Departementshoofd functionele expertise en ondersteuning mobiliteit (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DTM100
Niveau: A
Klasse : A5 Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden Beroepscategorie : 08. Mobiliteit en Vervoer (TM)
Doel van de functie
Het op hoog niveau uitwerken en voorbereiden van een duurzaam mobililiteitsbeleid (doelstellingen bepalen, evaluaties en metingen realiseren, methodes voor ex-ante evaluatie van het beleid voorstellen, ...) en op basis daarvan bepalen van de doelstellingen van de dienst mobiliteit en intermodaliteit, het op zich nemen van de eindverantwoordelijkheid voor het bereiken van deze doelstellingen en het leiden van de dienst in overeenstemming hiermee
teneinde
de vooropgestelde doelstellingen van de dienst effectief en efficiënt te bereiken.
Resultaatgebieden
Alsspecialisthet bepalen van de doelstellingen en prioriteiten van de dienst "Functionele Expertise en Ondersteuning" voor mobiliteit en intermodaliteit
teneinde
deze door te geven aan het management van de Federale Overheidsdienst en aan de politieke verantwoordelijken waardoor een duurzaam mobiliteitsbeleid bevorderd wordt
Voorbeelden van taken
- bestuderen van het algemeen beleidsplan en door het management verwachte resultaten
- volgen van de ontwikkelingen in de maatschappij, de politiek, de wetenschappelijke wereld en de externe omgeving
- bestuderen en zorgen voor de implementatie van de beslissingen die door de Europese commissie, de federale regering of de gewestelijke of internationale overheden inzake mobiliteit genomen zijn
- het bepalen van doelstellingen op het vlak van:
- komen tot een meer globaal duurzaam mobiliteitsbeleid;
- het bevorderen van de intermodaliteit als onderdeel van het globaal duurzaam mobiliteitsbeleid;
- het uitwerken van de gewenste regelgeving;
- het opzetten en begeleiden van het nodige studiewerk;
- het uitwerken van een mobiliteitsbeleid dat rekening houdt met de Europese en internationale context;
- het bevorderen van de horizontaliteit tussen de verschillende vervoersmodi;
- het implementeren van een kennisbeheer en het ter beschikking stellen van alle ambtenaren;
- het meewerken aan de uitwerking van het federaal mobiliteitsbeleid in het kader van het federale plan voor duurzame ontwikkeling;
- het voorbereiden en organiseren van de mobiliteit voor uitzonderlijke evenementen van de regering, zowel op nationaal als internationaal niveau;
- ...
Alsontwikkelaar en plannereen visie bepalen voor de entiteit en opmaken van een beheersplan
teneinde
een richting te geven aan en acties te genereren voor een federaal duurzaam mobiliteitsbeleid
Voorbeelden van taken
- opstellen van een beheersplan en realiseren van de uitvoering ervan
- opmaken van een visietekst en deze doen goedkeuren
- adviseren van en overleggen met het directiecomité inzake de duurzaam mobiliteitsbeleid
- zorgen voor permanent contact met de buitenwereld en de interne diensten in verband met duurzame mobiliteit
- coördineren van het werk van de afdelingen
Alsorganisatorinstaan voor de coördinatie van de dienst en de onderlinge afstemming van de medewerkers
teneinde
de gestelde doelstellingen te bereiken
Voorbeelden van taken
- uitwerken van methodes om de resultaten te behalen
- organiseren van de werkzaamheden
- organiseren van vergaderingen en overleg
- organiseren van opleidingen en van studiedagen
- geven van duidelijke richtlijnen en instructies
Alsleidinggevendehet motiveren, evalueren en leiden van de verschillende afdelingshoofden van de dienst
teneinde
ieder van hen een optimale bijdrage te laten leveren
Voorbeelden van taken
- motiveren van medewerkers
- handelen op individueel niveau én op het niveau van het team
- de medewerkers erbij betrekken door de taken te delegeren
- toewijzen van opdrachten aan de afdelingen (werkverdeling)
- organiseren van vergaderingen met de afdelingshoofden en medewerkers van de dienst
Alscontroleurtoezien op de kwalitatieve en kwantitatieve opvolging van het werk dat door de afdelingshoofden van de dienst en eventueel door hun medewerkers wordt verricht
teneinde
op basis van de gestelde doelstellingen en de hiervoor bestemde middelen na te gaan in hoeverre de doelstellingen reeds werden gerealiseerd
Voorbeelden van taken
- regelmatig bestuderen van de boordtabel van de dienst
- conclusies trekken en inlichten inwinnen bij de afdelingshoofden
- erkennen en beoordelen van de inspanningen en positieve resultaten
Alscontactpersoonhet leggen van interne en externe, formele en informele contacten om de doelstellingen van de dienst te kunnen bereiken
teneinde
op de hoogte te blijven van de meest recente ontwikkelingen in zijn/haar activiteitendomein en te zorgen voor een goede relatie tussen de dienst en de andere organisatieniveaus
Voorbeelden van taken
- zich spontaan tot binnen- en buitenlandse deskundigen wenden om op de hoogte te blijven
- vertegenwoordigen van zijn/haar dienst tijdens interne en externe, nationale- en internationale vergaderingen
- deelnemen aan conferenties, congressen, ...
