Attaché A2 asielaanvragen (dossierbeheer) (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DBV006
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Dossierbeheerders Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)
Doel van de functie
Het autonoom onderzoeken van het dossier tot asielaanvraag, het voorbereiden van het gehoor van de asielzoeker, het horen van de asielzoeker tijdens een gehoor, het analyseren van de verklaringen van de asielzoeker en het opstellen van een voorstel
teneinde
het Commissariaat-generaal te ondersteunen bij het nemen van beslissingen m.b.t. de asielaanvragen (status van vluchteling, subsidiaire bescherming of terugsturen naar het land van herkomst).
Het aansturen en coachen van een eenheid van dossierbehandelaars
teneinde
de operationele resultaten van de geografische afdeling efficiënt te bereiken in overeenstemming met de strategische doelstellingen van het Commissariaat-generaal.
Resultaatgebieden
Alsleidinggevendehet organiseren van de werkeenheid, alsook (in samenwerking met de geografisch coördinator) het coachen, begeleiden, vormen en evalueren van de dossierbehandelaars in de werkeenheid
teneinde
te voldoen aan de vooropgestelde (zowel kwantitatieve als kwalitatieve) doelstellingen
Voorbeelden van taken
- het administratief organiseren van de werkeenheid (o.a. planning, screening van dossiers, bij afwezigheid van de dossierbehandelaars van zijn/haar eenheid, het treffen van de nodige regelingen) dit in samenwerking met de geografisch coördinator, de collega's en de administratieve cel van de geografische afdeling
- het rapporteren en toelichten aan de werkeenheid van de in de operationele raad genomen werkafspraken en beleidsbeslissingen, het opvolgen van de implementatie van deze werkafspraken en beleidsbeslissingen en het mee bepalen van de richtlijnen binnen de geografische secties
- het controleren op kwaliteit (zowel inhoudelijk als vormelijk) van de ontwerpbeslissingen, waar nodig, het aanbrengen of laten aanbrengen van wijzigingen door de dossierbehandelaar van de werkeenheid en het bespreken van ontwerpbeslissingen met de dossierbehandelaar van de werkeenheid en andere collega's met het oog op een uniforme behandeling binnen de geografische afdeling
- het goedkeuren van ontwerpbeslissingen en deze ter advies voorleggen aan de commissarissen, alsook het opsporen van structurele eigenschappen van dossiers en rapporteren aan de geografisch coördinator
- het evalueren (zowel formeel als informeel), op regelmatige basis, van het werk van de dossierbehandelaars van zijn/haar werkeenheid, het motiveren van de dossierbehandelaars van zijn/haar werkeenheid, het helpen oplossen van conflicten binnen de werkeenheid en het opvolgen van de kwantitatieve normen van de leden van de werkeenheid en hierover rapporteren aan de geografisch coördinator
Alsdossierbeheerderhet autonoom beheren van complexe dossiers
teneinde
deze volgens de wettelijke vormvoorschriften af te handelen en te voorzien van juridisch correcte argumenten
Voorbeelden van taken
- het horen van asielzoekers; voor elk dossier is er minstens een, vaak zeer uitgebreid, gehoor nodig
- het voorbereiden en organiseren van het gehoor
- het verzamelen en analyseren van alle relevante informatie (algemene informatie, informatie die bekomen werd uit het gehoor)
- het formuleren van een voorstel
- voldoen aan de vooropgestelde doelstellingen (zowel kwalitatieve als kwantitatieve), gelet op de opdracht van het Commissariaat-generaal (het bieden van bescherming tegen ernstige vervolging en het wegwerken van de grote achterstand uit verleden) zijn die doelstellingen van hoog niveau
Alsanalisthet autonoom uitvoeren van een uitgebreide en complexe analyse ter beoordeling van de echtheid van de door de asielzoeker voorgelegde stukken, de geloofwaardigheid van de door hem/haar aangehaalde feiten en het aangehaalde risico als een risico van vervolging in de zin van het Verdrag van Genève of een reëel risico op ernstige schade zoals bepaald in de definitie van subsidiaire bescherming
teneinde
te komen tot een goede beoordeling van de noodzaak tot bescherming of de mogelijkheid tot veilige terugkeer naar het land van herkomst
Voorbeelden van taken
- het beoordelen op echtheid van stukken en de geloofwaardigheid van verklaringen (eventueel met ondersteuning van interne of externe experts)
- het opzoeken of laten opzoeken en het beoordelen van de relevante rechtspraak en algemene informatie in samenwerking met andere diensten
- het opstellen van juridische en feitelijke argumentaties in ontwerpbeslissingen
- het autonoom analyseren van elk individueel dossier
Alsdeskundige/specialistbeschikken over expertise in verschillende domeinen (eerst en vooral, goede juridische kennis (vluchtelingenrecht, de nationale vreemdelingenwet, de rechtspraak ter zake, voorschriften inzake vorm en inhoud), uitgebreide kennis over de situatie in de landen van herkomst van de asielzoekers van wie het dossier wordt behandeld, de nodige kennis en bekwaamheden om mensen te kunnen horen in soms moeilijke omstandigheden (communicatieproblemen, spanning bij de asielzoeker door de eventuele gevolgen, aanwezigheid van een tolk of een advocaat), die een groot concentratievermogen, stressbestendigheid, empathie en de vaardigheid om mensen te evalueren vereisen)
teneinde
