Attaché A2 preventieadvies - Teamverantwoordelijke (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : ITI007
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Controleurs / inspecteurs / auditors Beroepscategorie : 16. Techniek en Infrastructuur (TI)
Doel van de functie
Adviseren van de werkgevers en werknemers om te voldoen aan alle verplichtingen van de welzijnswetgeving
teneinde
de werkomstandigheden van de werknemers van de FOD of van de instelling te optimaliseren.
Resultaatgebieden
Alsleidinggevendeverzekeren van de goede werking van de Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (IDPB) en begeleiden en adviseren van alle andere preventiemedewerkers binnen de Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk
teneinde
de wettelijke taken van de dienst te realiseren
Voorbeelden van taken
- dienstvergaderingen voorbereiden en leiden
- het budget van de dienst beheren
- de dienstplanning opmaken en de taken verdelen
- duidelijke instructies geven
Alspreventieadviseur uitvoeren van de wettelijke taken zoals die vastgelegd zijn in de wettelijke bepalingen over welzijn op het werk
teneinde
zo te helpen bij de implementatie van een welzijnsbeleid in de federale overheidsdiensten
Voorbeelden van taken
- onderzoeken van de arbeidsplaatsen
- onderzoeken van de werkposten
- onderzoek doen naar aanleiding van arbeidsongevallen en incidenten
- analyseren van de oorzaken van beroepsziekten
- opsporingen verrichten voor de verbetering van het welzijn van de werknemers
Alsdeskundigeuitwerken van opvolgingsrapporten en controlerapporten inzake veiligheid, preventie en welzijn op het werk
teneinde
geschikte adviezen en aanbevelingen aan de verantwoordelijken en de medewerkers te geven en zo een optimale werkomgeving te waarborgen
Voorbeelden van taken
- uitwerken van interne brochures inzake welzijn op het werk
- opvolgen en uitwerken van het globaal preventieplan en het jaarlijks actieplan
Alsadviseurgeven van adviezen en aanbevelingen aan de verantwoordelijken en de medewerkers (de werknemers, de hiërarchische lijn en de leden van de Overlegcomités)
teneinde
hen te sensibiliseren en bewust te maken van het belang van de naleving van de normen en regels
de werkgever bij te staan bij het realiseren en waarborgen van een zo optimaal mogelijke werkomgeving
Voorbeelden van taken
- advies verlenen en voorstellen formuleren voor het opstellen, uitvoeren en bijsturen van het globaal preventieplan
- advies verlenen en voorstellen formuleren voor het opstellen, uitvoeren en bijsturen van het jaaractieplan
- advies verlenen over de vorming van de werknemers bij het onthaal, bij een overplaatsing of verandering van functie, bij de invoering van een nieuw arbeidsmiddel of bij verandering van arbeidsmiddel en bij de invoering van een nieuwe technologie
- voor een aantal technische vormingen de behoeften vastleggen, en adviseren over de inhoud van de de vormingen en helpen evalueren
- advies verlenen over themagebonden onderwerpen
Alskennisbeheerderactueel houden van de eigen kennis en op de hoogte blijven van de meest recente ontwikkelingen in het eigen werkdomein
teneinde
de afstemming van het welzijnsbeleid in de federale overheidsdienst of de instelling op actuele ontwikkelingen te garanderen
Voorbeelden van taken
- regelmatig opleidingen en bijscholingen volgen
- de wetgeving en de literatuur i.v.m. welzijn op het werk opvolgen en bijhouden
- een eigen bibliotheek samenstellen en ze actueel houden
- deelnemen aan departementale vergaderingen of aan externe colloquia
Alscontactpersoononderhouden van contacten en relaties met talrijke gesprekspartners zoals werknemers, sociale partners, externe instellingen en interne departementen
teneinde
coherente, doeltreffende en geactualiseerde informatie te waarborgen en zo een geschikt preventiebeleid over te dragen
Voorbeelden van taken
- vergaderingen met vakbonden en het overlegcomité bijwonen
- deelnemen aan overleg met het oog op de verbetering van de werkomstandigheden
- behandelen van alle klachten in verband met welzijn op het werk
Alscoördinatorde preventieadviseur, diensthoofd, of de voorzitter, bijstaan bij het coördineren van de activiteiten van alle betrokkenen in de welzijnsdomeinen
teneinde
een veilige, gezonde en ergonomische omgeving te creëren waarin men optimaal rekening houdt met het welzijn van de medewerkers met inachtneming van de wettelijke bepalingen.
Voorbeelden van taken
- de evacuatieoefeningen coördineren
- deelnemen aan coördinatievergaderingen met interne (P&O, logistiek, sociale dienst, informatiedienst…) en externe diensten (Regie der Gebouwen, keuringsdiensten…)
- de onderzoeken naar de oorzaken van arbeidsongevallen coördineren
Alscoachbegeleiden en ondersteunen van collega's met minder ervaring
teneinde
de samenwerking te bevorderen, de activiteiten op elkaar af te stemmen en de prestaties te verbeteren
Voorbeelden van taken
- ondersteunen en richting geven aan de collega's in functie van de ervaring en de specialisatie van de betrokkenen
- begeleiden van de collega's bij het opstellen van inhoudelijke adviezen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact,
|
dagelijks
|
management
|
schriftelijke vragen
|
Als dossier
|
maandelijks
|
Andere afdelingen / diensten
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact, vergadering
|
dagelijks
|
Interne diensten Andere afdelingen / diensten
|
schriftelijke vragen Als dossier
|
per brief, e-mail
|
maandelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke vragen Als dossier
|
per brief, e-mail
|
ad hoc
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact,
|
dagelijks
|
management
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
maandelijks
|
Andere afdelingen / diensten
|
mondelinge adviezen
|
contact personnel
|
dagelijks
|
Andere afdelingen / diensten
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail
|
maandelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke adviezen en nota's
|
per brief, e-mail
|
ad hoc
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
De voorzitter van het directiecomité
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau C
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- formuleren van adviezen over het welzijnsbeleid
- formuleren van technische adviezen aan de werkgevers en de werknemers
- werking van de Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (IDPB)
De functie moet autorisatie vragen voor
- het volgen van technische opleidingen
- de methodieken voor het analyseren van arbeidsongevallen
- de methodieken voor het uitvoeren van risicoanalyses
- uitvoeren van bijkomende werkplaatsbezoeken
- de uitvoering van alle noodzakelijke en nuttige onderzoeken
- de agenda van de jaarlijkse werkplaatsbezoeken
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
geen
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- alle reglementeringen inzake welzijn op het werk
Welke vernieuwingen
- Aanpassingen van het welzijnsbeleid
Gebaseerd op welk referentiekader
- Internationale en nationale wetgeving betreffende welzijn op het werk
- Wetenschappelijke studies inzake welzijn op het werk
|