Adviseur-generaal productie en distributie / registratie geneesmiddelen - Diensthoofd (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DMP053
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 13. Menselijke en Dierlijke Gezondheid (MP)
Doel van de functie
De activiteiten van de inspectie-eenheden die deel uitmaken van het departement (eenheid 1: inspectie officina, ziekenhuizen, medische hulpmiddelen en dierenartsendepots), (eenheid 2: farmaceutische industrie, laboratoria grondstoffen gebruikt door de industrie en de officina), (eenheid 3: speciaal gereglementeerde producten en fraude) coördineren en ondersteunen
teneinde
fraude te bestrijden en de maatschappij (de burgers) te verzekeren van de kwaliteit, de veiligheid en de doeltreffendheid van geneesmiddelen in ruime zin (*) door controle op de naleving van de normen, de richtlijnen, de regels en de internationale akkoorden. Dit houdt alle aspecten in, gaande van de conceptie van het geneesmiddel tot het gebruik ervan: productie/fabricage, invoering, opslag, distributie in de groothandel en uitreiking (*) geneesmiddelen voor humaan en diergeneeskundig gebruik, medische hulpmiddelen, bereidingen in de apotheek, grondstoffen enz.
Resultaatgebieden
Alsverantwoordelijkebeheren van de activiteiten van de drie eenheden waarvoor hij/zij verantwoordelijk is
teneinde
in te staan voor de naleving van de doelstellingen die in het departement werden vastgelegd
Voorbeelden van taken
- mee uitwerken van het budget volgens de verwachtingen en doelstellingen van de activiteiten
- de operationele doelstellingen van het departement (van de 3 eenheden) bepalen = de beleidsdoelstellingen aanpassen die vastgelegd zijn bij de algemene directie
- de dossiers over het investeren of het gebruik van fondsen voorbereiden om tegemoet te komen aan nieuwe behoeften of doelstellingen
- een overzicht opmaken van het beheer van de afdeling (activiteiten, kosten, personeel, voorziene/gerealiseerde boekhouding,..) adviseren/begeleiden van de coördinatoren en de resultaten meten
- de rapportage van de activiteiten aan de hiërachie verzorgen
Alsverantwoordelijkeorganiseren van de activiteiten van de drie eenheden waarvoor hij/zij verantwoordelijk is
teneinde
de kwaliteit van de diensten te verbeteren op twee vlakken: de "performantie van de activiteiten" en "de oriëntatie van de klanten"
Voorbeelden van taken
- de procedures en het functioneren van de inspecteurs op elkaar afstemmen
- aanpassingen voorstellen in termen van structuur, organisatie, middelen en hulpmiddelen op basis van de evolutie van de context (reglementering, technologie, beroep, doelstellingen,.. ) en op basis van de analyse van de resultaten (perfomantie, moeilijkheden, dysfuncties,..) . De eigen zienswijze verdedigen bij de algemene directie
- de prestatie-indicatoren definiëren
- maatregelen nemen (*) die onmisbaar zijn voor de verspreiding van deze indicatoren in de teams en voor de ontwikkeling van een gemeenschappelijk referentiesysteem ( begrijpen van de concepten en principes, beoordelingsbasis, taal) bijvoorbeeld: de beoordeling van een belangrijk of minder belangrijk gebrek (*) vergaderingen, documentatie, presentatie,...
- zorgen voor de goede toepassing ervan, eventueel tussenbeide komen om te preciseren en te verduidelijken
Alsteamleider/ coördinator leiden/ ontplooien/ coördineren van de teams
teneinde
de kwantitatieve en kwalitatieve doelstellingen te bereiken: aantal inspecties, kwaliteit van de prestatie, opvolging en actualisering van de procedures, tevredenheid van de "klanten", fraudebestrijding
Voorbeelden van taken
- de doelstellingen van de activiteiten bepalen, in samenspraak met de coördinatoren van de eenheid, beperkingen inzake autonomie en de verplichtingen vastleggen
- ervoor zorgen dat de doelstellingen meegedeeld en verspreid worden aan/in de teams
- toezicht houden op de activiteiten van de coördinatoren van de eenheden en hun actieplannen en de planning van de inspecties die ze voorbereiden, valideren
- zorgen voor de gelijkvormigheid van de activiteiten in de drie eenheden, gemeenschappelijke activiteiten op elkaar afstemmen en zelfs op andere partners (van de FOD of andere instellingen)
- hulpmiddelen, evenementen en procedures ontwikkelen die nodig zijn voor de coördinatie en de samenwerking van de drie eenheden (teams)
Alscoachzorgen voor de actualisering van de bevoegdheden van de drie eenheden
teneinde
de kwaliteit waarborgen van de interventies en de diensten die aangeboden worden aan de "klanten"
Voorbeelden van taken
- hulp,ondersteuning en expertise bieden in complexe of
- toezicht houden op de verantwoordelijken van de eenheden en hen begeleiden
- hun prestaties evalueren, de opleidingsbehoeften identificeren en de opvolging ervan verzekeren
- de informatie die voortkomt uit de evaluatie van de medewerkers (ontwikkelcirkels) consolideren
- de concrete opvolging van de aanbevelingen organiseren (opleidingsplan, mobiliteit, promoties,..)
