Afdrukken

Attaché A2 spoorveiligheid (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DTM101

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 08. Mobiliteit en Vervoer (TM)




Doel van de functie

Technisch advies formuleren en controles, inspecties en audits uitvoeren vanuit eigen expertise en op een doeltreffende manier concrete en gespecialiseerde dossiers behandelen (aanvragen tot indienststellingen, certificatiedossiers, vergunningen,...) van een afdeling binnen de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit van de Spoorwegen (DVIS), en dit door de implementatie van de internationale, Europese en nationale regelgeving.

teneinde

bij te dragen tot het verzekeren en verbeteren van de exploitatieveiligheid en de interoperabiliteit van de spoorwegen in België.

 

Resultaatgebieden
Als
dossierbeheerder
    dossiers inzake spoorwegveiligheid en interoperabiliteitverwerken, beheren op basis van zijn eigen ervaring, vanuit een technische en administratieve benadering in het kader van de internationale, Europese en Belgische regelgeving

teneinde

    de Spoorsector maximaal te ondersteunen binnen het wettelijk kader en de beleidsopties om zo bij te dragen tot het garanderen van de veiligheid en de interoperabiliteit van de spoorwegen in België.

 

Voorbeelden van taken
  • De aanvraagdossiers behandelen (autonome, gemotiveerde beslissing nemen) m.b.t. de veiligheidshomologatie van het treinpersoneel, de veiligheidscertificatie van de spoorwegondernemingen en de erkenning van de (bedrijfs)psychologische en/of (arbeids)medische centra en van de (professionele) opleidingscentra en examinatoren
  • Controle-, inspectie- en auditdossiers opvolgen en behandelen om permanent toezicht te houden op de exploitatieveiligheid van de spoorwegen
  • De aanvraagdossiers behandelen m.b.t. toelating tot indienststelling van rollend materieel en controledossiers behandelen m.b.t. vervoer van gevaarlijke goederen per spoor
  • De aanvraagdossiers behandelen m.b.t. toelating tot indienststelling van spoorweginfrastructuur en m.b.t. de veiligheidsvergunning van de infrastructuurbeheerders

 

Als
auditor/controleur/inspecteur
    audits, controles en inspecties uitvoeren inzake spoorwegveiligheid, interoperabiliteit en transport van gevaarlijke goederen via het spoor, verslagen opstellen en de actieplannen van de eigen klanten valideren en hun opvolging verzekeren

teneinde

    permanent toezicht te houden op de naleving van de geldende reglementering.

 

Voorbeelden van taken
  • Opstellen van een planning en audits, controles en inspecties voorbereiden door het dossier te bestuderen en te analyseren
  • Kwalitatieve audits, controles en inspecties uitvoeren
  • Verslagen opstellen waarin maatregelen en verdere opvolging gedefinieerd worden en de opvolging verzekeren
  • Meewerken aan de opmaak en de verbetering van procedures, formulieren, databanken,…

 

Als
intern raadgever
    het management van de DVIS en andere betrokkenen adviseren wat betreft de eigen specialisatie

teneinde

    het management in staat te stellen om een beslissing te nemen op basis van een gefundeerd advies en de samenwerking met de andere operationele diensten te optimaliseren

 

Voorbeelden van taken
  • Het management van de DVIS ondersteunen met concrete en gemotiveerde adviezen
  • Beantwoorden van parlementaire vragen
  • Opmaken van nota's
  • Behandelen van specifieke dossiers die bestemd zijn voor de directeur

 

Als
projectmedewerker
    het meewerken aan projecten in het kader van zijn/haar expertisedomein

teneinde

    de spoorwegveiligheid in België te verbeteren

 

Voorbeelden van taken
  • Deelnemen aan diverse werkgroepen mbt. zijn/haar expertisedomein
  • Zijn/haar specifieke taken binnen het project uitvoeren zoals voorzien in de opgestelde planning
  • Rapporteren aan de projectleider (voortgangsrapporten, eindrapporten)

 

Als
kennisbeheerder
    Alle bestaande expertise binnen het kennisdomein van de afdeling aanleren via de mentor, kennis van nieuwe relevante expertise in het spoordomein ontwikkelen en delen

teneinde

    de eigen technische expertise te verruimen, de expertise van de directie op peil te houden en uit te breiden en de eigen taken optimaal te vervullen.