de laatste evoluties op te nemen in de beslissingsvoorstellen en te komen tot beslissingen die voldoen aan de opgestelde kwalitatieve doelstellingen (dit is nodig gelet op de gevolgen van de beslissingen)
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan interne vergaderingen die gericht zijn op kennisoverdracht
- deelnemen aan studiedagen
- het doornemen van vakliteratuur op eigen initiatief
Alsraadgeverhet voorstellen voor elk dossier van een ontwerpbeslissing op basis van een bijzondere, individuele analyse en beoordeling
teneinde
te komen tot individuele beslissingen die voldoen aan de vooropgestelde doelstellingen en een uniforme interpretatie van de wetten en de feitelijke omstandigheden
Voorbeelden van taken
- helpen bij het bepalen van de noden voor algemeen onderzoek en het uitwerken van een uniform standpunt inzake principiële of vaak voorkomende knelpunten
- het verrichten of laten verrichten van opzoekingen m.b.t de wetgeving, rechtspraak en rechtsleer, alsook m.b.t. feitelijke omstandigheden
- het uiteenzetten van administratieve standpunten in interne vergaderingen
Alscontactpersoonhet ontvangen en horen van de asielzoeker en eventueel zijn/haar advocaat en het op geregelde basis communiceren van zijn/haar activiteiten, bevindingen en resultaten aan de leiddinggevende en de collega's
teneinde
de asielzoeker de mogelijkheid te geven de redenen voor zijn/haar vlucht en het risico van vervolging uiteen te zetten en de leiddinggevenden en de collega's op een efficiënte manier op de hoogte te houden van de belangrijkste vaststellingen en dossiers
Voorbeelden van taken
- het organiseren van een goed gehoor (wat niet evident is, gezien de moeilijkheden in de communicatie en de spanning in hoofde van de asielzoeker)
- het bijwonen van rapporteringsvergaderingen
- het communiceren van beslissingen in belangrijke dossiers aan collega's
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
mondelinge en schriftelijke vragen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
maandelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge vragen
|
informeel
|
maandelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
dagelijks
|
particulieren/burgers
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
particulieren/burgers
|
beslissingen
|
als dossier
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge vragen
|
informeel
|
maandelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
dagelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
mondelinge vragen
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de commissaris-generaal, de adjunct-commissarissen en de geografisch coördinator
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de juridische en feitelijke elementen uit een dossier die in een beslissingsvoorstel worden gebruikt
- de begeleiding, coaching en de supervisie van het werk van een eenheid (in het algemeen 4 à 5 dossierbehandelaars)
- de opstelling van het beslissingsvoorstel op basis van het individueel gehoor van de asielzoeker: alleen hij/zij heeft direct contact met de asielzoeker
- de wijze van kennisoverdracht
- de werkverdeling binnen de werkeenheid, de doorstroming van dossiers naar leidinggevenden en collega's en de opvolging van de individuele prestaties
- de concrete stappen die in dossiers moeten worden genomen
De functie moet autorisatie vragen voor
- de prioriteit van de dossiers
- het nemen van principebeslissingen, alsook het wijzigen van procedures en van standaarddocumenten
- schriftelijke en mondelinge adviezen
- de participatie bij het concretiseren van het jaarlijks actieplan om de operationele doelstellingen te realiseren
- wijzigingen van de termijnen waarbinnen projecten moeten worden geïmplementeerd
- deelname aan studiedagen en bijscholingsactiviteiten in het algemeen
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Andere kwantitatieve gegevens
1. 150 à 200 beslissingsvoorstellen per jaar of hij/zij superviseert 4 x 150 à 200 beslissingen per jaar;
de impact van een beslissing is voor de asielzoeker zeer verregaand, in geval van een positieve beslissing bekomt de asielzoeker de status van vluchteling en alle hiermee samenhangende gevolgen (onder meer een definitieve verblijfsvergunning), in geval van een negatieve beslissing kan de asielzoeker in principe worden teruggestuurd naar zijn/haar land van herkomst
2. hij/zij leidt, binnen een van de 6 geografische secties, een werkeenheid bestaande uit 4 à 5 dossierbehandelaars
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- aan het verdrag van Genève van 1951 en de vreemdelingenwet, aan de richtlijnen en instructies van de commissarissen en de geografisch coördinator
Welke vernieuwingen
- elk dossier vergt een bijzondere, individuele benadering, dit is van essentieel belang in de Belgische asielprocedure, voor elk dossier is dan ook een bijzondere, individuele analyse en beoordeling noodzakelijk
- tegelijkertijd wordt er verwacht dat hij of zij meehelpt bij het bepalen van de behoeften voor algemeen onderzoek en het uitwerken van een uniform standpunt inzake principiële of vaak voorkomende knelpunten
Gebaseerd op welk referentiekader
- de vernieuwing gebeurt door gebruik te maken van de eigen ervaring, de gevolgde opleidingen, evenals van de kennis die verzameld werd door deel uit te maken van werkgroepen en door het lezen van vakliteratuur
|