Adviseur-generaal specialisatie deeldomein(en) mobiliteit en vervoer - Directeur (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DTM098
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden Beroepscategorie : 08. Mobiliteit en Vervoer (TM)
Doel van de functie
Meewerken aan de voorbereiding van de beleidsvorming, de beleidsontwikkeling en het bereiken van de beleidsdoelstellingen in de deeldomein(en) van de mobiliteit en het vervoer waarvoor de Directie bevoegd is en het opvolgen van belangrijke dossiers over deze deeldomein(en) van de mobiliteit
teneinde
bij te dragen tot de nationale, Europese en internationale normen met betrekking tot Mobiliteit en Vervoer en deze verder te helpen ontwikkelen om zo te zorgen voor een efficiënt, veilig, economisch en duurzaam transportbeleid ten voordele van de bevolking en de bedrijven.
Het coördineren van een Directie of een Afdeling van de FOD Mobiliteit en Vervoer en binnen het uitgetekende reglementaire kader te waken over de naleving van de van toepassing zijnde Belgische en internationale reglementering
teneinde
in samenwerking met andere Europese, Federale en regionale diensten in te staan voor een hoog veiligheidsniveau, een gezonde economische concurrentie en een duurzaam mobiliteitsbeleid.
Resultaatgebieden
Alshoofd van de directie/afdelingstrategisch organiseren, plannen en coördineren van de activiteiten van de directie/afdeling waarvoor men de verantwoordelijkheid draagt en het adviseren van de Directeur-generaal hierover
teneinde
er voor te zorgen dat de dienstverlening op een kwalitatieve en efficiënte wijze wordt verzekerd en de in het managementplan vastgestelde operationele doelstellingen worden bereikt
Voorbeelden van taken
- opstellen van operationele plannen die het managementplan van de DG vertalen in operationele acties voor de directie
- beheren en constant optimaliseren van de werking van de directie met het oog op het op een efficiënte manier behalen van de doelstellingen en zorgen dat de planning van de diensten van zijn/haar directie overeenstemt met die van de andere directies en met de prioriteiten die vastgesteld zijn door de DG
- vastleggen, bijsturen en waken over het behalen van de kwaliteitsdoelstellingen en regelmatig voorzien in en voorzitten van coördinatievergaderingen en verzekeren van de communicatie binnen de directie
- boordtabellen en andere managementinstrumenten organiseren en gebruiken om de dagelijkse werking op te volgen en desgewenst bij te sturen
- de middelen ( budgettaire, personeel, ICT,….) noodzakelijk om de doelstellingen te realiseren vastleggen, beheren en verschuiven, afhankelijk van de prioriteiten en de noden van de diverse diensten
Alsleidinggevendehet in stand houden van de multi-disciplinaire competenties in de directie/afdeling, deze verder ontwikkelen en voorzien in de nodige successie en er voor zorgen dat er een hechte samenwerking bestaat tussen de verschillende diensten van de directie
teneinde
de directie toe te laten zijn doelstellingen te bereiken door de werking van de diensten en de individuele medewerkers te optimaliseren
Voorbeelden van taken
- ervoor zorgen dat de individuele medewerkers worden begeleid, worden aangestuurd en geëvalueerd door de diensthoofden via ontwikkelde instrumenten (bv ontwikkelcirkels, POP,...) en dit zelf doen voor de diensthoofden
- ontwikkelen van samenwerkingsverbanden tussen de verschillende diensten
- in kaart brengen van de ontwikkelingsbehoeften en de opleidingsbehoeften van de diensthoofden en de individuele medewerkers en ervoor zorgen dat de nodige ontwikkelingsmogelijkheden worden aangeboden (coaching, training on the job, mentorship, opleidingen,….) en waken over doorstromingsmogelijkheden voor individuele personeelsleden
- opvolgen van het werk van de diensthoofden, hen actief betrekken bij te nemen beleidsbeslissingen en hen waarderen voor hun prestaties
