Attaché A2 conceptuele aansturing en beleidsondersteuning (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DBV014
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)
Doel van de functie
Werkmethoden, gegevensbronnen en documentatiebronnen (regelgevingen en andere) met betrekking tot een of meer gespecialiseerde materies die door het directoraat-generaal beheerd of gevolgd worden, voortdurend verzamelen, analyseren en bestuderen
teneinde
- over een zo geschikt en volledig mogelijke documentatie en kennis te kunnen beschikken inzake de betrokken materies;
- de voor de uitvoering van de opdrachten benodigde specifieke kennis (kennis en knowhow) te evalueren en te onderhouden en verbeteroplossingen te formuleren;
- deel te nemen aan de uitwerking van het strafrechtelijk beleid dat verband houdt met de opdrachten van het Directoraat Generaal Justitiehuizen (DG MJH) door de verworven en ontwikkelde kennis ter beschikking te stellen van het College van procureurs-generaal en van het kabinet;
- nieuwe kennis over de behandelde materies te ontwikkelen;
- te waarborgen dat de opdrachten efficiënt worden uitgevoerd en teneinde de operationele resultaten van de dienst op doeltreffende wijze te bereiken, zulks in overeenstemming met de strategische en operationele doelstellingen van het DG MJH;
-de voor de uitvoering van de opdrachten noodzakelijke expertise ter beschikking te stellen van het terrein.
Resultaatgebieden
AlscoördinatorInitiatieven met betrekking tot de ondersteuning en de beleidsaansturing in de expertisegebieden van de justitiehuizen coördineren, sturen en vergemakkelijken
teneinde
- een coherente en efficiënte uitwerking van de vastgestelde prioriteiten en doelstellingen toe te laten;
- de activiteiten van de dienst te stimuleren en bij te dragen tot een goed verloop ervan
- de behandeling van de dossiers en de projecten te verzekeren met respect voor de richtlijnen, termijnen en de vooraf bepaalde kwaliteitsvereisten.
Voorbeelden van taken
- de taakverdeling tussen alle betrokken actoren coördineren;
- de netwerkvergaderingen coördineren (dynamische matrixteams, …);
- de verschillende initiatieven bij de justitiehuizen, de opdrachtgevers, de externe partners, de verschillende experten hergroeperen;
- de verschillende acties binnen een bepaald gedefinieerd project coördineren;
- de analyse-, opzoekings- en communicatieacties met betrekking tot de uitvoering van de opdrachten coördineren.
Alskennis- en gegevensbeheerderDe gegevens met betrekking tot de theorie (regelgeving en andere documentatiebronnen) en de praktijk van een of meer gespecialiseerde materies, maatregelen of expertisegebieden die door de organisatie beheerd of gevolgd worden voortdurend verzamelen, volgen, bestuderen, systematiseren en bijwerken
teneinde
- aan het management en de medewerkers de kennis en deskundigheid die nodig zijn voor de uitvoering van de opdrachten ter beschikking te stellen;
- technische kennis en een grondig inzicht ter zake te verwerven;
- over bijgewerkte theoretische en praktische gegevens te beschikken die gemakkelijk kunnen worden geraadpleegd.
Voorbeelden van taken
- de relevante informatie, documentatie en laatste nationale en internationale ontwikkelingen over de verschillende behandelde onderwerpen zoeken en een bibliografie opstellen;
- regelmatig rechtsbronnen en andere nuttige informatie opzoeken, raadplegen en onderhouden;
- contacten leggen met de experten van het terrein of externe partners die over nuttige gegevens beschikken;
- relevante kennis en documentatie overdragen / ter beschikking stellen; in samenwerking met de leidinggevenden, collega’s en experten, repertoria van gegevens en kennis uitwerken en deze regelmatig bijwerken;
- regelmatig samenwerken met de experten van de andere cellen van de dienst expertise, de experten van het terrein, de externe partners, …
Alsanalist/deskundigede kennis en praktijken van de justitiehuizen evalueren, verslag uitbrengen over de toepassing van een of meer gespecialiseerde materies of maatregelen en verbeteroplossingen formuleren voor de uitvoering van de opdrachten benodigde kennis (kennis en knowhow)
teneinde
- het management alle inlichtingen te verschaffen die nodig zijn om de opdrachten van de diensten optimaal te vervullen;
- deel te nemen aan de uitwerking van het beleid en de ontwikkeling van nieuwe kennis over de behandelde onderwerpen;
- de dienstverlening aan de justitiabelen, de opdrachtgevers en de maatschappij te optimaliseren.
