Afdrukken

Attaché A2 inspectie welzijn op het werk (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DTE069

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Controleurs / inspecteurs / auditors

Beroepscategorie : 04. Tewerkstelling (TE)




Doel van de functie

Preventief, adviserend, controlerend en in voorkomend geval repressief optreden in ondernemingen en op tijdelijke of mobiele bouwplaatsen

teneinde

de werkgevers (in)direct aan te sporen het welzijn op het werk van de werknemers voortdurend te verbeteren door de wettelijke bepalingen ter zake na te leven

 

Zich toeleggen op een van de vijf welzijnsdisciplines, met name arbeidsveiligheid, arbeidsgezondheid, arbeidshygiëne, ergonomie of psychosociale belasting

teneinde

in die materie als referentiepersoon op te treden en als specialist projecten en/of inspectiecampagnes te begeleiden

 

Resultaatgebieden
Als
inspecteur
    verrichten van inspecties in ondernemingen en op tijdelijke of mobiele bouwplaatsen en waar nodig repressief optreden

teneinde

    de werkgevers te stimuleren een welzijnsbeleid conform de regelgeving uit te bouwen en de risico’s verbonden aan werk zo tot een minimum te herleiden

 

Voorbeelden van taken
  • uitvoeren van multidisciplinaire inspecties, specifieke complexe inspectieopdrachten en doorgedreven onderzoeken gerelateerd aan de eigen specialisatie
  • onderzoeken van arbeidsongevallen, beroepsziekten en/of klachten
  • nagaan of gepaste preventiemaatregelen genomen zijn naar aanleiding van ernstige arbeidsongevallen, beroepsziekten, vorige inspectiebezoeken, enz.
  • opstellen van rapporten conform de geldende procedures binnen de Algemene Directie Toezicht op het Welzijn op het Werk (AD TWW)

 

Als
specialist
    opbouwen en up-to-date houden van een grondige kennis van de regelgeving en zich vanuit een wetenschappelijke invalshoek specialiseren in minstens één welzijnsdiscipline

teneinde

    te kunnen optreden als referentiepersoon, zowel intern als extern

 

Voorbeelden van taken
  • opvolgen van de evolutie van de regelgeving en van de ontwikkelingen binnen het specifieke kennisdomein
  • indienen van voorstellen tot aanpassing van de regelgeving, inspectietechnieken en procedures rekening houdend met de evoluerende wetenschappelijke en technische kennis
  • ondersteunen van collega-inspecteurs op het niveau van het eigen specialisatiedomein

 

Als
adviseur
    informeren en adviseren van de werkgever en de andere betrokken partijen op de werkplaats, vooral in het kader van dossiers met een bijzondere moeilijkheidsgraad die specifieke expertise vereisen en dit zowel op proactieve als op reactieve wijze

teneinde

    de praktische toepassing van de reglementering in de ondernemingen te ondersteunen en er zo de welzijnsrisico’s te doen dalen

 

Voorbeelden van taken
  • verstrekken van mondelinge of schriftelijke (expert)adviezen naar aanleiding van vragen of vaststellingen tijdens inspectiebezoeken
  • mondeling of schriftelijk informeren van werkgevers over de toepassing van de welzijnswetgeving
  • mondeling vragen beantwoorden van leden van het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (CPBW) tijdens of na een inspectiebezoek

 

Als
bemiddelaar
    tussenkomen bij zware conflicten tussen de werkgever, preventieadviseurs, werkgevers- en werknemersvertegenwoordigers binnen de hem wettelijk opgelegde bemiddelingsopdrachten

teneinde

    de sociale vrede binnen het bedrijf te vrijwaren en te voorkomen dat de veiligheid en de gezondheid op de werkplek in gevaar zouden komen

 

Voorbeelden van taken
  • voeren van gesprekken met de betrokken partijen
  • voorstellen van pragmatische en reglementaire oplossingen
  • samenroepen en voorzitten van de vergaderingen van het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (CPBW)

 

Als
kenniscoördinator
    de leiding nemen in het beheren en verspreiden van kennis in minstens één welzijnsdiscipline en meewerken aan het intern opleidingsplan

teneinde

    het kennis- en competentieniveau binnen de eigen directie en andere regionale directies systematisch te verhogen en af te stemmen op de behoeften

 

Voorbeelden van taken
  • uitwerken van procedures, instructies en inspectie-instrumenten ter facilitering en uniformisering van het inspectiewerk
  • coördineren, valideren en verspreiden van antwoorden op interne en externe vragen die voor alle regionale directies pertinent zijn
  • identificeren van de permanente vormingsbehoeften en indienen van opleidingsvoorstellen bij de hiërarchische lijn
  • geven van opleidingen aan collega-inspecteurs
  • up-to-date houden van de eigen kennis via bijscholing, vakliteratuur, ...

