Afdrukken

Adviseur-generaal specialisatie deeldomein(en) mobiliteit en vervoer - Directeur (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DTM098

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 08. Mobiliteit en Vervoer (TM)




Doel van de functie

Meewerken aan de voorbereiding van de beleidsvorming, de beleidsontwikkeling en het bereiken van de beleidsdoelstellingen in de deeldomein(en) van de mobiliteit en het vervoer waarvoor de Directie bevoegd is en het opvolgen van belangrijke dossiers over deze deeldomein(en) van de mobiliteit

teneinde

bij te dragen tot de nationale, Europese en internationale normen met betrekking tot Mobiliteit en Vervoer en deze verder te helpen ontwikkelen om zo te zorgen voor een efficiënt, veilig, economisch en duurzaam transportbeleid ten voordele van de bevolking en de bedrijven.

 

Het coördineren van een Directie of een Afdeling van de FOD Mobiliteit en Vervoer en binnen het uitgetekende reglementaire kader te waken over de naleving van de van toepassing zijnde Belgische en internationale reglementering

teneinde

in samenwerking met andere Europese, Federale en regionale diensten in te staan voor een hoog veiligheidsniveau, een gezonde economische concurrentie en een duurzaam mobiliteitsbeleid.

 

Resultaatgebieden
Als
hoofd van de directie/afdeling
    strategisch organiseren, plannen en coördineren van de activiteiten van de directie/afdeling waarvoor men de verantwoordelijkheid draagt en het adviseren van de Directeur-generaal hierover

teneinde

    er voor te zorgen dat de dienstverlening op een kwalitatieve en efficiënte wijze wordt verzekerd en de in het managementplan vastgestelde operationele doelstellingen worden bereikt

 

Voorbeelden van taken
  • opstellen van operationele plannen die het managementplan van de DG vertalen in operationele acties voor de directie
  • beheren en constant optimaliseren van de werking van de directie met het oog op het op een efficiënte manier behalen van de doelstellingen en zorgen dat de planning van de diensten van zijn/haar directie overeenstemt met die van de andere directies en met de prioriteiten die vastgesteld zijn door de DG
  • vastleggen, bijsturen en waken over het behalen van de kwaliteitsdoelstellingen en regelmatig voorzien in en voorzitten van coördinatievergaderingen en verzekeren van de communicatie binnen de directie
  • boordtabellen en andere managementinstrumenten organiseren en gebruiken om de dagelijkse werking op te volgen en desgewenst bij te sturen
  • de middelen ( budgettaire, personeel, ICT,….) noodzakelijk om de doelstellingen te realiseren vastleggen, beheren en verschuiven, afhankelijk van de prioriteiten en de noden van de diverse diensten

 

Als
leidinggevende
    het in stand houden van de multi-disciplinaire competenties in de directie/afdeling, deze verder ontwikkelen en voorzien in de nodige successie en er voor zorgen dat er een hechte samenwerking bestaat tussen de verschillende diensten van de directie

teneinde

    de directie toe te laten zijn doelstellingen te bereiken door de werking van de diensten en de individuele medewerkers te optimaliseren

 

Voorbeelden van taken
  • ervoor zorgen dat de individuele medewerkers worden begeleid, worden aangestuurd en geëvalueerd door de diensthoofden via ontwikkelde instrumenten (bv ontwikkelcirkels, POP,...) en dit zelf doen voor de diensthoofden
  • ontwikkelen van samenwerkingsverbanden tussen de verschillende diensten
  • in kaart brengen van de ontwikkelingsbehoeften en de opleidingsbehoeften van de diensthoofden en de individuele medewerkers en ervoor zorgen dat de nodige ontwikkelingsmogelijkheden worden aangeboden (coaching, training on the job, mentorship, opleidingen,….) en waken over doorstromingsmogelijkheden voor individuele personeelsleden
  • opvolgen van het werk van de diensthoofden, hen actief betrekken bij te nemen beleidsbeslissingen en hen waarderen voor hun prestaties
  • organiseren van kennisoverdracht tussen de medewerkers en opbouwen van een omvangrijke know-how in het betreffende vakgebied ( technische, economische, juridische en financiële en ecologische kennis)

 

