Attaché A2 vervoerinfrastructuur - Projectleider (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DTI003
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Technische coördinatoren Beroepscategorie : 16. Techniek en Infrastructuur (TI)
Doel van de functie
Het opvolgen en uitvoeren van bepaalde aan BELIRIS toegewezen projecten om de uitstraling en leefbaarheid van BRUSSEL als nationale en Europese hoofdstad en als internationale stad te bevorderen, en dit zowel op administratief, financieel als technisch vlak
teneinde
deze op een kwaliteitsvolle manier, binnen de voorziene termijn en binnen het voorziene budget en tot tevredenheid van de klanten en burgers te realiseren
Resultaatgebieden
Alsprojectleiderhet leiden van de studie en uitvoering van de toegewezen projecten
teneinde
tot een goede afwikkeling van de projecten te komen
Voorbeelden van taken
- instaan voor de opmaak van het administratief (in samenwerking met de juridische dienst) en technisch gedeelte van de aanbestedingsovereenkomst voor de toewijzing van een studiebureau of aannemer der werken en na toewijzing instaan voor de opvolging van het studiebureau dat de plannen en technische studies opmaakt voor het project of de aannemer die instaat voor de uitvoering van het project
- het evalueren en beantwoorden van alle vragen en voorstellen van het studiebureau en aannemer (technisch, programmatorisch, budgettair) en het vastleggen van de prioriteiten
- het constant opvolgen en bijsturen van de diverse fasen van de bouwprojecten (het opvolgen, analyseren en bijsturen van de wijzigingen in de studiefaze, het deelnemen aan werfvergaderingen, ….) en het uitvoeren van de nodige technische en kwaliteitscontroles
- het nemen van beslissingen inzake problemen die zich voordoen tijdens de studie en de uitvoering, rekening houdende met de diverse parameters als onder meer de behoeften van de toekomstige gebruiker, de geldende regelgeving en richtlijnen, budgettaire marges (eventuele meerkost) en adviezen van specialisten
- het oplossen van geschillen die kunnen opduiken in de loop van het contract met het studiebureau of aannemer en het onderhandelen over bijkomende prestaties in het kader van deze contracten
Alsanalisthet bepalen van de behoeften van de klanten (zijnde gemeentes, gewest, sociale huisvestingmaatschappijen, culturele instellingen enz., en de burger in het algemeen)
teneinde
maximale tevredenheid te garanderen
Voorbeelden van taken
- het verzamelen en analyseren van de behoeften en wensen van de gebruikers en eigenaars (functie en grootte van lokalen, technische uitrusting van het gebouw, herinrichting van de openbare ruimte, verkeerscirculatie, infrastructuurinrichting,…)
- het vertalen van de doelstelling van het project naar concrete acties en bijhorende timing
- het opmaken van het behoeftendossier en technische bepalingen voor de toewijzing van een studiebureau en het evalueren van de inschrijvingen
- het voortdurend bijsturen van dit dossier in de verschillende fasen van voorontwerp, ontwerp,….en indien nodig het laten uitvoeren van bepaalde testen en gespecialiseerde studies en het evalueren van de resulaten en verslagen van deze testen en studies
- het bespreken van de technische vereisten met de klant, het studiebureau, het technisch controlebureau en de veiligheidscoördinator
Alsadministratief projectleiderhet voorzien van alle noodzakelijke administratieve en wettelijke documenten en het administratief opvolgen van de studies en werken
teneinde
de geldende regelgeving, richtlijnen en procedures correct toe te passen en de correcte naleving ervan door derden te verzekeren
Voorbeelden van taken
- het aanvragen van milieuvergunningen bij de bevoegde administraties (Brussels Instituut voor Milieubeheer, gemeenten,...), het voorzien van alle nodige opgelegde maatregelen en nagaan of het milieueffectenrapport is opgemaakt
