Deskundige inspectie welzijn op het werk (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : VBFBTE002
Niveau: B
Functiefamilie : Controleurs / inspecteurs / auditors Beroepscategorie : 04. Tewerkstelling (TE)
Doel van de functie
Verzekeren van het toezicht op de naleving van de welzijnswetgeving in de bedrijven en/of op tijdelijke of mobiele bouwplaatsen
teneinde
de toepassing van de wettelijke en reglementaire bepalingen ter zake te garanderen.
Resultaatgebieden
Alsinspecteurverifiëren, controleren en zo nodig repressief optreden ten aanzien van werkgevers in verband met de uitbouw van hun dynamisch risicobeheersysteem
teneinde
door de toepassing van de reglementering de risico's verbonden aan het werk tot een minimum te herleiden en het welzijn van de werknemers te verbeteren.
Voorbeelden van taken
- uitvoeren van geplande controlebezoeken op de werkvloer in de bedrijven en op de tijdelijke of mobiele bouwplaatsen
- ter plaatse optreden waar nodig, bijv. de werkgever confronteren met bepaalde tekortkomingen en inbreuken, het geven van mondelingen waarschuwingen, opleggen van dwangmaatregelen (waaronder bevel tot stopzetting)
- opstellen van inspectieverslagen en andere schriftelijke inspectieproducten (schriftelijke waarschuwingen, PV van
verhoor, PV van overtreding)
Alscontactpersoonvragen of klachten van gecontroleerde werkgevers beantwoorden door ze in hun context te situeren
teneinde
hen objectief en aangepast advies te geven en de beslissingen en de reglementering uit te leggen.
Voorbeelden van taken
- inlichtingen geven en vragen of klachten van werkgevers over de controle beantwoorden
- aanvullende informatie geven over het doel en de methode van de controle
- de werkgevers sensibiliseren rond de reglementeringen en de evolutie ervan
Alsorganisatoropmaken van een persoonlijk inspectieplan volgens de richtlijnen en prioriteiten van de afdeling regionaal toezicht, de regionale directie en het persoonlijk ambtsgebied
teneinde
de taken en dossiers kwaliteitsvol en binnen een aanvaardbare termijn af te handelen.
Voorbeelden van taken
- opstellen van de persoonlijke planning van bezoeken en afwerking van dossiers en voorstellen aan de hiërarchie
- administratief afhandelen van de dossiers in overleg met de teamleider
- opvolgen van het dossier in het bedrijf indien nodig
Alsintern adviseursignaleren aan het hoofdbestuur van lacunes, onduidelijkheden en tekortkomingen in de regelgeving en de administratieve richtlijnen
teneinde
het toezicht op en de praktische toepasbaarheid van de regelgeving mee te helpen verbeteren.
Voorbeelden van taken
- rapporteren van vastgestelde lacunes aan het hoofdbestuur via hiërarchische weg
- formuleren van verbeteringsvoorstellen, verduidelijkingen of nuttige aanvullingen
- formuleren van vragen over de concrete interpretatie van regelgeving
Alsprojectmedewerkermeewerken aan nationale of lokale projecten of campagnes rond welzijn op het werk
teneinde
mee te helpen aan de innovatie van de inspectie en de praktische invulling van de regelgeving.
Voorbeelden van taken
- actief meewerken aan projectgroepen als lid van de werkgroep of elektronische reflectiegroep
- actief deelnemen aan campagnes en onderzoeksopdrachten
- actief participeren in dienstvergaderingen en vergaderingen of elektronische fora van interne of externe werkgroepen
- de taak opnemen van rapporteur in voorgaande opdrachten
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
directiehoofd of sector verantwoordelijke
|
evolutie en interpretatie van de regelgeving, geldende kwaliteitsprocedures
|
nota’s en richtlijnen
|
in functie van de behoefte
|
kenniscoördinatoren
|
specifieke evolutie en interpretatie van de regelgeving
|
nota’s en richtlijnen
|
in functie van de behoefte
|
collega’s
|
goede inspectiepraktijken, dossierinformatie
|
rapporten, brieven, adviezen, …
|
tijdens dienstvergaderingen, dossierbespreking, teamvergaderingen, …
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
werkgevers; opdrachtgevers van werkzaamheden; syndicaal afgevaardigden; preventieadviseurs; werknemers
|
vastgestelde inbreuken; over betere toepassing van regelgeving
|
mondeling maar vooral schriftelijk
|
tijdens inspectiebezoeken; spoedig mogelijk na inspectiebezoeken of ontvangen van vragen of klachten
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
adviseur Toezicht Welzijn op het Werk - Regionaal directiehoofd
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de uitvoering van de reactieve inspectiebezoeken, maar met respect voor de termijnen voorzien voor de afhandeling van de opdrachten, waarbij rekening wordt gehouden met de wettelijke arbeidstijd
- het ondertekenen van documenten, volgens de instructies binnen de betrokken directie
- het inzetten van de inspectieproducten, binnen de grenzen van de instructies binnen de betrokken directie
De functie moet autorisatie vragen voor
- de planning van de proactieve inspectiebezoeken conform het meerjarenprogramma MANCP aan de bedrijven
- geven van voordrachten aan externe organisaties
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- wet van 4/8/1996 betreffende het welzijn op het werk en de uitvoeringsbesluiten, ARAB (Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming) en AREI (Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties)
- sociaal Strafwetboek (implementatie van het e-pv)
- conventie 81 van het ILO (Internationale Arbeidsorganisatie)
- de richtlijnen van het SLIC (Senior Labour Inspectors’ Committee)
- diverse regelgevingen, administratieve richtlijnen en instructies
- geïntegreerd kwaliteitsmanagementsysteem (normvereisten certificatie ISO9001, accreditatie 17020)
Welke vernieuwingen
- voorstellen van aanpassingen aan procedures
Gebaseerd op welk referentiekader
|