- organiseren van kennisoverdracht tussen de medewerkers en opbouwen van een omvangrijke know-how in het betreffende vakgebied ( technische, economische, juridische en financiële en ecologische kennis)
Alslid van het beheerscomité van het betrokken directoraat-generaalsamen met de Directeur-generaal instaan voor het beheer van de werking van het directoraat-generaal
teneinde
een afstemming tussen de strategische beleidsdoelstellingen en de operationele acties te bewerkstelligen in het verlengde van het beleid van de FOD M&V
Voorbeelden van taken
- houden van strategische discussies met de andere leden van het beheerscomité inzake nationale, Europese en internationale evoluties en strategische oriënteringen en hierover een visie ontwikkelen
- analyseren van de resultaten van de boordtabellen en BSC en voorstellen van verbeteringsacties
- begeleiden en opvolgen van verbeteringsprojecten en projecten met een strategisch belang voor het DG of de FOD
- mede opvolgen van het beheer van de middelen voor de DG ( personeel, ICT, infrastructuur en budget)
- zorgen dat de planning van zijn/haar directie overeenstemt met die van de andere directies en met de prioriteiten die vastgesteld zijn door de DG
Alsvertegenwoordiger van de FOD of de directie binnen interne en externe organenmee uitwerken van de nationale (met regio’s en gewesten of met de sector of gebruikersverenigingen), en internationale reglementering, richtlijnen en instructies en geven van adviezen op internationaal niveau (vooral Europees niveau zoals Europese Unie, Internationale International Civil Aviation Organisation, Internationale Maritieme Organisatie,…) betreffende de betrokken deeldomeinen van mobiliteit en vervoer waarvoor de directie verantwoordelijk is en verdedigen van de standpunten van het directoraat-generaal en de FOD Mobiliteit en Vervoer
teneinde
de visie van de Federale Overheidsdienst en het directoraat-generaal uit te dragen en de Belgische belangen te verdedigen en te versterken en bij te dragen tot de nationale, Europese en internationale normen op het vlak van veiligheid en milieu en de concurrentie en sociale bescherming
Voorbeelden van taken
- vergaderingen voorbereiden door ondermeer deel te nemen aan voorbereidende vergaderingen om de in te nemen standpunten vast te leggen of deze te organiseren of door op een andere manier de betrokken actoren te raadplegen en de rapporten te lezen en voorstellen van reglementering te lezen
- overlegvergaderingen organiseren met de sector en/of de vakbondsafgevaardigden en/of de regio's en/of internationale werkgroepen en er de standpunten van de Federale Overheidsdienst of van België verdedigen
- actief vergaderingen bijwonen en de hiërarchie en medewerkers informeren ( al dan niet op formele wijze) van de inhoud
- opstellen van rapporten voor de belanghebbende personen en de hiërarchie en hen adviezen overmaken
- documenten voorbereiden die het Belgisch standpunt bevatten en deze desgewenst op voorhand te overleggen met betrokken actoren (gewesten, beroepsorganisaties, werknemersorganisaties,...)
Alsadviseuruitwerken, verstrekken van adviezen en geven van informatie aan het management en eventueel creëren van Belgische reglementering die de communautaire regels in de praktijk brengen betreffende de betrokken deeldomeinen van mobiliteit en vervoer waarvoor de directie verantwoordelijk is
teneinde
de internationale reglementering toe te passen in België en het beleid inzake de deeldomeinen te implementeren
Voorbeelden van taken
- teksten en beleidsstudies opmaken met name onder meer ontwerpen van koninklijke en ministeriële besluiten en actieplannen en deze laten goedkeuren
- de ontwikkelingen van de wetgeving en de rechtspraak en de beleidsontwikkelingen op nationaal en internationaal vlak continu volgen en de hiërarchie en de beleidscel hierover adviseren
- de dossiers opvolgen en behandelen ( zoals uitwerken moeilijkere dossiers, nakijken complexe PV's,behandelen parlementaire vragen,….).
