Adviseur veiligheidskorps - Coördinator (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DBV098
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)
Doel van de functie
Instaan voor het integraal beheer en de operationele leiding van de centrale administratieve eenheid van het veiligheidskorps dat belast is met taken die betrekking hebben op de politie van hoven en rechtbanken en op de overbrenging van gevangenen
teneinde
de doelstellingen die verband houden met de kernopdracht van het veiligheidskorps maximaal en kwalitatief te bewerkstelligen.
Resultaatgebieden
Alsleidinggevendehet operationeel leiden van de centrale administratieve medewerkers (10-tal)
teneinde
de organisatorische, administratieve en geldelijke bepalingen inzake het veiligheidskorps correct uit te voeren
Voorbeelden van taken
- het organiseren van werkoverleg
- het beheren van de individuele HR- en evaluatiecyclus van deze medewerkers en van zijn/haar adjunct
- het controleren van de geleverde prestaties van de administratieve medewerkers en van zijn adjunct
Alshoofd van de dienst/beheerderhet leiden van de verschillende lokale teams van veiligheidsambtenaren
teneinde
de kwalitatieve uitvoering van de taken van het veiligheidskorps te bewaken
Voorbeelden van taken
- het organiseren van werkoverleg
- toezien op de correcte afstemming van de federale doelstellingen op de lokale zones
- tussenkomen als hiërarchisch eindverantwoordelijke inzake tuchtprocedures
- het (door zijn/haar adjunct laten) uitvoeren van kwaliteitscontroles
Alsbeleidsadviseurhet informeren en adviseren van het topmanagement en de politieke overheid inzake de organisatie en het beheer van het veiligheidskorps
teneinde
te toetsen of de beleidsdoelstellingen en actieplannen gerealiseerd worden en nieuwe adviezen te formuleren inzake beheersinstrumenten en beleidskeuzes
Voorbeelden van taken
- het beoordelen van de opvolgingsrapportage
- het opmaken van beleidsadviezen
- meewerken aan de opmaak van beleidsplannen
Alsvertegenwoordigerverantwoordelijk zijn voor de uitbouw van netwerken met de samenwerkingspartners en fungeren als aanspreekpunt
teneinde
antwoorden te kunnen geven aan externe actoren (magistratuur, strafinrichtingen, politiediensten die verbonden zijn aan hoven en rechtbanken, enz.) omtrent de werking van de dienst, en samenwerkingsverbanden te creëren
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan interne en externe overlegplatformen inzake de opdrachten van het veiligheidskorps
- bijdragen tot de informatiebedeling over de opdrachten en de doelstellingen van het veiligheidskorps op externe platformen (congressen, seminaries, voordrachten, media, enz.)
- het organiseren van bezoeken en overlegvergaderingen met de verschillende zonechefs en de leden van het veiligheidskorps van die politiezone (de zonechefs behoren tot de FOD Binnenlandse Zaken)
Alsbemiddelaaroptreden om belangenconflicten te vermijden tussen de chefs van de verschillende politiezones (= FOD Binnenlandse Zaken) en het veiligheidskorps
teneinde
een goede afstemming te garanderen tussen de partijen, gezien de zonechefs de functionele leiding hebben over het aspect "veiligheid" van de veiligheidsambtenaren
Voorbeelden van taken
- het proactief organiseren van overlegvergaderingen
- bemiddelen bij conflicten tussen zonechefs en veiligheidsambtenaren
Alsintern experthet verlenen van inhoudelijke ondersteuning en advies aan de medewerkers van de dienst
teneinde
oplossingen aan te reiken voor problemen inzake het statuut of andere inhoudelijke thema's
Voorbeelden van taken
- het systematisch doorgeven van de eigen expertise ter zake
- meewerken aan de inhoudelijke voorbereiding van de basisopleiding of andere opleidingsprogramma's voor de veiligheidsambtenaren
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
directeur-generaal
|
richtlijnen, beslissingen, vragen
|
e-mail, mondeling,dossier, vergadering
|
ad hoc
|
andere fed. overh. diensten
|
vragen, wetgeving,
|
e-mail, mondeling, dossier, vergadering
|
ad hoc
|
interne diensten Justitie
|
richtlijnen, adviezen
|
dossier, vergadering
|
ad hoc
|
magistraten
|
vragen, adviezen
|
per brief, e-mail, vergadering ...
|
ad hoc
|
politieke overheid
|
vragen
|
per brief, e-mail, vergadering ...
|
ad hoc
|
medewerkers
|
vragen
|
informeel, vergadering....
|
dagelijks
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
directeur-generaal
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
andere fed. overh. diensten
|
adviezen
|
als dossier, vergadering
|
ad hoc
|
interne diensten Justitie
|
vragen en adviezen
|
alle vormen
|
ad hoc
|
magistraten
|
vragen en adviezen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
medewerkers
|
vragen en adviezen
|
alle vormen
|
dagelijks
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de directeur Middelen
De functie geeft leiding aan een groep van : 201-500 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de eigen werkorganisatie en planning
- het opstarten van projecten
- het beheer van fondsenvoorschotten betreffende het budget voor gsm's en reisvergoedingen
De functie moet autorisatie vragen voor
- deelname aan opleiding en studiedagen
- initiatieven met een budgettaire impact
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de wetgeving en de reglementering inzake het veiligheidskorps
- het statuut van het overheidspersoneel
- de reglementering inzake de overheidscomptabiliteit en de openbare aanbestedingen
- de reglementering inzake de bevoegdheden van het politieambt
Welke vernieuwingen
- de managementinstrumenten
- het afbakenen van het takenpakket van het veiligheidskorps
- zoeken naar duidelijke en effectieve communicatiekanalen
Gebaseerd op welk referentiekader
- de nieuwe beheerscyclus van de federale overheid
|