Afdrukken

Attaché A2 taalinspecteur in het onderwijs (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DCO011

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Controleurs / inspecteurs / auditors

Beroepscategorie : 02. Communicatie en Informatie (CO)




Doel van de functie

Het behandelen van dossiers in het kader van het toezicht op de naleving van de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake taalregeling in het onderwijs (onder meer via controles in scholen en adviesverlening aan betrokken instanties)

teneinde

de inbreuken op de wet te voorkomen, vast te stellen en/of te doen bestraffen

 

Resultaatgebieden
Als
inspecteur
    controles uitvoeren op het terrein samen met de ambtgenoot van de andere taalrol en op basis van deze controles beslissingen nemen

teneinde

    de eerbiediging van de wet- en regelgeving te waarborgen

 

Voorbeelden van taken
  • het doorlopend controleren van de lijsten van de nieuwe inschrijvingen van leerlingen in de bij wet vermelde scholen en van de wettelijk voorziene documenten (inschrijvingsformulieren, taalgetuigschriften en -verklaringen)
  • het goedkeuren of weigeren van inschrijvingen in overleg met de taalinspecteur van de andere taalrol + het controleren van de moedertaal van de leerlingen vermeld op de taalverklaringen door middel van (individuele of groeps)gesprekken (tijdens de inspectiebezoeken)
  • het vaststellen en signaleren van problemen en overtredingen aan de bevoegde instanties
  • het houden van gesprekken of vergaderingen met de betrokken partijen
  • het opvolgen van behandelde dossiers

 

Als
dossierbeheerder
    de bestaande en nieuwe dossiers onderzoeken

teneinde

    de inspectie ter plaatse voor te bereiden en bij te dragen tot het degelijk toepassen van de taalwetgeving in het onderwijs

 

Voorbeelden van taken
  • bestaande dossiers overlopen op basis van ervaringen uit het verleden
  • kritische dossiers selecteren
  • het uitwerken van de inspectie in concreto in overeenstemming met de voorgeschreven procedures
  • het administratief verwerken van de resultaten van de controles
  • het opvolgen van de behandelde dossiers

 

Als
adviseur
    door het aanwenden van de verworven expertises technische ondersteuning bieden aan de betrokken instellingshoofden, leerlingen en studenten, hun ouders, de Federale Overheidsdiensten en de administratie bevoegd voor onderwijs alsook de buitenschoolse instellingen

teneinde

    overtredingen van de wetgeving en regelgeving te voorkomen en controles efficiënter te laten verlopen

 

Voorbeelden van taken
  • het helpen, informeren en adviseren van en instructies geven aan de betrokken partijen i.v.m. de wet- en regelgeving
  • het geven van waarschuwingen ingevolge de preventieve controles en de gedane vaststellingen
  • het formuleren van voorstellen ter aanpassing van de bestaande wet- of regelgeving

 

Als
adviseur
    het opstellen van dossiers op basis van de vaststellingen gedaan tijdens de controles

teneinde

    de bevoegde instanties (commissie en jury van taalinspectie) gefundeerde beslissingen te kunnen laten nemen

 

Voorbeelden van taken
  • het analyseren van de vaststellingen
  • toepassing van de reglementaire bepalingen
  • het formuleren van conclusies over de motieven voor de weigering of tegenstrijdigheid (indien de ambtgenoot van de andere taalrol een tegenstrijdige beslissing heeft) in verband met eventuele overtredingen
  • het informeren van en ondersteuning geven aan de commissie en jury van taalinspectie

 

Als
kennisbeheerder
    op elk ogenblik op de hoogte blijven van de wijzigingen in de regelgeving en zijn kennis met de anderen delen

teneinde

    correcte en geactualiseerde adviezen te uiten

 

Voorbeelden van taken
  • op regelmatige wijze documentatie lezen
  • op de hoogte blijven van de laatste reglementaire wijzigingen

 

Als
leidinggevende
    het doorgeven van administratieve taken aan een administratieve medewerker

teneinde

    in te kunnen staan voor een efficiënt dossierbeheer

 

Voorbeelden van taken
  • het geven van eenvoudige instructies
  • het opvolgen van de werkzaamheden
  • het nauwgezet controleren van het eindresultaat

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

juridische dienst

beslissingen van de rechtbank

per brief, e-mail ...

ad hoc

scholen

mondelinge en schriftelijke vragen

per brief, per telefoon, als dossier

dagelijks

ouders, leerlingen en studenten

mondelinge en schriftelijke vragen

als dossier

maandelijks

commissie/jury van taalinspectie

schriftelijke vragen

als dossier

ad hoc

departement onderwijs

mondelinge vragen en schriftelijke informatie

informeel en per brief

maandelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

juridische dienst

schriftelijke vragen

als dossier

maandelijks

scholen

mondelinge of schriftelijk adviezen

telefonisch, per brief, als dossier

dagelijks

ouders, leerlingen en studenten

mondelinge adviezen

telefonisch

maandelijks

commissie/jury van taalinspectie

schriftelijke informatie

als dossier

ad hoc

departement onderwijs

schriftelijk en mondeling advies en informatie

als dossier en informeel

maandelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

voorzitter POD Wetenschapsbeleid

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau C

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de manier waarop de controles van de taalwet uitgevoerd worden (bv. Voor welke leerlingen inspectiebezoek nodig is of bijkomende documenten moeten opgevraagd worden)
  • het nemen van initiatieven i.v.m. inspectiebezoeken in scholen
  • elke formele beslissing dient samen met de ambtgenoot van de andere taalrol genomen te worden

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • als een school in overtreding is wordt er eerst een strategie besproken met de voorzitter

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

0

 

Eigen werkbudget

0

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. 0

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Wet van 30 juli 1963 houdende de taalregeling in het onderwijs
  • KB van 14 maart 1997 houdende de werking van de taalinspectie inzake onderwijs
  • KB van 20 maart 1997 tot regeling van de loopbaan van de taalinspecteurs
  • Ministeriële omzendbrieven van 27 december 1983 en 28 maart 1984

 

Welke vernieuwingen
  • initiatieven nemen om de betrokken partijen beter te informeren over de taalwetgeving en de werkingsregels van de taalinspectie
  • voorstellen doen voor omzendbrieven om de controles te kunnen optimaliseren

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • huidige wetgeving
  • ervaring

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.