- analyseren van beschikbare statistieken en gegevens
- geven van schriftelijke en mondelinge adviezen over de impact van de regelgeving bij de klant en over de evolutie van de reglementering
Alsdossierbeheerdervoorbereiden, bestuderen en opvolgen van zeer complexe technische dossiers (aanbestedingen, technische voorschriften, cursussen, uitgevoerde controles…) en geven of laten geven van technische adviezen of databanken laten bijhouden
teneinde
de effectieve toepassing van de Europese en nationale regels te verzekeren
Voorbeelden van taken
- complexe dossiers opvolgen, voorbereiden en opmaken ( oa. zoals uitwerken van actieplannen, instructies, bestekken, technische erkenningen, validatie van grote onderzoeken, klachten/geschillen) en verlenen van machtigingen en certificaten
- plannen en coördineren van audits, controles, inspecties op het terrein inzake de bevoegde deeldomeinen inzake mobiliteit en vervoer
- op basis van analyses van data van inspecties, audits,... nieuwe accenten bepalen inzake handhavings- en preventiebeleid
- controleren van de kwalitatieve afhandeling van de dossiers door de medewerkers
- beantwoorden van complexe vragen ( parlementaire, andere overheidsdiensten, particulieren, …)
Alskennisbeheerderinformeren van alle betrokken partijen en partners (klanten, andere departementen, transportbedrijven, enz.) over de bestaande reglementering en de toepassingswijzen in België en opvolgen van nieuwe relevante ontwikkelingen inzake de specialisatie binnen het deeldomein van de mobiliteit en de relatie met het gehele mobiliteitsbeleid
teneinde
alle betrokken partijen in staat te stellen om hun activiteiten te ontplooien binnen het kader van de huidige of toekomstige reglementering en deze op een geschikte en uniforme manier toe te passen.
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan opleidingen, studiedagen en conferenties en doornemen van vakliteratuur of onderzoeken
- het regionale, nationale en internationale beleid op het domein van mobiliteit of deze die een invloed hebben op het domein van mobiliteit opvolgen
- de eigen kennis op formele ( bv. via verschaffen van opleidingen, geven van presentaties en lezingen, laten aanpassen van website, geven van informatie) op informele wijze delen met collega's, medewerkers en leidinggevenden, klanten of partners
- meten van de klantentevredenheid over de opdrachten van de dienst en er de passende conclusies uit trekken om de werking van de dienst effectiever te maken
- antwoorden op vragen van klanten ( parlementariërs, academici, industriëlen, scholen,…) over de reglementering of de interpretatie ervan en over de administratieve formaliteiten die vervuld moeten worden om erkenningen ( attesten, vergunningen,…) te bekomen en hen informatie verschaffen over lopende beleidsinitiatieven
Alsprojectmanagerautonoom meerdere projecten en programma’s inzake het deeldomein van de mobiliteit en vervoer en interagerende deeldomeinen binnen het domein ( bv luchtvaart, maritiem vervoer,…) beheren, leiden en coördineren van concept tot realisatie
teneinde
een tijdige een kwaliteitsvolle realisatie van het programma te garanderen
Voorbeelden van taken
- de actieplannen (mee) opmaken en opvolgen en het bepalen van de doelstellingen voor alle projecten waarvoor men verantwoordelijk is
- de uitvoering van de verschillende onderdelen van het programma op elkaar afstemmen via de concrete actieplannen
- overlegvergaderingen met de projectleiders of -managers organiseren
- de projectleiders of -managers concrete, duidelijke doelstellingen toewijzen, het opvolgen van de risico's die verbonden zijn aan de projecten, hun onderlinge afhankelijkheid inschatten en conflicten oplossen
- instaan voor de continue opvolging van de projectleiders of –managers en ervoor zorgen dat de nodige middelen beschikbaar zijn om de doelstellingen te realiseren en de middelen optimaal aanwenden
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
beslissingen
|
vergadering, stuurgroep
|
ad hoc
|
management
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
management
|
mondelinge adviezen
|
vergadering, stuurgroep
|
maandelijks
|
management
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
management
|
wetgeving (wet, KB, MB,...)
