Attaché ergonomie en preventie (beroepziekten) (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DWO097
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Controleurs / inspecteurs / auditors Beroepscategorie : 14. Wetenschappen, Toegepaste wetenschappen, Studie en Onderzoek (WO)
Doel van de functie
Formuleren van adviezen en het uitschrijven van technische nota's betreffende arbeidsergonomie in de domeinen met betrekking tot fysische en mentale belasting op het werk, de analyse en het beheer van risico's (musculoskeletaire aandoeningen) die gelinkt zijn aan de belasting, de inrichting van de werkposten en de preventie van lumbalgieën, die bestemd zijn voor o.a. het Fonds voor de Beroepsziekten (FBZ), de overheid, sociale partners en de diensten voor preventie en bescherming op het werk
teneinde
deel te nemen aan de besluitname i.v.m. de uitbetaling; de EDPB/IDPB (interne en externe dienst voor preventie en bescherming op het werk) te adviseren in het kader van de preventieaanvragen (bv. zware belasting, vibraties, ...) en deel te nemen aan onderzoek i.v.m. de preventieopdracht inzake beroepsziekten van de technische raad.
Resultaatgebieden
Alscontroleurter plaatse onderzoek gaan uitvoeren na een aanvraag tot vergoeding ingediend bij het Fonds voor Beroepszoeken
teneinde
een goed gestructureerd dossier te kunnen samenstellen
Voorbeelden van taken
- de werknemer volgen op de werkplaats van de aanvrager
- het noteren van het aantal terugkerende taken en de slechte houdingen
- een rapport uitschrijven dat deel zal uitmaken van het dossier van de aanvrager, waarop de commissie van geneesheren-specialisten zich zal baseren bij het nemen van een beslissing
Alsadviseurter plaatse onderzoek gaan uitvoeren na een preventieaanvraag in verband met een ergonomisch probleem
teneinde
het optreden van gezondheidsproblemen die veroorzaakt worden door de werkpost te voorkomen
Voorbeelden van taken
- een werknemer volgen op de werkplaats van de aanvrager
- noteren van het aantal terugkerende taken en de slechte houdingen
- een rapport uitschrijven dat deel zal uitmaken van het dossier van de aanvrager, waarop de commissie van geneesheren-specialisten zich zal baseren bij het nemen van een beslissing
Alsextern adviseurmondeling en schriftelijk beantwoorden van vragen van particulieren, bedrijven, sociale partners en preventiediensten, specifiek i.v.m. aan ergonomie gerelateerde onderwerpen
teneinde
hen te informeren en advies te geven in de domeinen die hen aanbelangen
Voorbeelden van taken
- kennis nemen van de vragen en doorverwijzen naar bevoegde personen indien nodig
- eenvoudige vragen duidelijk en correct beantwoorden
- opzoekingen in de bibliotheek doen
- schriftelijke adviezen formuleren op basis van de wetgeving, de rechtspraak en de technische normen
Alsexpert-ergonoomopvolgen van de nieuwe ontwikkelingen omtrent de wetgeving, technische normen, enz., die relevant zijn voor het desbetreffende domein
teneinde
de laatste ontwikkelingen op te nemen in de geformuleerde adviezen
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan studiedagen
- regelmatig en op eigen initiatief de gespecialiseerde literatuur doornemen
- deelnemen aan interne vergaderingen die gericht zijn op de overdracht van kennis
Alsexpert-ergonoomaanbevelingen uitschrijven op basis van vragen en adviezen
teneinde
de vragen duidelijk en doelgericht te beantwoorden
Voorbeelden van taken
- verbeteringsvoorstellen aanraden
- deelnemen aan hiervoor opgerichte werkgroepen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
bedrijfsgeneesheren
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
quotidien
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
quotidien
|
directeur van de dienst risico en preventie
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
quotidien
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
collega's
|
mondelinge vragen
|
|
maandelijks
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
organisaties/ondernemingen
|
Adviezen
|
als dossier
|
quotidien
|
bedrijfsgeneesheer
|
Adviezen
|
als dossier
|
quotidien
|
preventieadviseur
|
Adviezen
|
als dossier
|
quotidien
|
directeur van de preventie
|
Adviezen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
quotidien
|
collega's
|
Adviezen
|
|
maandelijks
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de directeur van de dienst Risico en preventie (N-3, staf)
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- een dossier ingediend bij het FBZ: beslissen of er al dan niet een blootstelling is op het werk en of men moet reageren op het niveau van de preventie in samenspraak met de medische dienst
De functie moet autorisatie vragen voor
- naar het buitenland gaan (marsorder)
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de wet aangaande het welzijn op het werk
- de beroepsziektewetgeving
- de richtlijnen van de technische raad i.v.m. de erkenning van beroepsziekten
Welke vernieuwingen
- de preventie van problemen die in de toekomst zouden kunnen optreden
Gebaseerd op welk referentiekader
- meetmethodes om de blootstelling aan verschillende ergonomische problemen in cijfers om te zetten
|