Afdrukken

Deskundige reglementering pensioenen (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : SD007

Niveau: B

Functiefamilie : Ondersteuners

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Vragen beantwoorden en advies geven inzake de pensioenwetgeving en -reglementering en op het vlak van de kennis en de procedures eigen aan de dienst

teneinde

door het verstrekken van inhoudelijke ondersteuning maximaal bij te dragen tot het bereiken van de doelstellingen van de dienst.

 

Resultaatgebieden
Als
specialist
    gemotiveerde adviezen verstrekken in het vakgebied aan de medewerkers van de dienst

teneinde

    hen de nodige ondersteuning te verlenen bij de behandeling van de moeilijke dossiers

 

Voorbeelden van taken
  • helpen bij de behandeling van de moeilijke dossiers
  • vervangen van collega's
  • bijstaan van collega's bij het nemen van sommige beslissingen
  • adviezen uitwerken voor collega’s

 

Als
kennisbeheerder
    volgen van de evolutie van de reglementering en meewerken aan de overdracht van de verworven kennis

teneinde

    de deskundigheid en de autonomie van de collega’s te helpen uitbreiden.

 

Voorbeelden van taken
  • dagelijks raadplegen van de verschillende gegevensbronnen en opzoekingen verrichten
  • bijhouden en klasseren van de informatie en de documentatie
  • deelnemen aan vergaderingen
  • meewerken aan de opleiding van de nieuwkomers

 

Als
tussenpersoon
    wat betreft de behandelde materie, tussen de medewerkers en de hiërarchische meerderen, verslag uitbrengen over de problemen waarmee de medewerkers geconfronteerd worden tijdens hun werk

teneinde

    tot oplossingen te komen en de werking van de dienst te helpen optimaliseren.

 

Voorbeelden van taken
  • verstrekken van adviezen
  • voorstellen van betere werkmethodes
  • meewerken aan de analyse van nieuwe projecten

 

Als
contactpersoon
    vragen van interne en/of externe klanten beantwoorden met betrekking tot het vakgebied

teneinde

    hen maximaal te ondersteunen door volledige en correcte informatie te verstrekken.

 

Voorbeelden van taken
  • verstrekken van specifieke en relevante informatie
  • hulp bieden in 2de lijn bij telefonische contacten of bij bezoeken aan het gewestelijk kantoor
  • geven van uiteenzettingen aan groepen van klanten

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Leidinggevende

Dossiers, informatie rond pensioenwetgeving

Mondeling of schriftelijk

Dagelijks/wekelijks

Collega’s

Informatie rond dossiers, pensioenwetgeving of vragen

Mondeling of schriftelijk

Dagelijks

Interne diensten

Dossiers, vragen

Mondeling of schriftelijk

Afhankelijk

Klanten (burgers/gepensioneerden)

Informatie om dossiers te vervolledigen

Mondeling of schriftelijk

Dagelijks/wekelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Leidinggevende

Antwoorden op vragen, dossiers doorgeven

Mondeling of schriftelijk

Dagelijks/wekelijk

Collega’s

Antwoorden op vragen

Mondeling of schriftelijk

Dagelijks

Klanten (burgers/gepensioneerden)

Antwoorden op vragen

Mondeling of schriftelijk

Dagelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Diensthoofd Pensioenen

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • Dossiers die doorgestuurd worden door collega’s en die binnen zijn/haar beslissingsbevoegdheid liggen
  • De volgorde waarin hij/zij de dossiers afhandelt

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • Beslissingen in het kader van complexe dossiers
  • Veranderingen in werkmethodes/procedures

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

Nvt

 

Eigen werkbudget

Nvt

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. Nvt

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Pensioenwetgeving, dienstnota’s en dergelijke
  • Arbeidsreglement

 

Welke vernieuwingen
  • Verbeteringen voorstellen aan de werkprocedures

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Procedures eigen aan de dienst

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.