Als
lid van het beheerscomité van het betrokken directoraat-generaal
    samen met de Directeur-generaal instaan voor het beheer van de werking van het directoraat-generaal

teneinde

    een afstemming tussen de strategische beleidsdoelstellingen en de operationele acties te bewerkstelligen in het verlengde van het beleid van de FOD M&V

 

Voorbeelden van taken
  • houden van strategische discussies met de andere leden van het beheerscomité inzake nationale, Europese en internationale evoluties en strategische oriënteringen en hierover een visie ontwikkelen
  • analyseren van de resultaten van de boordtabellen en BSC en voorstellen van verbeteringsacties
  • begeleiden en opvolgen van verbeteringsprojecten en projecten met een strategisch belang voor het DG of de FOD
  • mede opvolgen van het beheer van de middelen voor de DG ( personeel, ICT, infrastructuur en budget)
  • zorgen dat de planning van zijn/haar directie overeenstemt met die van de andere directies en met de prioriteiten die vastgesteld zijn door de DG

 

Als
vertegenwoordiger van de FOD of de directie binnen interne en externe organen
    mee uitwerken van de nationale (met regio’s en gewesten of met de sector of gebruikersverenigingen), en internationale reglementering, richtlijnen en instructies en geven van adviezen op internationaal niveau (vooral Europees niveau zoals Europese Unie, Internationale International Civil Aviation Organisation, Internationale Maritieme Organisatie,…) betreffende de betrokken deeldomeinen van mobiliteit en vervoer waarvoor de directie verantwoordelijk is en verdedigen van de standpunten van het directoraat-generaal en de FOD Mobiliteit en Vervoer

teneinde

    de visie van de Federale Overheidsdienst en het directoraat-generaal uit te dragen en de Belgische belangen te verdedigen en te versterken en bij te dragen tot de nationale, Europese en internationale normen op het vlak van veiligheid en milieu en de concurrentie en sociale bescherming

 

Voorbeelden van taken
  • vergaderingen voorbereiden door ondermeer deel te nemen aan voorbereidende vergaderingen om de in te nemen standpunten vast te leggen of deze te organiseren of door op een andere manier de betrokken actoren te raadplegen en de rapporten te lezen en voorstellen van reglementering te lezen
  • overlegvergaderingen organiseren met de sector en/of de vakbondsafgevaardigden en/of de regio's en/of internationale werkgroepen en er de standpunten van de Federale Overheidsdienst of van België verdedigen
  • actief vergaderingen bijwonen en de hiërarchie en medewerkers informeren ( al dan niet op formele wijze) van de inhoud
  • opstellen van rapporten voor de belanghebbende personen en de hiërarchie en hen adviezen overmaken
  • documenten voorbereiden die het Belgisch standpunt bevatten en deze desgewenst op voorhand te overleggen met betrokken actoren (gewesten, beroepsorganisaties, werknemersorganisaties,...)

 

Als
adviseur
    uitwerken, verstrekken van adviezen en geven van informatie aan het management en eventueel creëren van Belgische reglementering die de communautaire regels in de praktijk brengen betreffende de betrokken deeldomeinen van mobiliteit en vervoer waarvoor de directie verantwoordelijk is

teneinde

    de internationale reglementering toe te passen in België en het beleid inzake de deeldomeinen te implementeren

 

Voorbeelden van taken
  • teksten en beleidsstudies opmaken met name onder meer ontwerpen van koninklijke en ministeriële besluiten en actieplannen en deze laten goedkeuren
  • de ontwikkelingen van de wetgeving en de rechtspraak en de beleidsontwikkelingen op nationaal en internationaal vlak continu volgen en de hiërarchie en de beleidscel hierover adviseren
  • de dossiers opvolgen en behandelen ( zoals uitwerken moeilijkere dossiers, nakijken complexe PV's,behandelen parlementaire vragen,….).
  • analyseren van beschikbare statistieken en gegevens
  • geven van schriftelijke en mondelinge adviezen over de impact van de regelgeving bij de klant en over de evolutie van de reglementering

 