|
als dossier
|
ad hoc
|
management
|
mondelinge vragen
|
vergadering, stuurgroep
|
ad hoc
|
management
|
mondelinge adviezen
|
informeel
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge adviezen
|
vergadering, stuurgroep
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
andere federale overheidsinstellingen
|
beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
andere federale overheidsinstellingen
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
andere federale overheidsinstellingen
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
andere federale overheidsinstellingen
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
andere federale overheidsinstellingen
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
mondelinge adviezen
|
vergadering, stuurgroep
|
maandelijks
|
management
|
mondelinge vragen
|
vergadering, stuurgroep
|
maandelijks
|
management
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
management
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
management
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
management
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
andere federale overheidsinstellingen
|
beslissingen
|
als dossier
|
ad hoc
|
andere federale overheidsinstellingen
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
andere federale overheidsinstellingen
|
wetgeving (wet, KB, MB,...)
|
als dossier
|
ad hoc
|
andere federale overheidsinstellingen
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
beslissingen
|
als dossier
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
wetgeving (wet, KB, MB,...)
|
als dossier
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge vragen
|
vergadering, stuurgroep
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
beslissingen
|
als dossier
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
Directeur-generaal
De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de werkorganisatie van de directie (inzet van de middelen: personeel, budget …)
- de delegatie van de bevoegdheden
- werkafspraken met de andere diensten binnen de FOD en andere FOD’s
- de infrastructuur en de werking van zijn/haar diensten (telewerk, desk-sharing,….)
- toewijzen van opdrachten aan het personeel van de directie
- het toestaan van afwijkingen op de reglementering binnen de wettelijke bepalingen
- externe contacten over concrete dossiers
- standpunten in internationale en nationale vergaderingen binnen het mandaat
- gewone uitgaven binnen begroting
De functie moet autorisatie vragen voor
- verplaatsingen naar het buitenland
- goedkeuring overheidsopdrachten
- beleidsoriëntaties die andere directies of externe organisaties raken
- het sluiten van akkoorden en overeenkomsten
- de aankoop van materiaal en alles wat uitgaven met zich meebrengt (goedkeuring)
- wijzigingen inzake de reglementering
- financiële verbintenissen
Impact
Totaal werkbudget entiteit
?
Eigen werkbudget
tot max. 50.000€
Andere kwantitatieve gegevens
1. eventuele logistieke middelen: voertuigenpark, buitendiensten
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- ministeriële en interne instructies van de FOD
- het uitgebreide domein van de bestaande wetgeving en van de regelgeving inzake mobiliteit, transport en milieu of deze die men aan het opstellen is inzake mobiliteit, transport en milieu, of die gevolgen heeft voor mobiliteit , de concurrentiewetgeving of deze reglementering die gevolgen heeft voor mobiliteit en waarvoor de dienst verantwoordelijk is
Welke vernieuwingen
- incorporeren van nieuwe evoluties ( bv principes van risicobeheer,…) in het toepassen van de internationale reglementering op Belgisch niveau
- veranderingen binnen de directie, hetzij om te beantwoorden aan nieuwe doelstellingen of nieuwe activiteiten, hetzij om de directie efficiënter te maken
- initiatieven met betrekking tot de nieuwe activiteiten van de directie
- verbeteringen met betrekking tot het beheer van de informatie en documentatie
- de reglementering op internationaal niveau beïnvloeden door mee te werken aan de uitwerking ervan
Gebaseerd op welk referentiekader
- de managementplannen, opties van de beleidscel, de operationele plannen (directeur-generaal, voorzitter)
- het nationaal en Europees regeringsbeleid
- externe omgevingsfactoren (geo-politieke context,…)
- de eigen ervaring en opleiding
- de analyse van operationele risico's
- regeringsverklaring, federale regionale of zelfs lokale plannen
- wetenschappelijke studies
- federaal plan van duurzame ontwikkeling
|