- het aanvragen van alle noodzakelijke bouwvergunningen bij de bevoegde administraties (Brussels Hoofdstedelijk Gewest, gemeenten,…) en er over waken dat alle nodige documenten en studies worden opgemaakt (historische studie,...) overeenkomstig de geldende wetgeving
- het onderhouden van de noodzakelijke contacten met de diverse bevoegde administraties om de bouwaanvraagprocedure zo vlot mogelijk te laten verlopen
- het onderhouden van de noodzakelijke contacten bij de dienst Monumenten en Landschappen en het organiseren van regelmatige vergaderingen met betrekking tot het uitvoeren van werken aan beschermde gebouwen, landschappen en sites
- het rapporteren aan het diensthoofd over de stand van zaken en eventuele moeilijkheden of problemen in de projecten en het bijhouden van een samenvattende fiche voor elk project ten einde de vooruitgang van de studies en werken op elk moment te kunnen in kaart brengen
Alsprojectbeheerderhet financieel beheer van de project, het opstellen van de noodzakelijke budgetten, het goedkeuren van de vorderingstaten en het begroten van eventuele meerkosten
teneinde
een vlotte vooruitgang van de studies en werken te verzekeren
Voorbeelden van taken
- het nagaan of het studiebureau of aannemer der werken zijn contractuele verplichtingen nakomt en het goedkeuren van schuldvorderingen tot het bedrag waarvoor de hij/zij gemachtigd is
- het opstellen van de noodzakelijke budgetten
- het opstellen van de jaarlijks te verwachten betalingen in het kader van de studies en werken in uitvoering
- het opvolgen en bijsturen van de vastgelegde budgetten van studies en werken in uitvoering en het tijdig begroten en bekomen van noodzakelijke bijkomende budgetten
- het opvolgen en nazicht van verrekeningen en vorderingstaten en het opmaken en controleren van de eindafrekening
Alsinformatieambtenaarhet verstrekken van de nodige informatie over het project aan geïnteresseerden (omwonenden, pers,…)
teneinde
het project de nodige publiciteit en uitstraling te bezorgen en de bevolking te informeren
Voorbeelden van taken
- het verschaffen van de nodige informatie aan de bevolking over de geplande, uit te voeren of uitgevoerde werken via informatievergaderingen
- het opstellen van persmededelingen, infobladen voor de omwonenden en informatieve teksten voor de website
- het voorstellen van het project aan de concertatiecommissie (commissie voor advies over ruimtelijke ordening in Brussels Hoofdstedelijk Gewest)
- het opstellen van het mobiliteitsdossier
- het organiseren van overlegvergaderingen met belanghebbenden (bijv. kabinetten)
Alsleidinggevendehet aansturen en adviseren van zijn werfteam binnen de directie
teneinde
over bekwaam en gemotiveerd personeel te beschikken
Voorbeelden van taken
- het informeren van zijn medewerkers over belangrijke beslissingen en evoluties in het project en het verduidelijken van het belang ervan
- het informeren van zijn medewerkers over belangrijke beslissingen en evoluties in het project en het verduidelijken van het belang ervan
- het begeleiden van zijn medewerkers in het zoeken naar efficiënte werkwijzen
- het opvolgen en nakijken van documenten opgemaakt door de werfcontroleurs (P.V.'s van vaststelling, meetbladen,…)
- het rapporteren aan zijn rechtstreeks diensthoofd van mogelijke problemen (technisch en intermenselijk) en opleidingsbehoeften bij zijn medewerkers
Alskennisbeheerderzichzelf voortdurend bijscholen door op de hoogte te blijven van nieuwe bouwtechnieken en materialen
teneinde
een vlotte realisatie van de werken te bekomen
Voorbeelden van taken
- het bijwonen van studiedagen, seminaries en specifieke opleidingen
- zich op de hoogte houden van nieuwe materialen en technieken, normering (NBN, Eurocodes, Europese richtlijnen,..), wetgeving (op de overheidsopdrachten, veiligheid- en gezondheid op het werk,…) en reglementeringen (ARAB , milieureglementering,….)