Voorbeelden van taken
- de behoeften van de JH’s en justitiabelen en de moeilijkheden waarmee zij worden geconfronteerd, onderzoeken en analyseren, de kwaliteit van de dienstverlening aan de opdrachtgevende overheden en de justitiabelen analyseren, de relevantie van de gevoerde acties in het licht van de te bereiken doelstelling evalueren;
- de beschikbare statistische gegevens analyseren;
- technische nota’s, evaluatieverslagen, ... over de uitvoering van de opdrachten opstellen;
- de relevante informatie zoeken en antwoorden op de parlementaire vragen formuleren;
- deelnemen aan vergaderingen, verschillende werkgroepen, ...
Alsontwikkelaar werkprocedures, -modellen en -methoden verbeteren
teneinde
de werkmethoden aan te passen aan de evolutie van de opdrachten, over geschikte werkinstrumenten te beschikken en een praktische en organisatorische ondersteuning te bieden voor de verspreiding van kennis (kennis en knowhow).
Voorbeelden van taken
- de bestaande procedures, methoden en modellen analyseren;
- de goede praktijken analyseren;
- werkinstrumenten ontwikkelen (vademecum, ...);
- de bestaande procedures verbeteren;
- evaluatiemethoden van praktijken, procedures en werkwijzen uitwerken.
Alsadviseur / expertadviezen geven, kennis overbrengen en informatie verspreiden met betrekking tot een of meer gespecialiseerde materies inzake de expertisegebieden of maatregelen die door de organisatie beheerd of gevolgd worden
teneinde
- de praktische toepassing en de impact van de materie of van de maatregelen te bevorderen;
- de praktijken en de kwaliteit van de overheidsdienst te verbeteren;
- ondersteuning te bieden bij de uitwerking van het strafrechtelijk beleid.
Voorbeelden van taken
- de beschikbare gegevens en informatie integreren in informatieve teksten voor de medewerkers, de partners of het publiek (brochures, websites, enz.);
- adviezen opstellen voor de minister van Justitie en het college van PG inzake de ontwikkeling van het strafrechtelijk beleid dat verband houdt met de opdrachten en inzake de verbetering van de praktijken;
- mondeling en schriftelijk informatie verstrekken, voordrachten geven;
- deelnemen aan informatievergaderingen;
- de informatie die nodig is om problemen op te lossen, specifieke dossiers te behandelen en de opdrachten goed uit te voeren, opzoeken en aan het management en de medewerkers aanreiken.
Alsprojectleider / leider werkgroepprojecten en werkgroepen binnen de expertisegebieden van de cel sturen en opvolgen
teneinde
- de projecten en de doelstellingen met betrekking tot de ondersteuning en de beleidsaansturing binnen de gestelde termijnen te helpen realiseren;
- een permanente evaluatie te verzekeren van een correcte toepassing van de conceptuele, methodologische en wettelijke processen met betrekking tot de uitoefening van de specifieke opdrachten van de justitiehuizen.
Voorbeelden van taken
- projecten en werkgroepen opstarten en actieplannen uitwerken;
- op basis van de eigen expertise een inbreng leveren op inhoudelijk en procesmatig vlak; het methodologische kader bepalen;
- de opvolging van de planning van project- en werkgroepen verzekeren;
- het contactpunt zijn voor de leden van de project- en werkgroepen, de deelnemers begeleiden en de dynamische matrixteams omkaderen;
- de gevoerde acties evalueren.
Alscoachde medewerkers waarvoor hij verantwoordelijk is, ondersteunen, begeleiden, motiveren en responsabiliseren in de uitoefening van hun opdrachten, en toegankelijk en beschikbaar zijn voor personen die vragen of problemen hebben in verband met de uitoefening van hun opdrachten
teneinde
- de medewerkers en het team op hun beste niveau te laten presteren;
- de activiteiten en opdrachten van de dienst efficiënt en daadwerkelijk te realiseren;
- de medewerkers aan te moedigen hun competenties en kennis te ontwikkelen;
- de samenwerking tussen de medewerkers te bevorderen en de teamgeest te stimuleren;
- de medewerkers te betrekken bij de ontwikkeling van de organisatie op alle niveaus.
Voorbeelden van taken
- op verzoek van de medewerkers of op proactieve wijze individueel of in groep coachinggesprekken voeren, activiteiten organiseren die op “teambuilding” gericht zijn, ...;
- de medewerkers helpen om de professionele problemen die zich hebben voorgedaan te identificeren en hen zodanig begeleiden dat zij de oplossingen zelf vinden;
- de medewerkers die behoefte hebben aan een meer specifieke ondersteuning doorverwijzen naar de bevoegde diensten of personen;
- de opleidingsbehoeften en -aanvragen evalueren;
- een individueel ontwikkelingsplan of teamontwikkelingsplan voorstellen (bijvoorbeeld: een opleidingsplan opstellen voor medewerkers die actief zijn op een specifiek werkterrein).
