Afdrukken

Adviseur havengezondheidsdienst (SANIPORT) - Diensthoofd (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DMP024

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 13. Menselijke en Dierlijke Gezondheid (MP)




Doel van de functie

De werking organiseren van de sanitaire politiediensten (SANIPORT) op het vlak van de havens en luchthavens in toepassing van het Internationaal Gezondheidsreglement van de WGO.

teneinde

De gezondheid van eenieder verbeteren binnen een buurtkader via een gezondheidsbewaking en via een passend aanbod en de omkadering van gekwalificeerde professionelen uit de gezondheidszorg.

 

Nationaal tussenpersoon zijn

teneinde

In België de internationale gezondheidsnormen toepassen inzake havens en luchthavens en deelnemen aan internationale ad hoc instanties.

 

Beheren van de noodgevallen inzake gezondheid in samenwerking met het team voor crisisbeheer, voor wat betreft het behoud van de grenzen buiten de Schengen ruimte.

teneinde

Als verbindingspersoon optreden tussen de actoren van het vervoer via de lucht en de waterweg en opstellen van de procedures inzake detectie en beheer van crisissen, alsook het contact tracing & informatie.

 

Resultaatgebieden
Als
verantwoordelijke
    De activiteiten van de dienst ontwikkelen, coördineren, leiden en ondersteunen;

teneinde

    Toezien op de juiste toepassing van de nationale en internationale reglementeringen en de operationele opvolging ervan; maar eveneens, anticiperen op risico's, reageren op alarmsituaties

 

Voorbeelden van taken
  • Op basis van het globale ICM plan (crisispreventie), de prioriteiten en opdrachten van de lokale Saniport antennes (havens en luchthaven) definiëren en communiceren. Indien nodig, de maatregelen nemen die nodig zijn in geval van gezondheidsalarm (omlijnen van de risico's, toezien op de openbare veiligheid, overgaan tot of laten overgaan tot medische expertises om de risico's te evalueren, ...)
  • De bekendmakingprocedures definiëren die erop gericht zijn informatie van op het terrein te verzamelen (havens, luchthavens) opdat de DG de maatregelen zou kunnen nemen die zich opdringen en hij de kritieke gebeurtenis op Europees niveau en aan de WGO kan bekendmaken.
  • De lokale activiteiten plannen, coördineren en superviseren; inwerkingstelling en opvolging van de logistieke support voor de lokale Saniport antennes. Het werk van de lokale agenten vergemakkelijken via het sluiten van akkoorden met de haven- en luchthavenautoriteiten; met de juiste medische en veterinaire diensten; beschikkend over de geschikte lokalen voor de onderzoeken; terbeschikkingstelling van beschermingsmateriaal voor noodgevallen of voor diagnoses; het vervoer van zieke reizigers mogelijk maken; enz.
  • Een dashboard van de activiteit opmaken, de resultaten opvolgen en evalueren (zowel op kwantitatief als op kwalitatief vlak: uitgevoerde opdrachten, kwaliteit van de interventies, van de controles,.. De procedures opvolgen, herzien, aanpassen aan de evolutie van de context >> Inclusief de administratieve documenten (controle certificaten, ontratting, havenpasjes, ...). Reageren op onverwachte gebeurtenissen uit de actualiteit, ze analyseren, vervolgens de kritieke gebeurtenissen verwerken die het nemen van tijdelijke maatregelen vereisen, die te maken hebben met de preventie en de beheersing van de geïdentificeerde risico's.
  • De evolutie van de activiteit analyseren, de behoeften definiëren in termen van structuur, organisatie en middelen, de internationale en strategische coördinator, de dienstverantwoordelijke, een werkingsbudget. De resultaten evalueren in het licht van de aanvankelijk bepaalde doelstellingen.

 

Als
verantwoordelijke
    organiseren en superviseren van de activiteit van de medewerkers = saniport agenten saniport; vaardigheden ontwikkelen

teneinde

    toezien op de goede uitvoering van de "Opdracht" van de dienst en van de kwaliteit van de geleverde prestaties (op nationaal en internationaal niveau, gezien de specifieke context van uitvoering van de activiteiten: havens, luchthavens) - formaliseren van een jaarlijks inspectieplan

 

