Attaché A2 reglementering (fiscaliteit) - Projectleider (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DJU075
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 09. Juridische Normen en Geschillen (JU)
Doel van de functie
De ontwikkeling van een project op het vlak van reglementering (wet, koninklijk besluit, ministerieel besluit, decreet, ordonnantie, internationale overeenkomst, ... beheren en teamwerk aanmoedigen; projecten inzake reglementering leiden, beoordelen, belichten en aanpassen; voorstellen en wijzigingen op het vlak van reglementering bestuderen
teneinde
op fiscaal vlak een coherente en rechtvaardige reglementering te verkrijgen
De minister en de Cel Beleidsvoorbereiding adviseren en bijstaan tijdens de parlementaire werkzaamheden en de regeringsonderhandelingen
teneinde
deze de nodige juridische en technische ondersteuning te bieden
Onderhandelen op nationaal en internationaal niveau, protocollen opstellen
teneinde
de uitvoering van de federale, supranationale en gewestelijke beleidslijnen te garanderen
Resultaatgebieden
AlsprojectleiderProjecten inzake reglementering leiden en bilaterale of multilaterale akkoorden uitvoeren op gewestelijk niveau (bijv. samenwerkingsovereenkomsten inzake successierechten, registratierechten, ..., federaal en internationaal niveau (bijv. communautair douanewetboek, richtlijnen inzake BTW, dubbelbelastingverdragen,...)
teneinde
te garanderen dat, binnen de gestelde termijnen, een reglementaire tekst wordt afgewerkt die voldoet aan de verwachtingen van de klanten (Cel Beleidsvoorbereiding, minister, ...
Voorbeelden van taken
- De opdracht analyseren en een planning opmaken
- De doelstellingen en prioriteiten van het project bepalen
- De taken onder de medewerkers van het project verdelen
AlsontwikkelaarEen wetsontwerp, besluit, protocol of andere reglementaire tekst uitwerken
teneinde
enerzijds de regeringsbeslissing of ministeriële beslissing in een duidelijke en toepasbare tekst om te zetten, en anderzijds bilaterale of multilaterale akkoorden met andere nationale of internationale overheden te kunnen sluiten
Voorbeelden van taken
- Een concept van het te creëren product ontwikkelen
- De opdracht analyseren en relevante adviezen en informatie verzamelen
- Het project inzake reglementering aanpassen en afwerken
- Verslagen van vergaderingen, protocollen opstellen
- Ondersteuning bieden bij het ontwerp van de reglementaire teksten (wetsontwerpen, besluiten, ...
AlsspecialistProjecten inzake reglementering en bilaterale of multilaterale akkoorden op gewestelijk, federaal en internationaal niveau bestuderen, beoordelen, evalueren en erover beslissen
teneinde
toe te zien op een coherent ontwerp en een uniforme toepassing van de bestaande of toekomstige reglementeringen
Voorbeelden van taken
- Vergaderingen met de medewerkers organiseren om hun de doelstellingen door te geven
- Instemmen met de publicatie
- De projecten bestuderen en evalueren
- Het eindproduct goedkeuren
AlsbeleidsadviseurAntwoorden op vragen over een tekst betreffende een materie die hij perfect beheerst, ondersteuning bieden aan de minister en de Cel Beleidsvoorbereiding, ondersteuning bieden tijdens de parlementaire werkzaamheden
teneinde
toe te zien op een coherent ontwerp en een uniforme toepassing van de bestaande of toekomstige reglementeringen
Voorbeelden van taken
- Mondelinge of schriftelijke antwoorden geven op vragen van de minister, de Cel Beleidsvoorbereiding, de FOD of andere overheden waaronder de buitenlandse instellingen of administraties
- Vergaderingen, werkgroepen, interkabinettaire groepen organiseren en eraan deelnemen
- Aan de afdelingen commentaren en werkmethodes, adviezen en uitleg geven betreffende de nieuwe of gewijzigde reglementeringen
- Helpen bij de opstelling van de memories en conclusies betreffende de principiële geschillen voor de hoge rechtscolleges
AlsonderhandelaarOnderhandelen over de projecten op gewestelijk, nationaal en internationaal niveau
teneinde
deze enerzijds in duidelijke en toepasbare teksten om te zetten, en anderzijds bilaterale of multilaterale akkoorden met deze andere overheden te kunnen sluiten
Voorbeelden van taken
- Bijeenkomsten met andere overheidsniveaus organiseren
- Het standpunt van de FOD Financiën verdedigen
- Onderhandelen en overleggen met de buitenlandse administraties of instellingen
- Vergaderingen op gewestelijk, nationaal en internationaal niveau organiseren en eraan deelnemen
AlsbeleidsadviseurDe voorstellen om reglementeringen te wijzigen en het geheel van de initiatieven van de regering en de stakeholders bestuderen
teneinde
aan de Cel Beleidsvoorbereiding of de minister gefundeerde adviezen te geven zodat deze een adequate beslissing kan nemen
Voorbeelden van taken
- De wijzigingen in de reglementering en de regeringsinitiatieven grondig bestuderen
- Adviezen geven over deze wijzigingen of initiatieven