Alscoach & beheerder van de veranderingmobiliseren van de verantwoordelijken en de teams
teneinde
te dynamiseren en de verandering die inherent is aan de evolutie van het beroep (inspectieprocedures en technologie bijvoorbeeld) te stimuleren
Voorbeelden van taken
- aanzetten tot verandering door via vergaderingen de verantwoordelijken stof tot nadenken te geven inzake werkorganisatie, personeelsbeheer en operationele procedures
- de ondervonden moeilijkheden analyseren, concrete oplossingen zoeken, er een model van opstellen en ze documenteren om
- de relevantie en/of de geschiktheid van hun voorstellen/verzoeken analyseren, beslissen over het gevolg dat eraan moet worden gegeven
- de voorgestelde veranderingen valideren met de DG vooraleer ze toe te passen op de werkvloer
Alsvertegenwoordigerbijwonen van nationale/ internationale vergaderingen
teneinde
het standpunt van het departement, van de algemene directie, van de FOD en van België te verdedigen
Voorbeelden van taken
- het standpunt van België voorstellen / verdedigen inzake het op elkaar afstemmen van de inspecties, van de normen ( Europees Agentschap voor Geneesmiddelenbeoordeling /Pharmaceutical Inspection Cooperation Scheme / Raad van de EU/ WGO
- de relaties en samenwerking tussen de andere departementen van het DG; van de FOD en van andere overheidsorganisaties ontwikkelen
- een netwerk van bevoorrechte relaties met verschillende partners (deskundigen,contactpersonen, bedrijven, academisch milieu, internationale/Europese instanties) uitbouwen en ontwikkelen
- alle relevante informatie en/of beslissingen rapporteren die op internationaal niveau voor de toepassing in België genomen zijn
- waken over de coherentie en de kwaliteit van de externe mededelingen van zijn departement (brochures, persberichten, presentaties, rapporten,..)
Alsdeskundige/verantwoordelijkeop zich nemen van de rol van bewaker
teneinde
de veiligheid van de bevolking inzake volksgezondheid te waarborgen
Voorbeelden van taken
- instaan voor het toezicht . In feite moet de deskundige/verantwoordelijke die dienst heeft dag en nacht bereikbaar zijn en kan de betrokkene door de industrie, de nationale of internationale overheid worden gecontacteerd om te wijzen op een risico verbonden aan een gebrek aan kwaliteit in een geneesmiddel
- de risico's en de noodzaak analyseren om tussenbeide te komen in geval van alarm
- maatregelen nemen die zich opleggen in geval van een verklaard risico, dit houdt in: de contacten met het Kabinet en elke andere autoriteit die erbij betrokken is, de voorbereiding (of toezicht op de voorbereiding ) van perscommuniqués, de maatregelen die nodig zijn om het geneesmiddel te verwijderen, de contacten met de in gebreke gestelde industrie en met de internationale overheden indien nodig
- nota: Het gaat hier in wezen over de rol van
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
DG van de DG Geneesmiddelen
De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de organisatie van het werk en van dat van het departement
- de invoering van budgettaire voorstellen
- het vastleggen van fondsen tot een bedrag van 12 500 euro
- de wijziging van procedures
- de installatie van beheersinstrumenten
- personeelsbeheer ( vakantie, overuren, ...)
- de evaluatie van de individuele prestaties
- planning van de inspecteurs
- reizen van deskundigen, verplaatsingen, opleidingen binnen de grenzen van het budget
De functie moet autorisatie vragen voor
- acties die buiten het gedefinieerd kader vallen (actieplan en budgetplan)
- grondige wijzigingen in de organisatie van de afdeling
- beslissingen die gevolgen hebben voor de organisatie van de DG en/of voor de doelstellingen van de DG
- zijn eigen verlof en/of verplaatsingen naar het buitenland
Impact
Totaal werkbudget entiteit
10 MOI euro
Eigen werkbudget
nieuw- te definiëren
Andere kwantitatieve gegevens
1. 5300 officina,350 ziekenhuisofficina, 4000 dierenartsendepots
2. invoer- en uitvoervergunningen: 6000 per jaar, verdovende middelen 450 000 per jaar inspecties van de houders van een vergunning : 580 per jaar,controles van verdovende middelen en psychotropen: invoer: 420 en uitvoer :2000
3. voorlopers: uitvoer, vergunningen: 227 per jaar
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- Belgische ,Europese en internationale wetgeving betreffende de geneesmiddelen en de speciaal gereglementeerde producten
- Standard Operating Procedures (SOP)
Welke vernieuwingen
- herziening / optimalisatie van de procedures. harmonisatie van de inspecties, totale kwaliteit
- administratieve procedures, herziening van de beheersinstrumenten (indicatoren, risicoanalyse)
- installatie van een goed verzekeringssysteem in samenwerking met het departement Kwaliteit en Kennisbeheer
Gebaseerd op welk referentiekader
- federale beroepsorganisaties , industrie
- congressen en benchmarking (vergelijking van de praktijken en prestaties met andere inspecteurs op nationaal of op internationaal niveau)
- netwerk, literatuur, onderzoek
|