Attaché deeldomein mobiliteitsbeleid (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DTM089
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 08. Mobiliteit en Vervoer (TM)
Doel van de functie
Concrete mobiliteitsdossiers (zoals aanvragen en toekenningen van erkenningen, vergunningen en brevetten; controle van erkenningsorganismen (zoals technische controle, installateurssystemen)) binnen een deeldomein van het mobiliteitsbeleid (wegvervoer, luchtvaart, scheepvaart, personenvervoer, goederenvervoer van niet-gevaarlijke en gevaarlijke goederen,....) behandelen en hierover adviezen verstrekken
teneinde
concrete mobiliteitsdossiers op een efficiënte en kwaliteitsvolle manier af te handelen
Ondersteuning bieden aan de FOD in deeldomein van het mobiliteitsbeleid vanuit ofwel een juridische, ofwel een economische, ofwel een technische, ofwel een financiële of administratieve benadering
teneinde
het mobiliteitsbeleid mee gestalte te geven rekening houdende met de nationale, Europese en internationale normen op het vlak van veiligheid en milieu en de concurrentie
Resultaatgebieden
Alsdossierbeheerderbehandelen en beheren van concrete mobiliteitsdossiers over een deeldomein van het mobiliteitsbeleid (wegvervoer, luchtvaart, scheepvaart, personenvervoer, goederenvervoer van niet-gevaarlijke en gevaarlijke goederen,...) vanuit een juridische, economische, technische, financiële of administratieve benadering
teneinde
de klanten maximaal te ondersteunen binnen het reglementair kader en de beleidsopties
Voorbeelden van taken
- Behandelen en opvolgen van de dossiers en het vastleggen van de priotiteiten inzake behandelen
- Opzoeken van bijkomende relevante technische, juridische, administratieve informatie voor deze dossiers
- Motiveren van de aan de hiërarchie overgemaakte aanbevelingen tot afleveren of weigeren van een vergunning of erkenning
- Beheren van de administratieve behandeling van de dossiers en het creëren en beheren van een klassement of databank
- Uitvoeren van de noodzakelijke audits, controles of inspecties van verschillende vervoersmodi eigen aan het deeldomein of van organismen of organisaties en het rapporteren hierover
Alsjunior expertverslag uitbrengen aan het management over de resultaten van de werking van de eigen dienst (boordtabellen, cijfergegevens,…) of ontwikkelde acties binnen het eigen expertisedomein
teneinde
het management toe te laten de nodige bijsturingen te verrichten en hen een goed gefundeerd en realistisch beleid te laten voeren
Voorbeelden van taken
- Bijhouden van statistieken, boordtabellen en opstellen van onderzoeksrapporten over het eigen expertisedomein (benchmarking, internationaal onderzoek)
- Rapporteren over verworven kennis over eigen expertisedomein
- Deelnemen aan interne overlegvergaderingen met management of collega's ten einde het mobiliteitsbeleid in het deeldomein mee vorm te geven
Alsadviseur in het deeldomein van de mobiliteitsbeleid met ondersteuning van een senior expert of een diensthoofd meewerken aan de totstandkoming en de implementatie van de nationale en internationale regelgeving
teneinde
een goede uitvoering van het mobiliteitsbeleid mogelijk te maken
Voorbeelden van taken
- Adviezen over ontwerpteksten binnen de eigen specialisatie (juridisch, technisch of economisch,…) voorbereiden voor senior experts of diensthoofden
- In het kader van overlegmomenten met Federale of regionale overheden en internationale contacten de nodige adviezen verstrekken en standpunten meedelen
- Binnen het gegeven mandaat optreden als vertegenwoordiger van de FOD bij overleg met de sector, de gewesten en internationale instanties
- Het met ondersteuning van een senior expert of diensthoofd ontwikkelen van interne procedures, richtlijnen en instructies voor de personeelsleden en klanten en het bewaken van de naleving van de procedures
- Rapporten opstellen over deeldomein mobiliteitsbeleid voor de geïnteresseerden (universiteiten, klanten, interne diensten, etc.) en voor de hiërachie
Alsprojectmedewerker/projectleider deelnemen aan interne verbeteringsprojecten en projecten inzake organisatie op het niveau van de dienst of Directoraat-generaal
teneinde
de integrale kwaliteit van het betreffende verbeterproject te verhogen
Voorbeelden van taken
- Deelnemen aan / en sporadisch leiden van vergaderingen
- Geven van informatie over het project aan de projectleider en aan de collega's
- Opstellen en uitwerken van projectdocumenten (fiches, processtappen, …) en verslagen
- Overleggen met de andere deelnemers aan het project
- Instaan voor de afwerking van de toegewezen opdrachten
Alsdata- en kennisbeheerderde kennis van de nieuwe relevante ontwikkelingen inzake de specialisatie binnen het mobiliteitsbeleid in zijn geheel verwerven, ontwikkelen en delen
teneinde
de eigen taken (adviezen, conlusies, enz.) te onderhouden en te optimaliseren en de expertise van de FOD Mobiliteit en Vervoer te verrijken
Voorbeelden van taken
- Deelnemen aan opleidingen, studiedagen en conferenties en doornemen van vakliteratuur
- Kennis en documentatie beheren en toegankelijk maken door deze in elke passende vorm mede te delen en te benutten (zoals nota's, rapporten, berichten, mondelinge of schriftelijke antwoorden, presentaties, publicaties, enz.), maatregelen uitwerken, actieprogramma's inzake mobiliteit of specifiek deeldomein voorbereiden (zoals een reglementering , een conventie, praktische en (of) organisationele maatregelen uitwerken, enz.)
