Attaché sociale inspectie (bedrijfsorganisatie) (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DTE128
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Controleurs / inspecteurs / auditors Beroepscategorie : 04. Tewerkstelling (TE)
Doel van de functie
Superviseren en controleren van de naleving van de wetten en reglementeringen betreffende de ondernemingsraad en het comité voor preventie en bescherming op het werk (CPBW)
teneinde
overtredingen vast te stellen, regularisaties te doen verrichten en eventueel te sanctioneren
Informeren, adviezen uitbrengen en raad geven aan de sociale partners
teneinde
bij te dragen tot de verbetering van het sociaal overleg in de ondernemingsraad en het CPBW
Resultaatgebieden
Alscontroleurorganiseren en uitvoeren van controles in de ondernemingen in het kader van de betrekkingen tussen werkgevers en werknemers
teneinde
de reglementering die van kracht is te doen naleven en een einde te stellen aan de overtredingen
Voorbeelden van taken
- overtredingen op de onder zijn bevoegdheid ressorterende wetten en reglementen vaststellen
- deadlines voor regularisaties bepalen
- overtredingen overmaken aan de magistraten
Alsspecialistcontroleren of de financiële en economische informatie die wordt verstrekt aan de ondernemingsraad en aan het CPBW overeenstemt met de reglementering die van kracht is
teneinde
bij te dragen tot een correcte werking en tot een vertrouwensklimaat tussen sociale partners
Voorbeelden van taken
- analyseren van de informatie die, overeenkomstig het Koninklijk Besluit van 27 november 1973, door de werkgever aan de ondernemingsraad en het CPBW moet worden verstrekt
- nazien van de inhoud van de jaarrekeningen, de sociale balans, de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 29, enz.
- controleren van de werking van de ondernemingsraad en van het CPBW
- de opvolging verzekeren van sluitingsprocedures van bedrijven (Renaultwet)
Alsextern adviseurfungeren als contactpunt voor de belanghebbenden in de ondernemingsraad en het CPBW
teneinde
volledige en correcte informatie te verspreiden met het oog op een goede voorbereiding van het sociaal overleg tussen de partners en een correcte toepassing van de reglementering binnen dit domein
Voorbeelden van taken
- advies geven voor het opstellen van verslagen van vergaderingen
- advies geven betreffende de economische en financiële informatie die aan de ondernemingsraad en het CPBW bezorgd moet worden
- contacten onderhouden met andere overheidsdiensten en andere inspecties
- raad geven aan de bedrijfsrevisoren, aan de advocaten enz.
- permanentie verzekeren om op dringende vragen te antwoorden
Alsdossierbeheerderverzekeren van het administratief beheer van de dossiers betreffende ondernemingsraden en CPBW van een welbepaalde regio
teneinde
over juiste en volledige werkgeversdossiers te beschikken
Voorbeelden van taken
- selecteren en opvolgen van de dossiers
- nauwkeurig voorbereiden van de dossiers
- opzoeken van informatie die relevant is voor de dossiers
- administratief beheren van de dossiers
- onderzoeksrapporten opmaken, antwoorden op klagers, enz.
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
organisaties/ondernemingen en hun vertegenwoordigers
|
mondelinge en schriftelijke vragen
|
als dossier
|
dagelijks
|
management
|
mondelinge en schriftelijke beslissingen
|
als dossier
|
wekelijks
|
collega's
|
mondelinge en schriftelijke vragen
|
persoonlijk contact
|
wekelijks
|
vakbonden en personeelsleden van de ondernemingen
|
mondelinge en schriftelijke aanvragen
|
als dossier
|
ad hoc
|
andere federale overheids [...]
|
mondelinge en schriftelijke vragen
|
als dossier
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
activiteitsverslagen en controleverslagen
|
als dossier
|
wekelijks
|
organisaties/ondernemingen en hun vertegenwoordigers
|
mondelinge en schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
dagelijks
|
collega's
|
mondelinge en schriftelijke adviezen
|
persoonlijk contact
|
wekelijks
|
vakbonden en personeelsleden van de ondernemingen
|
mondelinge en schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
andere federale overheids [...]
|
mondelinge en schriftelijke vragen
|
als dossier
|
ad hoc
|
hiërarchie
|
suggesties
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de Adviseur district sociale inspectie - Coördinator
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de organisatie en de planning van controles
- het vaststellen van overtredingen
- het opstellen van de processen-verbaal
- de berichtgeving en adviezen die worden verstrekt aan de betrokken partijen (sociale partners in het kader van de ondernemingsraad en het CPBW)
- het opzoeken van informatie voor het samenstellen van dossiers
De functie moet autorisatie vragen voor
- het overmaken van de processen-verbaal aan de magistraten
- het antwoord aan de klager
- het bepalen van de werkdoelstellingen en de prioriteiten
- de aanwezigheid van de pers bij bepaalde controle-acties
Impact
Totaal werkbudget entiteit
nihil
Eigen werkbudget
nihil
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de opdracht van de Inspectie Toezicht op de Sociale Wetgeving, zoals bepaald bij de wet van 16 november 1972 betreffende de arbeidsinspectie
- het Koninklijk Besluit van 27 november 1973 houdende reglementering van de
economische en financiële inlichtingen te verstrekken aan de ondernemingsraden
- de Belgische sociale wetgeving
Welke vernieuwingen
- aan zijn hiërarchische overste, op formele of informele wijze, verbeteringen voorstellen voor de manier waarop de controles worden uitgevoerd
Gebaseerd op welk referentiekader
- zijn eigen controle-ervaring op het terrein
|