van de wettelijk voorgeschreven controles die dienen te gebeuren

teneinde

    alle nodige controles tijdig en efficiënt uit te voeren volgens de richtlijnen van de wetgeving

 

Voorbeelden van taken
  • beslissen welke kantoren wanneer worden bezocht en gecontroleerd
  • bepalen van de tijdsduur van de controles
  • opnemen van de tweede bezoeken na de tijdslimiet zoals vooropgesteld in de rapportages

 

Als
dossierbeheerder
    opvolgen van de dossiers waar onregelmatigheden zijn vastgesteld bij de normale controles door voor die antwoorden die onvoldoende blijken te zijn een bijkomend rapport te schrijven

teneinde

    alle dossiers wat betreft controle volledig af te handelen (zonder hierin verantwoordelijkheid tot oplossing te hebben)

 

Voorbeelden van taken
  • oplijsten van de dossiers met tijdslimiet
  • opvolgen van verstrijken van tijdslimiet en inplannen van extra controle
  • opstellen van bijkomend rapport in verband met blijvende onregelmatigheden
  • oplijsten van verzoeken tot verdere actie (zonder zelf een beslissing tot actie te nemen)

 

Als
adviseur
    ad hoc (in beperkte mate) beantwoorden van vragen van ontvangers wat betreft het correct inboeken van de ontvangsten

teneinde

    preventief de correctheid van de rekeningen te garanderen

 

Voorbeelden van taken
  • ad hoc antwoorden op vragen van de ontvanger op basis van de wetgeving

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

In volgorde: Directeur Gewestelijke Inspectie (n-4) - Directeur Gewestelijke Directie (n-3) - Directeur-Generaal D&A (n-2) - Algemene Directie Belasting & Inning (n-1)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.