- het opzoeken en lezen van vakliteratuur
- het geven van interne adviezen aangaande materie en onderwerpen die tot zijn expertisedomein behoren
Alsintern raadgever/adviseurproactief deelnemen aan het opsporen van tekorten en knelpunten in de werking van de dienst
teneinde
de doelmatige en dynamische werksfeer van de directie te bewaken
Voorbeelden van taken
- het proactief benaderen van behoeften, tekorten en problemen in de werking van de dienst en het voorstellen van mogelijke oplossingen
- het instaan voor het uitwerken van acties ter verbetering van de dagelijkse werking van de dienst
- het bijdragen aan het formuleren van doelstellingen, het leggen van de nodige interne en externe contacten, de implementatie en de nazorg ervan
- deelnemen aan interne overlegvergaderingen
- rapporteren over het verloop van de actie aan het diensthoofd of verantwoordelijke
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
maandelijks
|
management
|
beslissingen
|
informeel
|
wekelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
technische bestekken, plannen, meetstaten,...
|
als dossier
|
wekelijks
|
andere overheids[gemeenten, Brussels Hoofdstedelijk Gewest...]
|
schriftelijke vragen en adviezen (info)
|
per brief, e-mail ...,mondeling, dossier
|
wekelijks
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke en mondelinge vragen
|
vergadering, stuurgroep, schriftelijk, mondeling
|
ad hoc
|
interne medewerkers
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke technische adviezen, documentatie
|
per brief, e-mail ..., informeel
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
mondelinge en schriftelijke adviezen en vragen
|
als dossier
|
maandelijks
|
diensthoofd
|
mondelinge en schriftelijke adviezen en vragen
|
vergadering, stuurgroep,interne rapporten
|
wekelijks
|
andere overheidsinstellingen[...]
|
schriftelijke adviezen, vragen, conventies
|
vergadering, stuurgroep, fiche
|
maandelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
beslissingen, technische vragen
|
vergadering, stuurgroep, per brief,...
|
dagelijks
|
particulieren/burgers
|
beslissingen
|
persoonlijk contact, brief, vergadering
|
ad hoc
|
interne medewerkers
|
beslissingen, opdrachten
|
vergadering, stuurgroep, geschreven,...persoonlijk contact
|
dagelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
Adviseur infrastructuur - Projectmanager DTI502
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- het dagelijks beheer van projecten binnen het kader van de heersende reglementeringen, de contractuele bepalingen en het beschikbaar budget van het project, zoals
- - de technische en administratieve folluw-up van de studies en werken
- - de controle van de studies en werken en het bijsturen waar nodig
- - het opleveren, a priori en a posteriori, van materialen en producten
- - het goedkeuren van de schuldvorderingen en vorderingstaten binnen het vastgelegd budget
- - het opmaken van de processen-verbaal van vaststelling
- - het verlenen van de voorlopige en definitieve oplevering van de werken
De functie moet autorisatie vragen voor
- bijkomende budgetten voor studies en werken
- het bestellen en uitvoeren van onvoorziene werken
- verrekeningen door onvoorziene werken
- beslissingen bij belangrijke problemen (eindbeslissing te bespreken met en goed te keuren door het diensthoofd)
- uitbreiding van de opdracht
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
8 à 10 miljoen €
Andere kwantitatieve gegevens
1. Een projectleider behandelt gemiddeld 6 à 8 lopende projecten per jaar waarvan 2 à 4 in uitvoeringfase en 4 in studiefaze (afhankelijk van moeilijkheidsgraad en omvang van de projecten)
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- regelgeving betreffende de arbeidspreventie en -bescherming en wetgeving betreffende veiligheids- en gezondheid op de bouwplaats
- wetgeving inzake milieu, stedenbouw en ruimtelijke ordening van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
- wetgeving op de overheidsopdrachten
- geldende Belgische en Europese normering, Eurocodes
- interne richtlijnen, procedures en dienstnota's
Welke vernieuwingen
- invoeren van principes van duurzaam bouwen (bv FSC hout,…) en andere maatschappelijke tendenzen in de bouwsector
- impact op de Brusselse openbare ruimte en de herinrichting en leefbaarheid van achtergesteld en verwaarloosde wijken
- preventief implementeren van maatregelen voor een veiliger verkeer door het uitvoeren van de nodige herinrichtingswerken
- het verbeteren van het openbaar transport in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Gebaseerd op welk referentiekader
- nieuwe ontwikkelingen en duurzame materialen
- maatschappelijke contexten en hedendaagse noden
- best practices en benchmarking
|