- ervoor zorgen dat de gekregen informatie onder de medewerkers wordt verspreid
Alsverslaggeverregelmatig en stipt verslag uitbrengen van de activiteiten en resultaten van de dienst bij de voorzitter
teneinde
hem/haar in de gelegenheid te stellen die te evalueren en in zijn/haar managementbeleid te integreren
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan nationale- en internationale vergaderingen
- zelf organiseren van informele ontmoetingen met de voorzitter, andere diensten en externe stakeholders
Alscoördinatorhet coördineren van activiteiten op inhoudelijk en strategisch vlak en het motiveren van medewerkers
teneinde
eenduidige standpunten in te nemen
Voorbeelden van taken
- goedkeuren van de strategische concepten en krachtlijnen
- validatie van de standpunten
- leggen van contacten met verschillende beleidsniveaus
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
eigen FOD
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
ad hoc
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
ad hoc
|
andere gezagsniveaus
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
ad hoc
|
management
|
schriftelijke vragen en adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
collega's
|
mondelinge vragen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
dagelijks
|
buitenlandse overheden
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
ad hoc
|
kabinet - minister
|
schriftelijke vragen en adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
parlement
|
resoluties en wetsvoorstellen
|
als dossier
|
ad hoc
|
parlement
|
schriftelijke en mondelinge vragen
|
als dossier
|
ad hoc
|
wetenschappelijke wereld
|
studies
|
als dossier
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
eigen FOD
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
andere gezagsniveaus
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
management
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
collega's
|
beslissingen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
ad hoc
|
buitenlandse overheden
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
kabinet - minister
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
parlement
|
schrifelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
wetenschappelijke wereld
|
opdrachten en vragen
|
als dossier
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
Voorzitter
De functie leidt een groep van 35 VTE van de dienst "Functionele Expertise en Ondersteuning - Mobiliteit" (25 VTE) en de dienst "Functionele Expertise en Ondersteuning - Intermodaliteit" (10 VTE). Hiervan zijn een 20'tal universitaire medewerkers.
De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- het bepalen (waarvoor hij/zij verantwoordelijk zal zijn) van de doelstellingen van zijn dienst op grond van de door de Voorzitter gestelde prioriteiten;
- de daaruit voortvloeiende aangelegenheden om indien mogelijk deze doelstellingen op een effectieve en efficiënte manier te halen, en met dit doel, een visie op de opdrachten van de dienst te ontwikkelen en deze visie aan de medewerkers door te geven, leiding te geven aan de medewerkers en ze op te volgen (coachen, ...), en de processen binnen de dienst te optimaliseren;
- het leggen van de nodige interne en externe contacten om inzicht te krijgen in de visie van de organisatie en in haar plaats binnen de politieke en maatschappelijke context;
- tussenkomsten, standpunten en meningen in de interne en externe vergaderingen indien de functiehouder optreedt als vertegenwoordiger van de FOD, zowel nationaal als internationaal;
- de formulering van informele en formele adviezen;
- de ontwikkeling van acties die moeten voorgesteld worden inzake mobiliteitsbeleid;
- standpunten in internationale en nationale vergaderingen.
De functie moet autorisatie vragen voor
- de aangelegenheden die een invloed kunnen hebben op het beleid van het management en de FOD
- de aangelegenheden m.b.t. de werking van de dienst maar waarbij andere entiteiten uit functioneel oogpunt betrokken zijn (dit kan zich voordoen bij bepaalde aspecten inzake personeel, organisatie, ICT, ...)
- de aangelegenheden die betrekking hebben op de processen waarvan de impact de directie overstijgt (bij het hertekenen van een proces)
Impact
Totaal werkbudget entiteit
23.137.000 euro
Eigen werkbudget
tot maximum 50.000 euro
Andere kwantitatieve gegevens
1. Het budget is samengesteld als volgt:
- kredieten voor bevordering van gecombineerd vervoer: 23.000.000 euro
- studies intermodaliteit: 120.000 euro
- Systeem Tellingen Autowegen in Reële Tijd (startsitter): 243.000 euro
- enquête met POD Wetenschapsbeleid over de verplaatsing van de Belgen: 330.000 euro
- promotie duurzame mobiliteit: 50.000 euro
- werkingskosten: 74.000 euro
2. De functie leidt 35 VTE, waarvan ongeveer 20 niveau A
3. Kengetallen voor de directie (op jaarbasis ; gegevens 2008)
- uitgevoerde studies: 46
- geleverde statistieken: 158
- antwoorden aan geautoriseerde personen m.b.t. de enquête woon-werkverkeer: 277
- adviezen en strategische notas: 71
- informatieverstrekking en rapporteringen: 367
- beantwoorden van parlementaire vragen: 182
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- aan de richtlijnen, instructies en wetgevingen die van toepassing zijn op de FOD Mobiliteit en Vervoer en aan de richtlijnen, instructies en wetgevingen betreffende de werking van de dienst en het personeel ervan
- aan het algemeen regeringsbeleid
Welke vernieuwingen
- inzake de bepaling van de te bereiken doelstellingen in de dienst op grond van de prioriteiten die door de Voorzitter beslist werden en op grond van de prioriteiten van de FOD Mobiliteit en Vervoer
- inzake de hieruit voortvloeiende aangelegenheden op grond waarvan deze doelstellingen eventueel op een effectieve en efficiënte manier kunnen worden bereikt:
- het optimaliseren van de processen binnen de dienst;
- het ondernemen van (preventieve, remediërende) acties om de arbeidsomstandigheden binnen de dienst te optimaliseren;
- het opstarten, leiden, organiseren, plannen, verdelen en coördineren van de activiteiten (waaronder de acties om personeel en het nodige materiaal te verkrijgen);
- het toezicht op de kwaliteit en omvang van het werk;
- het leggen van de nodige externe en interne contacten om inzicht te krijgen in de visie van de organisatie en haar plaats binnen de politieke en maatschappelijke context;
- het leiden en volgen ("coachen", ...) van de medewerkers.
- bijdragen tot de definitie en de ontwikkeling van het ganse mobiliteitsbeleid
Gebaseerd op welk referentiekader
- het bepalen en realiseren van de doelstellingen van de dienst
|