Attaché A2 inspectie registratie- en successierechten (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DFI050
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Controleurs / inspecteurs / auditors Beroepscategorie : 05. Fiscaliteit (FI)
Doel van de functie
Het beheren en controleren van complexe aangiften van nalatenschapen en van complexe handelingen die aanleiding kunnen geven tot de heffing van één of meerdere registratierechten, met de ondersteuning van medewerkers
teneinde
de juiste heffing van belastingen te verzekeren en op die manier de begrotingsinkomsten van de Federale Staat en de gewesten te waarborgen
Het bijwerken van de gegevensbank van de patrimoniumdocumentatie, ter aanvulling van de senior documentalist
teneinde
de rechtszekerheid van de onroerende transacties te waarborgen
Resultaatgebieden
Alscontroleurhet controleren van de heffing van de registratierechten en van de berekening van de successierechten
teneinde
de bronnen van inkomsten voor de Staat en de gewesten te waarborgen
Voorbeelden van taken
- het opvolgen van het werk van de medewerkers
- verslag uitbrengen bij zijn/haar overste ( teamchef, afdelingshoofd,,,,)
- ingrijpen in geval van disfunctie
- het doorvoeren van de nodige acties om de heffingen te controleren
Alsdeskundigehet toepassen van de fiscale en burgerlijke wetgeving, het opzoeken van de artikelen van de rechtsleer-vanuit fiscaal en burgerlijk oogpunt- aangaande gevallen die voorgelegd werden voor onderzoek alsook het bestuderen van de passende rechtspraak
teneinde
een juiste heffing te waarborgen
Voorbeelden van taken
- het doen van opzoekingen in de bibliotheek
- het raadplegen van externe databanken
- het volgen van studiedagen voor opleiding en herscholing
Alsgegevensbeheerderhet superviseren van de bijwerking van de gegevensbank, d.w.z. van de patrimoniumdocumentatie
teneinde
de invordering van de belastingen en de niet-fiscale schuldvorderingen mogelijk te maken, en informatie te verstrekken aan de andere FOD's, gewesten,,,,
Voorbeelden van taken
- het opvolgen van het werk van de medewerkers
- het voorstellen van technische oplossingen voor juridische problemen die zich stellen door de bijwerking van de gegevensbank
Alsbemiddelaarhet ontvangen van bezoekers (notarissen, gerechtsdeurwaarders, belastingplichtigen ...
teneinde
de voornaamste conflicten met klanten op te lossen
Voorbeelden van taken
- het regelen van afspraken
- het toepassen van de principes van behoorlijk bestuur
- de klant helpen bij het vervullen van zijn fiscale verplichtingen
Alsformateurhet op formele en informele wijze overdragen en delen van de eigen kennis met zijn/haar medewerkers
teneinde
de voor het team vastgestelde doeleinden optimaal te realiseren
Voorbeelden van taken
- het organiseren van vergaderingen met zijn/haar medewerkers
- deelnemen aan studiedagen voor opleiding
- het informeren van zijn/haar medewerkers over de evolutie van de rechtsleer en de rechtspraak
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke vragen
|
informeel
|
wekelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
maandelijks
|
|
mondelinge vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
vergadering, stuurgroep ...
|
|
|
beslissingen
|
|
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke vragen
|
informeel
|
wekelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
maandelijks
|
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
als dossier
|
ad hoc
|
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
vergadering, stuurgroep ...
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
teamchef van het satelliet-team
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau B
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- het leggen van externe en interne contacten
- het ondertekenen van de berekening van de aangiften van nalatenschap en de heffing van registratierechten op de akten die hun worden voorgelegd
- het ondertekenen van aanvragen tot verbetering van de aangiften van nalatenschap en de vragen om uitleg over de verschillende posten van de aangifte
De functie moet autorisatie vragen voor
- het vaststellen van de belastbare grondslag in bepaalde gevallen (bankonderzoek)
- het aanwijzen van de medewerkers voor een project
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- richtlijnen, instructies, wetgevingen inzake fiscaliteit aangaande registratie en erfenissen, inzake patrimoniumdocumentatie (beroepsgeheim) en inzake gerechtelijke procedures
Welke vernieuwingen
- werkmethode (met naleving van specifieke procedures en richtlijnen overeenkomstig een strikt reglementair kader) inzake fiscaliteit en patrimoniumdocumentatie
Gebaseerd op welk referentiekader
- heffing van federale en regionale belastingen
|