- Nota's opstellen die bestemd zijn voor de Cel Beleidsvoorbereiding zodat het advies van de administratie kan worden gegeven betreffende de veranderingen die hebben plaatsgevonden of zullen plaatsvinden
AlscoachDe medewerkers en nieuwe collega's ondersteunen en adviseren
teneinde
ervoor te zorgen dat deze medewerkers en collega's, afhankelijk van hun competenties, optimaal kunnen bijdragen tot de realisatie van het project
Voorbeelden van taken
- openstaan voor vragen en opmerkingen
- voorbeeld voor de praktische uitoefening van de functie - zijn ervaring delen
- deelnemen aan seminaries en opleidingen
Alsextern adviseurAan de andere autoriteiten en stakeholders uitleg geven over de nieuwe reglementering
teneinde
de reglementering correct te kunnen uitvoeren en toepassen
Voorbeelden van taken
- advies geven aan de andere autoriteiten
- advies en/of uitleg geven aan de stakeholders/deskundigen en instellingen
- feedback geven aan de ontvangende partijen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
eigen FOD
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
andere autoriteiten
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
als dossier
|
ad hoc
|
Cel Beleidsvoorbereiding - minister
|
wetsvoorstellen/-ontwerpen
|
officiële documenten, persoonlijke contacten
|
ad hoc
|
parlement
|
wetsvoorstellen/-ontwerpen
|
als dossier
|
wekelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
collega's
|
mondelinge vragen
|
vergadering, kennisgroep
|
ad hoc
|
buitenlandse autoriteiten
|
buitenlandse reglementeringen
|
als dossier
|
ad hoc
|
andere machtsniveaus
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
eigen FOD
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
andere autoriteiten
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
Cel Beleidsvoorbereiding - minister
|
ontwerpen van reglementeringen
|
als dossier
|
ad hoc
|
afdeling commentaren
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
als dossier
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
collega's
|
mondelinge adviezen, schriftelijke adviezen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
dagelijks
|
buitenlandse autoriteiten
|
ontwerpen van protocollen
|
als dossier
|
ad hoc
|
andere machtsniveaus
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
Hiërarchisch: van een teamchef
Functioneel: van een coördinator reglementering (operationele functie)
De functie geeft functionele leiding aan ongeveer 10 personen van niveau A
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de werkmethode die moet worden toegepast om de hem toevertrouwde opdracht te kunnen volbrengen
- de relevantie van de informatie die hij verzamelt
- het antwoord dat hij moet geven op een aan hem gestelde vraag over een dossier dat hij voordien heeft behandeld
- de verdeling van de taken binnen het team
- de goedkeuring van de inhoud van het project
- de informele en officieuze verspreiding van de informatie en toelichtingen
De functie moet autorisatie vragen voor
- afwijkingen, tijdens de uitvoering van zijn opdracht, van de procedures en richtlijnen die conform een reglementair/wettelijk kader zijn
- de marge die men heeft tijdens onderhandelingen met andere FOD's, internationale organisaties... wanneer één van de partners van de gangbare principes wil afwijken
- de uitvoering van opdrachten in het buitenland/binnen andere FOD's
- principiële beslissingen die een impact op de begroting hebben
- bijkomende middelen voor de projecten (personeel, materiële middelen, ...
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Andere kwantitatieve gegevens
1. De reglementering moet een solide juridische basis vormen voor een optimale inning van de fiscale ontvangsten ten gunste van de Europese Unie, de federale overheid, de gewesten en gemeenschappen, de provincies en gemeentes en de sociale zekerheid,
voor een bedrag van:
- Inkomstenbelastingen (PB, Ven.B, BNI, OV, BV, RV, voorafbetalingen): 43.254.920.100 EUR
- Met de inkomstenbelastingen gelijkgestelde belastingen (VB, BIV, ACOB, Eurovignet, SW, AO): 1.832.695.794 EUR
- BTW: 21.629.507.216 EUR
- Met het zegel gelijkgestelde taksen: 1.304.466.230 EUR
- Douane: 1.694.263.870 EUR
- Accijnzen: 6.760.852.920 EUR
- Successies, registratie en diverse taksen: 4.604.182.400 EUR
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- Aan de richtlijnen, instructies en wetgevingen die van toepassing zijn op de FOD Financiën
- Aan de richtlijnen van de Cel Beleidsvoorbereiding en de minister
- Aan de richtlijnen van de regering
- Aan de richtlijnen van de Raad van State
Welke vernieuwingen
- De functie mag volledig nieuwe procedures, reglementeringen en ondersteuning ontwikkelen
- Nieuwe reglementeringen ontwikkelen in het kader van de administratieve vereenvoudiging
Gebaseerd op welk referentiekader
- Het ontwerp, de verdediging van coherente en toepasbare reglementeringen en de onderhandelingen erover
- De invloed van de acties die bepaalde (politieke, institutionele, ... autoriteiten ondernemen op de reglementering
|