Voorbeelden van taken
  • Geen enkele school leidt gezondheidsagenten op. DE rol van de verantwoordelijke in deze materie is dus essentieel = "on the job training" !Het gaat erom de agenten op te leiden en te informeren, de vaardigheden en de informatie over te dragen waardoor ze hun "bewaking" en "preventie" taak kunnen uitvoeren = moeten in staat zijn de essentiële gegevens te communiceren die beschikbaar zijn voor de instellingen van de gezondheidszorg van de lokale gemeenschap of het gezondheidspersoneel (klinische bronbeschrijvingen en risicotypes, aantal gevallen, verspreidingsmodaliteiten, te nemen maatregelen, ...), gebeurtenissen te detecteren met een bijzonder risico en die informatie onmiddellijk meedelen aan de overheden (DG; FOD,..) Deze agenten moeten voorbereid zijn om als aanspreekpunt Volksgezondheid te fungeren bij de partners (havens, luchthavens) = tussenpersoon voor informatie van en naar de FOD; preventie-acties in gang zetten; een informatiecampagne lanceren; ...het zijn de lokale afgevaardigden van de FOD. Maar ook: specifieke opleidingen in hygiëne van de gebruikte diensten (drinkbaar water, restauratie, openbare toiletten, afvoer van vast afval, inspectie, ...) die moeten gebeuren in overleg met de overheden en technici die zijn belast met de hygiëne.
  • Definiëren van de rollen, de verantwoordelijkheden, de doelstellingen, de taken verdelen, de planning van de activiteiten definiëren. OPGELET: wachtdienst 24/24; 7/7 Voorbeeld van activiteiten: reizigers onderwerpen aan controles bij het binnenkomen en het verlaten van het grondgebied, wat voorbereiding vereist en ook "handigheid" (individuele gesprekken, indien nodig, beslissing om iemand in quarantaine steken >> stressbeheersing;
  • De medewerkers wijzen op de doelstellingen van de dienst en het departement Kwantitatieve en kwalitatieve evaluatie van de individuele realisaties en prestaties
  • De "administratieve" opleiding voorzien: internationale gezondheidsopleiding + elementen uit de Belgische wetgeving waardoor ze hun activiteiten kunnen uitvoeren (rol van de actoren: havenautoriteiten, piloten, BIAC, douane, ...); uitreiken van certificaten en pasjes, controle van de aangiftes (algemene vliegtuigaangifte; maritieme aangifte; &)
  • medewerkers adviseren, inlichten, informeren over specifieke en operationele materies (procedures, normen, reglementeringen; "medische" inlichtingen, &, processen documenteren; het verloop van de controle- en administratieve activiteiten vergemakkelijken.

 

Als
deskundige/specialist
    de ontvangen informatie evalueren (contacten, actualiteit, &) en de maatregelen nemen die zich opdringen. Crisissen voorkomen of beheren.

teneinde

    De veiligheid garanderen in termen van volksgezondheid.

 

Voorbeelden van taken
  • Analyse van de risico's en definitie van de risicocriteria
  • De examens organiseren en instaan voor de opvang van getroffen reizigers (of dieren) door het afsluiten van akkoorden met medische of veterinaire diensten (eventueel beslissen in quarantaine te plaatsen);
  • Interventieplannen opstellen voor noodgevallen inzake volksgezondheid, inclusief de aanstelling van een coördinator en een verantwoordelijke voor de andere diensten van de FOD die betrokken kunnen zijn. Meewerken aan het opstellen van een rampenplan.
  • Standaardisatie en normalisatie van de Saniport activiteiten en procedures conform de opdrachten.
  • Opstellen en bekendmaken van het jaarlijkse Saniport activiteitenverslag.

 

Als
deskundige/specialist
    Regelmatig de algemeen directeur en de strategische en internationale coördinator informeren

teneinde

    De overheden de toegang verlenen tot informatie die de reglementering, het beleid of de Belgische positie op internationaal vlak zou kunnen beïnvloeden.

 

Voorbeelden van taken
  • De internationale actualiteit opvolgen (crisissen, regelgeving EU of WGO,...) de informatie analyseren, de relevantie evalueren en de eventuele impact ervan, ofwel in termen van nationale reglementering, ofwel politieke positie. De informatie die moet worden overgemaakt aan de relevante instanties via de coördinator, over beslissingen die op internationaal vlak worden genomen, opdat die laatsten worden toegepast op Belgisch niveau.
  • De agenten informeren over de genomen beslissingen en de wijzigingen waarmee rekening moet worden gehouden op het terrein.
  • Een activiteitenrapport opstellen met de elementen die moeten worden verbeterd, de internationale coördinator de ontwikkeling voorstellen van nieuwe activiteiten of corrigerende maatregelen die moeten worden genomen (wijziging van de reglementering, de procedures, voorstellen van AR (??), ..)