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Kabinet
|
Verzoek om verslag, advies, MB
|
Groene nota, vergadering, e-mail
|
|
Hoofd van dienst
|
Verzoek om verslag, advies, wet, richtlijnen, instructies, opdrachten
|
E-mail, vergadering, gesprek, dienstorder
|
|
Directeurs JH, medewerkers
|
Beschrijving en evaluatie van de praktijken, behoeften, moeilijkheden, …
|
Ad hoc vragen
|
|
Operationele cel
|
Te ontwikkelen kennis, schriftelijke vragen, mondelinge vragen van het terrein of van externe partners, moeilijkheden die ervaren worden of behoeften die door het terrein geformuleerd worden, didactisch materiaal, …
|
Vergadering, e-mail
|
|
Externe partners (college van PG, gemeenschappen en gewesten, vzw’s, …)
|
Schriftelijke en mondelinge vragen
|
E-mail, telefoon, omzendbrief, vergadering
|
|
Andere diensten, andere beleidsniveaus
|
Schriftelijke vragen, mondelinge vragen, adviezen, documentatie, informatie over de handelwijzen
|
Vergadering, e-mail, intranet
|
|
Academische autoriteiten, andere FOD’s
|
Studieverslagen, documentatie, literatuur, raad, adviezen
|
Internet, telefoon, vergadering, colloquia, studiedagen
|
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Directeur-generaal
|
Statistiek, evaluatie van resultaten, praktijken, processen, beleid; adviezen en verbetervoorstellen; verslagen over de prestaties; problematische dossiers of vragen; goede praktijken
|
Gestructureerd verslag
|
|
Kabinet
|
Resultaten, praktijken, processen, verwachtingen en moeilijkheden van de justitiabelen; statistieken, adviezen en verbetervoorstellen, antwoorden op parlementaire vragen
|
Gestructureerd verslag, e-mail, vergadering
|
|
Hoofd van dienst
|
Werking van de dienst; analyse van ontvangen verzoeken; voorstel van antwoord op de gestelde vragen; analyse van de goede praktijken
|
Vergadering, nota, verslag
|
|
Directeurs JH, medewerkers
|
Antwoorden op vragen, informatieverzoeken, documentatie, wetgevende teksten, ...
|
Intranet, e-mail, dienstorder
|
|
Andere cellen van de dienst Expertise
|
Te organiseren opleiding of supervisie; te ontwikkelen kennis en competenties; overleg en samenwerking
|
E-mail, verslag, vergadering
|
|
Externe partners (college van PG, gemeenschappen en gewesten, vzw’s,…)
|
Antwoorden op vragen, statistieken, adviezen, raad, voorstellen, evaluatieverslagen
|
E-mail, verslag, vergadering
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de Adviseur “conceptuele aansturing en beleidsondersteuning”
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- het geven van raad en het opstellen van adviezen in de hoedanigheid van expert;
- de verspreiding van gevalideerde technische of praktische informatie;
- de organisatie van het eigen werk;
- de omkadering en de organisatie van werk- en projectgroepen waarvoor hij verantwoordelijk is (vb. dynamische matrixteams).
De functie moet autorisatie vragen voor
- de externe activiteiten zoals de deelname aan informatievergaderingen of conferenties;
- de definitieve versie van documenten die moeten worden verspreid (imprimatur);
- verspreiding van eventueel gevoelig materiaal (voorbeelden: strategische keuzes, ontwerpteksten);
- de definitieve versie van nota’s, verslagen of antwoorden op parlementaire vragen;
- verbintenissen die de werking grondig of permanent wijzigen;
- het bepalen van de inhoud van de opdrachten en praktijken;
- de wijziging van de projecttermijnen;
- het bepalen van prioriteiten inzake dossiers;
Impact
Totaal werkbudget entiteit
geen eigen budget (een deel van de werkingskredieten is afkomstig van het directoraat-generaal)
Eigen werkbudget
geen
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- het managementplan van de FOD en het DG MJH, de opdracht en visie van het DG MJH;
- de werkinstructies en wetten betreffende de specifieke opdrachten van de JH’s;
- de procedureregels met betrekking tot antwoorden op parlementaire vragen;
- de vormvereisten met betrekking tot schriftelijke correspondentie;
- nota inzake het strafrechtelijk beleid van de minister;
- instrumenten voor evaluatie en sensibilisering .
Welke vernieuwingen
- suggesties ter verbetering van de regelgeving, de kennis en het werkprocessen;
- de repertoria van gegevens en de eigen informatie moeten dan ook regelmatig worden bijgewerkt;
- de invoering van nieuwe technieken inzake gegevensbeheer (geïnformatiseerde gegevensbestanden) en inzake verspreiding van informatie (internet, e-mails);
- organisatie van het eigen werk.
Gebaseerd op welk referentiekader
- geldende regelgevingen, interne opleidingen, evaluatieverslag, ervaring van de collega’s, nationale en internationale literatuur, academische publicaties, ...;
- wijzigingen aan de wetgeving;
- aanpassingen en verbeteringen van de praktijken.
|