 

Als
projectleider
    leiden van interne en/of externe projecten

teneinde

    de efficiëntie en effectiviteit van de inspectiediensten te verhogen

 

Voorbeelden van taken
  • coördineren van nationale en lokale inspectiecampagnes
  • communiceren over de resultaten van campagnes
  • instaan voor de kwaliteitsbewaking van het project en indien nodig bijsturen

 

Als
vertegenwoordiger
    vertegenwoordigen van de AD TWW in diverse (inter)nationale en provinciale vergaderingen

teneinde

    de aanwezigheid van de overheid te verzekeren en het standpunt van de Algemene Directie te vertolken in verschillende organismen

 

Voorbeelden van taken
  • vertegenwoordigen van AD TWW in externe vergaderingen
  • deelnemen aan werkgroepen en er adviezen formuleren

 

Als
coördinator
    ondersteunen en tijdelijk vervangen van het regionale directiehoofd

teneinde

    ervoor te zorgen dat de procedures van het kwaliteitssysteem effectief in de praktijk kunnen worden gebracht

 

Voorbeelden van taken
  • bepalen van de inspectieprioriteiten, samen met het regionale directiehoofd
  • praktisch organiseren van coördinatie- en overlegvergaderingen in de regionale directie
  • toewijzen van inspectiedossiers aan inspecteurs
  • valideren van de inhoudelijke behandeling van inspectiedossiers

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

directiehoofd of sectorverantwoordelijke

evolutie van de regelgeving, geldende kwaliteitsprocedures, beslissingen en standpunten van de AD TWW

nota's en richtlijnen; dienstvergadering

ad hoc; maandelijks

kenniscoördinatoren

evolutie en specifieke interpretatie van de regelgeving

opleiding op verschillende niveaus, nota's en richtlijnen

ad hoc

collega's

goede inspectiepraktijken, dossierinformatie

tijdens dienstvergaderingen, dossierbesprekingen

maandelijks / ad hoc

andere federale overheidsdiensten

informatie in kader van samenwerkingsovereenkomsten, specifieke dossiers, ...

overlegplatformen, rapporten, brieven, ...

ad hoc

organisaties/ondernemingen

informatie over bedrijfscontext, over de sector

mondeling tijdens inspectiebezoeken, na inspectiebezoeken per e-mail, ...

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

directiehoofd of sectorverantwoordelijke

informatie over dossierbehandeling

persoonlijk contact; dienstvergadering

minstens wekelijks; maandelijks

projectmedewerkers

taken binnen het project, feedback,...

per e-mail, via telefoon, persoonlijk

ad hoc

kenniscoördinatoren

mondelinge en schriftelijke antwoorden

per brief, e-mail, tijdens vergaderingen, ...

ad hoc

collega's

goede inspectiepraktijken, dossierinformatie

op vergaderingen, informele overlegmomenten, ...

ad hoc

andere federale overheidsdiensten

informatie in kader van samenwerkingsovereenkomsten, specifieke dossiers, ...

overlegplatformen, rapporten, brieven, ...

ad hoc

organisaties/ondernemingen

vastgestelde inbreuken tijdens inspectiebezoek, advies over betere toepassing regelgeving, ...

mondeling, maar vooral schriftelijk

ad hoc, tijdens inspectiebezoeken, zo snel mogelijk na inspectiebezoeken of na ontvangst van vragen of klachten

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de Adviseur Toezicht Welzijn op het Werk - Regionaal Directiehoofd

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de behandeling van de inspectiedossiers
  • de planning van de proactieve inspectiebezoeken
  • de planning van reactieve inspectiebezoeken, met respect van de termijnen voorzien voor de afhandeling van de opdrachten en rekening houdend met de wettelijke arbeidstijd van de inspecteur
  • de opmaak van inspectiedocumenten (waarschuwingsbrieven, Pro Justitia’s, kantschriften, …)
  • het bijeenroepen en voorzitten van de Comités voor Preventie en Bescherming op het Werk (CPBW), onder andere bij conflicten tussen werknemers- en werkgeversafgevaardigden
  • de manier waarop projecten zoals nationale inspectiecampagnes gestuurd worden
  • het formuleren van adviezen in externe werkgroepen en vergaderingen
  • de toewijzing van inspectiedossiers aan inspecteurs en/of de coördinatie van de regionale directie, op verzoek van het regionale directiehoofd

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • het geven van voordrachten in naam van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (WASO) aan externe organisaties
  • alle andere activiteiten die buiten de resultaatgebieden van de functie vallen

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

nihil

 

Eigen werkbudget

nihil

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Conventie 81 van het ILO (Internationale Arbeidsorganisatie)
  • de richtlijnen van het SLIC (Senior Labour Inspection Committee)
  • Sociaal Strafwetboek
  • Wet van 4/8/1996 betreffende het welzijn op het werk en de uitvoeringsbesluiten, ARAB (Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming) en AREI (Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties)
  • diverse regelgevingen, administratieve richtlijnen en instructies (procedures, kwaliteitssysteem,…)

 

Welke vernieuwingen
  • uitwerken van nieuwe inspectiemiddelen en inspectierichtlijnen

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • bovenstaande wetgeving

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.