- Een netwerk van interne en externe professionele contacten ontwikkelen
- Het regionale, nationale en internationale beleid op het domein van mobiliteit of deze die een invloed hebben op het domein van mobiliteit opvolgen
- De eigen kennis op formele (bv. via verschaffen van opleidingen) of informele wijze delen met collega's, medewerkers en leidinggevenden of klanten
Alscontactpersooninformeren van klanten (vervoerders, constructeurs, distributeurs, organisatoren, enz.) en andere overheden (overlegorganen met Vlaamse gemeenschap, Waals gewest, Europese of internationale organisaties, …) over de mogelijkheden, verplichtingen en te vervullen formaliteiten om hen het reglementair kader te verduidelijken
teneinde
de snelle en efficiënte afhandeling van de dossiers mogelijk te maken en de klanten geïnformeerd te houden over de diverse mogelijkheden, hen in te lichten over de procedures en hen informatie te verschaffen
Voorbeelden van taken
- Richtlijnen voor de klanten opstellen en deze aan hen communiceren
- Overleg en advies organiseren in het kader van concrete mobiliteitsdossiers binnen het deeldomein met klanten of andere overheden over de mogelijkheden, verplichtingen en te vervullen formaliteiten
- Mondeling en schriftelijk inlichtingen, uitleg en advies geven over concrete vragen
- Deelnemen aan overlegvergaderingen met de sector (constructeurs, vervoerders, luchtvaart, enz.)
Alssecretarisverzorgen van het secretariaat van nationale en internationale overlegorganen
teneinde
er voor te zorgen dat de vergaderingen verlopen volgens de voorziene procedures
Voorbeelden van taken
- Organiseren van de vergadering (uitnodigen, lokatie,….)
- Opmaken van het verslag van de vergadering
- Opstellen van wijzigingen aan de procedures die de werking van het betrokken overlegorgaan regelen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
andere federale overheids[...]
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
ad hoc
|
management
|
mondelinge vragen
|
vergadering, stuurgroep
|
ad hoc
|
management
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
ad hoc
|
andere federale overheids[...]
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
mondelinge vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
andere federale overheids[...]
|
wetgeving (wet, KB, MB,...)
|
als dossier
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
andere federale overheids[...]
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
management
|
mondelinge adviezen
|
vergadering, stuurgroep
|
ad hoc
|
management
|
wetgeving (wet, KB, MB,...)
|
als dossier
|
ad hoc
|
management
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
wetgeving (wet, KB, MB,...)
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
Diensthoofd
Directeur (indien staffunctie)
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- Onderzoeken (met name studies) die moeten gedaan worden en contacten die moeten gelegd worden
- De formulering van informele adviezen (zowel telefonisch als via e-mails of tijdens vergaderingen)
- Het beheer van de projecten indien de functie optreedt als projectcoödinator van een concreet deelproject
- De studies en het onderzoek als onderzoeker/specialist
- Het ontwikkelen van acties die moeten voorgesteld worden inzake mobiliteitsbeleid (achteraf door de hierarchie te valideren)
De functie moet autorisatie vragen voor
- De formele tussenkomsten (antwoorden, adviezen, rapporten, enz.)
- Onderhandelingsmandaat en de te ondernemen stappen
- De nota's van algemeen beleid en de reglementeringsvoorstellen laten valideren
- Validatie van alle projecten
- Op voorhand met de hierarchie vastgelegde standpunten of technische adviezen in concrete dossiers tijdens vergaderingen indien de functie optreedt als vertegenwoordiger van FOD en dit binnen het onderhandelingsmandaat
Impact
Totaal werkbudget entiteit
nihil
Eigen werkbudget
nihil
Andere kwantitatieve gegevens
1. nihil
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- De bestaande wetgeving en de bestaande regelgeving inzake mobiliteit, vervoer, milieu en concurrentiewetgeving
- Ministeriële en interne instructies van de FOD
Welke vernieuwingen
- Bijdragen tot de optimalisatie van het operationele beleid inzake mobiliteit
- Adviezen uitbrengen over de geschiktheid van de beleidsopties en beslissingen vanuit het standpunt van mobiliteit
- Aanpassingen voorstellen aan bepaalde van kracht zijnde praktijken inzake mobiliteit
Gebaseerd op welk referentiekader
- Regeringsverklaring, federale, regionale of zelfs lokale plannen
- Wetenschappelijke adviezen
- Federaal plan van duurzame ontwikkeling
- Eigen ervaring, opleiding
- Managementplan, opties van de beleidscel
|