 

Als
contactpersoon
    Inwerkingstelling, onderhoud en ontwikkeling van een federaal en internationaal communicatienetwerk

teneinde

    De bevoegde nationale & internationale overheden alle informatie overmaken inzake kritieke gebeurtenissen die zich hebben voorgedaan en omgekeerd: de "sleutel" informatie afkomstig van de EU-, internationale en WGO gesprekspartners verspreiden.

 

Voorbeelden van taken
  • De verbinding verzorgen met andere entiteiten, DG's, het Kabinet, andere FOD's
  • Uitbouw en ontwikkeling van een communicatienetwerk met de lokale actoren (piloten, AFSCA, politie, douane, luchtvaartmaatschappijen, havenautoriteiten,.. &) om de informatie te verkrijgen en/of te verspreiden: maar ook advies verlenen aan alle externe actoren.
  • Saniport vertegenwoordigen in het crisispreventienetwerk (ICM) waar hij als SPOC fungeert: single point of contact)
  • Deelnemen aan verschillende internationale gebeurtenissen, zoals bijvoorbeeld, de evaluatie van de implementatie van de internationale regelgeving, België vertegenwoordigen op internationaal vlak om mee te werken aan de definitie van de systemen en de reglementen inzake gezondheid.
  • De relaties met de bevoorrechte gesprekspartners beheren en ontwikkelen waaronder (niet volledig): het europees centrum voor controle van ziekten; het agentschap voor de bewaking van de gezondheid in de verschillende landen; de WGO, &

 

Als
dokter met wachtdienst
    Rol van gezondheidsbewaker voor België

teneinde

    De analyse van de informaties en de verwerking ervan garanderen binnen een optimale termijn, waardoor een potentiële crisis kan worden opgespoord, de impact ervan evalueren en onmiddellijke maatregelen organiseren/voorstellen.

 

Voorbeelden van taken
  • Wacht 7d/7 & 24uh/24
  • Analyse van de informatie
  • Evaluatie van de risico's
  • Voorstel van antwoord
  • Informeren van de betrokkenen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

informeel

dagelijks

per brief, e-mail ...

maandelijks

in elke vorm

maandelijks formeel + ad hoc

in elke vorm

dagelijks

als dossier

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

idem

idem

idem

idem

per brief, e-mail ...

ad hoc

particulieren/burgers

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Directeur-generaal Algemene Directie Primaire Gezondheidszorgen & Crisisbeheer

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau B Niveau C

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • NOTA OVER HET AANTAL PERSONEN : momenteel 13, ze moeten 20 zijn
  • organisatie van het werk van het team (maar ook gereglementeerd werk) en het zijne.
  • De herziening van de administratieve procedures in gang zetten; voorstellen tot aanpassing van methodologieën
  • Ontwikkeling van zijn netwerk aan nationale en internationale relaties.
  • Rondreizen in België, bezoek aan de antennes,..
  • Evaluatie van de prestaties en de aanbevelingen.
  • Bekendmaking gezondheidsalarm binnen het ad hoc netwerk (DG van wacht - Minister - WGO - &)
  • Budget SANIPORT
  • IN GEVAL VAN MOGELIJKE CRISIS: Opvordering van het FOD personeel, in quarantaine plaatsen van vliegtuigen en schepen.

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • aanwenden van fondsen die het toegewezen budget overschrijden.
  • rekrutering / ontslag
  • reizen en verplaatsingen naar het buitenland
  • belangrijke wijzigingen van de organisatie van het werk of van de procedures
  • briefwisseling die de DG of zijn hiërarchie buiten SANIPORT verbindt

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

140000000

 

Eigen werkbudget

50.000 euro exclusief personeelskosten

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. dienstverlening 7/7/24u/d. het diensthoofd neemt deel aan de beurtrol van de geneesheren van wacht = 15 dagen alle 2 maanden en half

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Belgische wet van 29 okt 64; van 1 maart 71, van 18 nov 76,
  • internationaal gezondheidsreglement van 69 herzien en gewijzigd in 2005
  • Wetgeving Noodplanning

 

Welke vernieuwingen
  • Methode risicoanalyse
  • Hulp- en noodprocedures + noodplanning
  • Grote autonomie om voorstellen te doen om processen, regels en veiligheid te verbeteren

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Andere experts, andere SPOC; collega's in het buitenland; de gezondheidsagenten
  • Geheel van contacten, profiteert van/deelt de ervaringen opgedaan in B of op internationaal niveau.

 

Gedragscompetentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het rooster gedragscompetentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.