Als
dossierbeheerder
    voorbereiden, bestuderen en opvolgen van zeer complexe technische dossiers (aanbestedingen, technische voorschriften, cursussen, uitgevoerde controles…) en geven of laten geven van technische adviezen of databanken laten bijhouden

teneinde

    de effectieve toepassing van de Europese en nationale regels te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • complexe dossiers opvolgen, voorbereiden en opmaken ( oa. zoals uitwerken van actieplannen, instructies, bestekken, technische erkenningen, validatie van grote onderzoeken, klachten/geschillen) en verlenen van machtigingen en certificaten
  • plannen en coördineren van audits, controles, inspecties op het terrein inzake de bevoegde deeldomeinen inzake mobiliteit en vervoer
  • op basis van analyses van data van inspecties, audits,... nieuwe accenten bepalen inzake handhavings- en preventiebeleid
  • controleren van de kwalitatieve afhandeling van de dossiers door de medewerkers
  • beantwoorden van complexe vragen ( parlementaire, andere overheidsdiensten, particulieren, …)

 

Als
kennisbeheerder
    informeren van alle betrokken partijen en partners (klanten, andere departementen, transportbedrijven, enz.) over de bestaande reglementering en de toepassingswijzen in België en opvolgen van nieuwe relevante ontwikkelingen inzake de specialisatie binnen het deeldomein van de mobiliteit en de relatie met het gehele mobiliteitsbeleid

teneinde

    alle betrokken partijen in staat te stellen om hun activiteiten te ontplooien binnen het kader van de huidige of toekomstige reglementering en deze op een geschikte en uniforme manier toe te passen.

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan opleidingen, studiedagen en conferenties en doornemen van vakliteratuur of onderzoeken
  • het regionale, nationale en internationale beleid op het domein van mobiliteit of deze die een invloed hebben op het domein van mobiliteit opvolgen
  • de eigen kennis op formele ( bv. via verschaffen van opleidingen, geven van presentaties en lezingen, laten aanpassen van website, geven van informatie) op informele wijze delen met collega's, medewerkers en leidinggevenden, klanten of partners
  • meten van de klantentevredenheid over de opdrachten van de dienst en er de passende conclusies uit trekken om de werking van de dienst effectiever te maken
  • antwoorden op vragen van klanten ( parlementariërs, academici, industriëlen, scholen,…) over de reglementering of de interpretatie ervan en over de administratieve formaliteiten die vervuld moeten worden om erkenningen ( attesten, vergunningen,…) te bekomen en hen informatie verschaffen over lopende beleidsinitiatieven

 

Als
projectmanager
    autonoom meerdere projecten en programma’s inzake het deeldomein van de mobiliteit en vervoer en interagerende deeldomeinen binnen het domein ( bv luchtvaart, maritiem vervoer,…) beheren, leiden en coördineren van concept tot realisatie

teneinde

    een tijdige een kwaliteitsvolle realisatie van het programma te garanderen

 

Voorbeelden van taken
  • de actieplannen (mee) opmaken en opvolgen en het bepalen van de doelstellingen voor alle projecten waarvoor men verantwoordelijk is
  • de uitvoering van de verschillende onderdelen van het programma op elkaar afstemmen via de concrete actieplannen
  • overlegvergaderingen met de projectleiders of -managers organiseren
  • de projectleiders of -managers concrete, duidelijke doelstellingen toewijzen, het opvolgen van de risico's die verbonden zijn aan de projecten, hun onderlinge afhankelijkheid inschatten en conflicten oplossen
  • instaan voor de continue opvolging van de projectleiders of –managers en ervoor zorgen dat de nodige middelen beschikbaar zijn om de doelstellingen te realiseren en de middelen optimaal aanwenden

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

beslissingen

vergadering, stuurgroep

ad hoc

management

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

management

mondelinge adviezen

vergadering, stuurgroep

maandelijks

management

mondelinge vragen

persoonlijk contact

ad hoc

management

wetgeving (wet, KB, MB,...)

als dossier

ad hoc

management

mondelinge vragen

vergadering, stuurgroep

ad hoc

management

mondelinge adviezen

informeel

ad hoc

organisaties/ondernemingen

mondelinge vragen

persoonlijk contact

ad hoc

organisaties/ondernemingen

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

organisaties/ondernemingen

mondelinge adviezen

vergadering, stuurgroep

ad hoc

organisaties/ondernemingen

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

ad hoc

andere federale overheidsinstellingen

beslissingen

per brief, e-mail ...

