Attaché A2 nautisch advies scheepvaart (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DTM022
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 08. Mobiliteit en Vervoer (TM)
Doel van de functie
Instaan voor Nautische en Maritieme beleidsondersteuning, zowel bij de voorbereiding van de beleidsvorming als bij de uitvoering ervan naar reglementering
teneinde
het management van het Directoraat-generaal Maritiem Vervoer en het hoger management toe te laten haar opdracht inzake scheepvaartveiligheid, scheepvaartbeveiliging, scheepvaartfacilitatie en vrijwaring van het mariene milieu doeltreffend te kunnen uitvoeren, en wereldwijd de Belgische maritieme belangen te kunnen verdedigen
Resultaatgebieden
Alsvertegenwoordiger van de Belgische federale overheidbelgische standpunt inzake Maritiem transport verduidelijken en verdedigen
teneinde
de Belgische maritieme belangen te verdedigen en de Belgische inbreng in de ontwikkeling van de internationale regelgeving te verzekeren inzake scheepvaartveiligheid, scheepvaartbeveiliging, scheepvaartfacilitatie en vrijwaring van het mariene milieu
Voorbeelden van taken
- actieve deelname aan de debatten in de verschillende comité's, subcomité's en werkgroepen in de schoot internationale organisaties zoals IMO (Internationale Maritieme Organisatie), ILO (Internationale ArbeidsOrganisatie), CCR (Centrale Commissie voor de Rijnvaart)
- opstellen en indienen van schriftelijke Belgische standpunten ter beoordeling in de diverse comités
- deelnemen aan de vergaderingen in de schoot van de Europese instellingen
- alle vergaderingen voorbereiden en nadien verslag uitbrengen
Alsbeleidsadviseurverschaffen van adviezen aan het management
teneinde
deze in staat te stellen de juiste (gepaste) maatregelen te nemen in aangelegenheden waar nautische en maritieme inbreng vereist is
Voorbeelden van taken
- formuleren van in te nemen standpunten
- overleggen met alle betrokken interne en externe actoren om die standpunten mede te bepalen
- maken van technisch-nautische analyses van de problematiek die de standpunten impliceren
Alsnautisch en maritiem expertmeewerken aan de ontwikkeling van de maritieme regelgeving
teneinde
de FOD toe te laten trend te houden met de steeds evoluerende maritieme industrie en met de internationale ontwikkelingen terzake
Voorbeelden van taken
- opstellen van ontwerpen van reglementaire teksten en toelichting
- bijhouden van de bestaande nationale en internationale reglementering, en van alle evoluties terzake
- uitwerken van internationale opleidingsstandaarden en verkeersreglementering
Alscontactpersoongeven van adviezen en informatie aan zowel internen als externen
teneinde
te verzekeren dat de maritieme regelgeving op adequate wijze wordt toegepast en nageleefd
Voorbeelden van taken
- bezorgen van documentatie
- opstellen en toezenden van schriftelijke adviezen, alsook instant adviezen geven aan het management in dringende gevallen
- uitleg geven aan collega's
- zich permanent documenteren en feedback gegevens verwerken
- meewerken aan examens in de nautische en maritieme sector
Alsnautisch en maritiem expertonderzoeken van incidenten in verband met de scheepvaart
teneinde
de oorzaken te bepalen en de herhaling van dergelijke incidenten te voorkomen
Voorbeelden van taken
- analyseren en beoordelen van de rapporten over de incidenten
- verslag uitbrengen aan nationale en inernationale instanties
- formuleren van voorstellen voor preventie
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
andere federale overheidsdiensten, andere overheden, organisaties/ondernemingen, cel beleidsvoorbereiding, syndicaten, collega's
|
schriftelijke vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studiemateriaal, studierapporten
|
per brief, e-mail, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier
|
dagelijks
|
andere federale overheidsdiensten, andere overheden, organisaties/ondernemingen, syndicaten, collega's
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studiemateriaal, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
andere federale overheidsdiensten, andere overheden, organisaties/ondernemingen, cel beleidsvoorbereiding, syndicaten, collega's
|
schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studiemateriaal, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier
|
dagelijks
|
andere federale overheidsdiensten, andere overheden, organisaties/ondernemingen, cel beleidsvoorbereiding, syndicaten, collega's
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studiemateriaal, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier
|
dagelijks
|
andere federale overheidsdiensten, andere overheden, organisaties/ondernemingen, syndicaten, collega's
|
schriftelijke/mondelinge vragen
|
pe brief, e-mail, in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
derden, andere federale overheidsdiensten, andere overheden, organisaties/ondernemingen, cel beleidsvoorbereiding, syndicaten, collega's
|
schriftelijke vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studiemateriaal, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, per circulaire, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier
|
dagelijks
|
cel beleidsvoorbereiding, hiërarchie
|
schriftelijke/mondelinge adviezen, reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studiemateriaal, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
andere federale overheidsdiensten, andere overheden, organisaties/ondernemingen, cel beleidsvoorbereiding, syndicaten, collega's
|
schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studiemateriaal, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail
|
dagelijks
|
andere federale overheidsdiensten, andere overheden, organisaties/ondernemingen, cel beleidsvoorbereiding, syndicaten, collega's
|
schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studiemateriaal, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, per circulaire
|
dagelijks
|
andere overheden, organisaties/ondernemingen, cel beleidsvoorbereiding
|
schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten
|
per brief, e-mail, in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
Directeur N-2
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de inhoud van de uitgebrachte adviezen
- bij onderhandelingen dient men operationele beslissingen te nemen binnenn het uitgezette strategische kader
De functie moet autorisatie vragen voor
- zendingen naar het buitenland
- standpunten met een belangrijke strategische impact
Impact
Totaal werkbudget entiteit
/
Eigen werkbudget
/
Andere kwantitatieve gegevens
1. /
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- geheel van de nationale en internationale maritieme en nautische regelgeving
Welke vernieuwingen
- invloed uitoefenen op het totstandkomen van de internationale regelgeving
- de internationale regelgeving op belgisch niveau implementeren
Gebaseerd op welk referentiekader
- de strategische lijnen zoals die meegedeeld worden door de strategische cel
|