 

Voorbeelden van taken
  • De specifieke technische vaardigheden en jobgerelateerde expertise mbt spoorveiligheid en interoperabiliteit (enkel mogelijk door on-the-job learning) op de werkvloer aanleren via de mentor door samen dossiers te bestuderen, samen het terrein te verkennen, opleidingen te volgen binnen de spoorsector,…
  • Doornemen van vakliteratuur en geldende regelgeving om op de hoogte te blijven van de evoluties in de sector
  • De eigen kennis op formele of informele wijze delen met collega’s en kennis en documentatie beheren en toegankelijk maken door deze in elke passende vorm mee te delen en te benutten
  • Opmaken en actualiseren van handleidingen en procesbeschrijvingen

 

Als
deskundige
    Beslissingsvoorstel uitwerken inzake spoorwegveiligheid en interoperabiliteit verwerken op basis enerzijds van de internationale, Europese en Belgische regelgeving en anderzijds van zijn eigen ervaring

teneinde

    de Spoorsector maximaal te ondersteunen binnen het wettelijk kader en de beleidsopties om zo bij te dragen tot het garanderen van de veiligheid en de interoperabiliteit van de spoorwegen in België.

 

Voorbeelden van taken
  • Op basis van audit-, controle- en inspectiedossiers, beslissingsvoorstellen uitwerken in het kader van een project of subproject (voorbeeld: na een grondige technische analyse een voorstel doen van niet conformiteit van een rollend materiaal in vergelijking met de europese of nationale technische vereisten)
  • Meewerken aan het permanent toezicht op de exploitatieveiligheid van de spoorwegen
  • Technische advies formuleren voor het management, de juridische dienst, de spoorsector

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Management van de DVIS en interne diensten

Vragen, informatie

persoonlijk contact, vergadering, brieven, e-mail

Ad hoc

ERA en spoorsector

Informatie, werkdocumenten, vragen, betwistingen, aanvraagdossiers

Dossiers, vergadering, brieven, e-mail

Ad hoc

Dienst Regelgeving Spoor

Juridisch advies, informatie

Persoonlijk contact, vergadering, brieven, e-mail

Ad hoc

Directie Overheidsbedrijven en Spoorbeleid

Vragen, informatie

Persoonlijk contact, vergadering, brieven, e-mail

Ad hoc

Onderzoeksorgaan

Vragen, informatie

Persoonlijk contact, vergadering, brieven, e-mail

Ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Management van de DVIS en interne diensten

Informatie, technisch advies

Persoonlijk contact, vergadering, brieven, e-mail

Ad hoc

ERA (European Railway Agency), OTIF (INTERGOVERNMENTAL ORGANISATION FOR INTERNATIONAL) en spoorsector

Belgische standpunten/advies, certificaten, erkenningen, vergunningen, informatie

Vergadering, dossiers, brieven, e-mail

Ad hoc

Parlement / Commissie Buizingen of een andere

Antwoorden op parlementaire vragen, informatie

Vergadering, brieven, e-mail

Ad hoc

Dienst Regelgeving spoor

Informatie, technische advies

Dossier, e-mail, persoonlijk contact, vergadering

Ad hoc

Directie Overheidsbedrijven en Spoorbeleid

Informatie, technische advies

Persoonlijk contact, vergadering, brieven, e-mail

Ad hoc

Onderzoeksorgaan

Informatie, technische advies

Persoonlijk contact, vergadering, brieven, e-mail

Ad hoc

Kabinet Mobiliteit en Vervoer

Informatie, technische advies

Vergadering, brieven, e-mail

Ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de afdelingshoofden van de DVIS

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • organisatie van zijn/haar werk
  • operationele beslissingen in het kader van de coördinatie van de dagelijkse werkzaamheden (voorbeeld: beslissing ter plaatse van het type te controleren trein)
  • beantwoorden van interne vragen
  • advies aan de interne hiërarchie en andere overheidsdiensten mbt spoorveiligheid en interoperabiliteit

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • formele beslissingen en communicatie naar de spoorsector
  • deelnemen aan buitenlandse zendingen

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

5.500.000 EUR

 

Eigen werkbudget

Nihil

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • De Europese en Belgische regelgeving gekoppeld aan de specificiteit van de DVIS
  • De regelgeving binnen verschillende domeinen (budget, ontwikkelcirkels, BPR, enz.)

 

Welke vernieuwingen
  • Verbeteringen van de interne werkprocessen en procedures
  • Voorstellen doen inzake operationele doelstellingen van de DVIS
  • Inhoudelijke adviezen inzake veiligheid en interoperabiliteit

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Het managementplan en de strategische doelstellingen van de DVIS
  • Eigen ervaring
  • Ondersteuning door de mentor bij het aanleren van jobgerelateerde expertise die niet aanwezig is op de markt

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.