Afdrukken

Adviseur gebouwen - Projectmanager (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DTI112

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Technische coördinatoren

Beroepscategorie : 16. Techniek en Infrastructuur (TI)




Doel van de functie

Het beheren, plannen, coördineren en leiden van één grootschalig project tijdens de studie- en (of) uitvoeringsfase, op technisch, financieel en administratief vlak

teneinde

het project tot een goed einde te brengen binnen een strikte planning en binnen het vooropgestelde budget

 

Resultaatgebieden
Als
projectleider in de studiefase
    het leiden en sturen van één grootschalig project op technisch, financieel en administratief vlak

teneinde

    het project tot een goed einde te brengen binnen een vooropgestelde planning en budget

 

Voorbeelden van taken
  • administratieve en technische leiding en coördinatie van de werkzaamheden van het projectteam
  • het sturen van het nazicht van (deel)studies (eventueel toevertrouwd aan een extern studiebureau)
  • actieve deelname aan de opmaak van aanbestedingsbestekken, nazicht en goedkeuring ervan
  • het respecteren van de gecoördineerde uitvoeringsplanning met bijzondere aandacht voor de gunningsdata voor de diverse aannemers
  • het sturen van de bouwaanvraagdossiers en milieudossiers teneinde tijdig de vereiste vergunningen te bekomen

 

Als
projectleider in de uitvoeringsfase
    waken over de uitvoering van de werken op de werf en over de kwaliteit van de bouwwerken

teneinde

    de gerealiseerde werken in overeenstemming te brengen met zowel de planning, het budget, de normen, de regelgeving als het bestek

 

Voorbeelden van taken
  • vergaderen, rapporteren met bijzondere aandacht voor onder meer budget en planning
  • het uitoefenen van het wettelijk toezicht in eigen beheer of met controle door een extern bureau, alles in het werk stellen om de timing te doen respecteren
  • nazicht van vorderingsstaten, regularisatiestaten, verrekeningen en ereloonnota's
  • het opvolgen van de uitvoering van werken op de werf, alle wijzigingen toetsen op hun budgettaire impact
  • het opvolgen van de tijdige goedkeuring door de Regie van allerlei documenten en de tijdige vastlegging van allerlei kredieten (werken - erelonen - grondverwervingen...)

 

Als
kennisbeheerder
    alle documenten en gegevens verzamelen i.v.m. het project

teneinde

    het project nauwkeurig op te volgen

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van het technisch luik in verslagen i.v.m. geschillen
  • het opvolgen van de historiek van het hele project
  • het (digitaal) verzorgen van het integrale projectbeheer d.m.v. het gekozen beheerssysteem met o.a. de dagelijkse opvolging van de status van allerlei documenten

 

Als
communicator
    de contacten verzorgen zowel intern als extern

teneinde

    een netwerk uit te bouwen voor de realisatie van het project en het vlotte verloop van de communicatie over het project verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • overleggen met de bij het project betrokken overheden
  • overleggen met zowel externe contactpersonen als met de klanten en het hoofdbestuur van de Regie
  • overleg met de Directiegroep (onder leiding van de Directeur-Generaal) voor het bewaken en bijsturen van het bouwprogramma, de planning en het budget
  • het verdedigen van het project t.o.v. de Inspecteur van Financiën en het kabinet
  • goede communicatie bevorderen tussen alle partners van het project

 

Als
leidinggevende
    het begeleiden van het projectteam, samengesteld uit medewerkers, elk gespecialiseerd in een bepaald domein

teneinde

    binnen de overeengekomen termijn en binnen het vooropgestelde bouwbudget een kwalitatief bouwproject te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • richtlijnen geven
  • supervisie uitoefenen
  • bemiddelen in geval van conflicten
  • het motiveren en dynamiseren van het team

 

Als
pr-verantwoordelijke
    (op vraag) de public relations rond het project verzorgen

teneinde

    de inhoud van de communicatie naar de buitenwereld toe te bepalen en te controleren

 

Voorbeelden van taken
  • eventueel het begeleiden en organiseren van werfbezoeken
  • het opmaken van perscommuniqués - relaties met de pers verzorgen
  • studiedagen organiseren
  • het project voorstellen en toelichten

 

Als
gespecialiseerd kaderlid
    zich permanent bijscholen en de evolutie opvolgen van de technieken van projectorganisatie en van de technische en reglementaire evolutie in het bouwbedrijf

teneinde

    de taken als projectmanager verder in optimale omstandigheden te kunnen uitvoeren

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan studiedagen en vormingen
  • het opvolgen van technische litteratuur
  • het opvolgen van de wetgeving en de reglementering

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

directiegroep

vragen en instructies

schriftelijk en mondeling

tweewekelijks

diensthoofd

instructies, adviezen

schrift., e-mail,mondeling

wekelijks

projectmedewerkers

vragen, ramingen, plannen,offertes

schrift., e-mail,mondeling

dagelijks

studiebureau

plannen,offertes,advies,vragen

schrift., e-mail,mondeling

ad hoc

andere autoriteiten

vragen, informatie

schrift., e-mail,mondeling

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

directiegroep

info, voorstellen, adviezen

schrift. en mondeling

ad hoc

diensthoofd

nota's, voorstellen, advies

schrift., e-mail,mondeling

wekelijks

projectmedewerkers

instructies, adviezen

schrift., e-mail,mondeling

dagelijks

studiebureau

vragen, overleg

schrift., e-mail,mondeling

ad hoc

andere autoriteiten

informatie, overleg

schrift., e-mail,mondeling

ad hoc

derden

info

mondeling

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Diensthoofd (van studiedienst of van provinciale directie) of afdelingshoofd (naar gelang)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de organisatie van de uitvoering van het project binnen de budgettaire grenzen, de vooropgestelde planning en het bouwprogramma
  • methodes en technieken tijdens de uitvoering van het project binnen de budgettaire grenzen, de vooropgestelde planning en het bouwprogramma
  • goedkeuringen van studiedocumenten, plannen en offertes binnen de grenzen van de eigen delegaties

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • alle beslissingen met een impact op het budget, de planning en het bouwprogramma
  • goedkeuringen buiten zijn/haar delegaties

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1.

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • wetgeving inzake overheidsopdrachten, milieuwetgeving, veiligheidsnormen, bouwtechnieken, stedenbouwkundige voorschriften, specifieke regelgeving i.v.m. bouwpraktijk

 

Welke vernieuwingen
  • een projectbeheerssysteem uitwerken (databases en netwerken)
  • het uitwerken van methodes en structuren voor beter projectmanagement

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • informatici, eigen ervaring

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.