ad hoc

andere federale overheidsinstellingen

mondelinge vragen

persoonlijk contact

ad hoc

andere federale overheidsinstellingen

schriftelijke adviezen

als dossier

ad hoc

andere federale overheidsinstellingen

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

ad hoc

andere federale overheidsinstellingen

schriftelijke vragen

als dossier

ad hoc

particulieren/burgers

mondelinge vragen

persoonlijk contact

ad hoc

particulieren/burgers

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

particulieren/burgers

schriftelijke vragen

als dossier

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

mondelinge adviezen

vergadering, stuurgroep

maandelijks

management

mondelinge vragen

vergadering, stuurgroep

maandelijks

management

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

ad hoc

management

mondelinge vragen

persoonlijk contact

ad hoc

management

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

ad hoc

management

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

andere federale overheidsinstellingen

beslissingen

als dossier

ad hoc

andere federale overheidsinstellingen

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

ad hoc

andere federale overheidsinstellingen

wetgeving (wet, KB, MB,...)

als dossier

ad hoc

andere federale overheidsinstellingen

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

ad hoc

organisaties/ondernemingen

beslissingen

als dossier

ad hoc

organisaties/ondernemingen

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

ad hoc

organisaties/ondernemingen

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

ad hoc

organisaties/ondernemingen

wetgeving (wet, KB, MB,...)

als dossier

ad hoc

organisaties/ondernemingen

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

organisaties/ondernemingen

mondelinge vragen

vergadering, stuurgroep

ad hoc

particulieren/burgers

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

ad hoc

particulieren/burgers

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

ad hoc

particulieren/burgers

beslissingen

als dossier

ad hoc

particulieren/burgers

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Directeur-generaal

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de werkorganisatie van de directie (inzet van de middelen: personeel, budget …)
  • de delegatie van de bevoegdheden
  • werkafspraken met de andere diensten binnen de FOD en andere FOD’s
  • de infrastructuur en de werking van zijn/haar diensten (telewerk, desk-sharing,….)
  • toewijzen van opdrachten aan het personeel van de directie
  • het toestaan van afwijkingen op de reglementering binnen de wettelijke bepalingen
  • externe contacten over concrete dossiers
  • standpunten in internationale en nationale vergaderingen binnen het mandaat
  • gewone uitgaven binnen begroting

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • verplaatsingen naar het buitenland
  • goedkeuring overheidsopdrachten
  • personeelsplan
  • beleidsoriëntaties die andere directies of externe organisaties raken
  • het sluiten van akkoorden en overeenkomsten
  • de aankoop van materiaal en alles wat uitgaven met zich meebrengt (goedkeuring)
  • wijzigingen inzake de reglementering
  • financiële verbintenissen

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

?

 

Eigen werkbudget

tot max. 50.000€

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. eventuele logistieke middelen: voertuigenpark, buitendiensten

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • ministeriële en interne instructies van de FOD
  • het uitgebreide domein van de bestaande wetgeving en van de regelgeving inzake mobiliteit, transport en milieu of deze die men aan het opstellen is inzake mobiliteit, transport en milieu, of die gevolgen heeft voor mobiliteit , de concurrentiewetgeving of deze reglementering die gevolgen heeft voor mobiliteit en waarvoor de dienst verantwoordelijk is
  • overheidsopdrachten
  • bilaterale akkoorden

 

Welke vernieuwingen
  • incorporeren van nieuwe evoluties ( bv principes van risicobeheer,…) in het toepassen van de internationale reglementering op Belgisch niveau
  • veranderingen binnen de directie, hetzij om te beantwoorden aan nieuwe doelstellingen of nieuwe activiteiten, hetzij om de directie efficiënter te maken
  • nieuwe werkmethodes
  • initiatieven met betrekking tot de nieuwe activiteiten van de directie
  • verbeteringen met betrekking tot het beheer van de informatie en documentatie
  • de reglementering op internationaal niveau beïnvloeden door mee te werken aan de uitwerking ervan

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de managementplannen, opties van de beleidscel, de operationele plannen (directeur-generaal, voorzitter)
  • het nationaal en Europees regeringsbeleid
  • externe omgevingsfactoren (geo-politieke context,…)
  • de eigen ervaring en opleiding
  • de analyse van operationele risico's
  • regeringsverklaring, federale regionale of zelfs lokale plannen
  • wetenschappelijke studies
  • federaal plan van duurzame ontwikkeling

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.