Attaché A2 crisiscentrum - Adjunct van de coördinator (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DBV081
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)
Doel van de functie
Het bijstaan van de directeur bij de ontwikkeling van methoses voor crisispreventie
teneinde
zo goed mogelijk voorbereid te zijn en zo snel mogelijk te kunnen reageren wanneer er in België of het buitenland een crisis uitbreekt.
Het voorstellen van methodes voor de analyse en het beheer van crisissen, in België of in het buitenland
teneinde
een zo adequaat mogelijke hulpverlening te kunnen bieden aan de mensen die getroffen zijn door de crisis.
Resultaatgebieden
Alsanalisthet opstellen van reisadviezen voor alle landen in de wereld
teneinde
algemene, gezondheids- en veiligheidsinformatie aan het publiek te verschaffen
Voorbeelden van taken
- het verzorgen van diverse contacten met ambassades, internationale organisaties, federale departementen en reisorganisaties
- het analyseren van de problematiek van de epidemieën
- het opstellen van reisadviezen
- het beheren van de informatie tijdens crisisperiodes
Alsbeheerderhet actualiseren van de crisisdossiers van de diplomatieke posten
teneinde
de bescherming van de Belgische burgers, ondernemingen, NGO's (niet-gouvernementele organisaties) en het personeel in het buitenland te verzekeren
Voorbeelden van taken
- het verzorgen van de contacten met de ambassades
- het verzorgen van de contacten met de geografische en consulaire diensten
- meewerken aan de uitwerking van evacuatieplannen
Alsinformatieambtenaarhet onderhouden van de relaties met het publiek en de instellingen
teneinde
zo goed mogelijk te kunnen antwoorden op vragen op het vlak van de crisis
Voorbeelden van taken
- het behandelen van de oproepen en de geschreven briefwisseling van het publiek over alle veiligheids- en gezondheidsinformatie
- het opstellen van antwoorden op parlementaire vragen
- het onderhouden van de relaties met de crisiscentra van de landen van de Europese Unie en andere
- het ontvangen en voorstellen van het crisiscentrum en B-Fast (Belgian First Aid and Support Team) aan nationale en internationale delegaties
Alscoördinatorhet coördineren van het beheer van crisissen die de Belgische burgers treffen, alsook gezondheidscrisissen
teneinde
te waken over de veiligheid van de burgers en hen te informeren over de te nemen maatregelen
Voorbeelden van taken
- het coördineren van de informatie, de communicatie, de interne organisatie en van de verschillende actoren die deelnemen aan het beheer van crisissen
- het verzamelen van informatie
- het coördineren van de informatie, de communicatie, de organisatie en de actoren
Alsdeskundige/specialisthet beheren en coördineren van de interdepartementale B-Fast-structuur
teneinde
dringende hulpverlening te bieden aan de autochtone bevolking die getroffen werd door de ramp
Voorbeelden van taken
- het verzamelen van informatie via verschillende kanalen (ambassade, media, VN (Verenigde Naties), EU, NGO's, het Rode Kruis, &)
- het coördineren van interdepartementale vergaderingen ter voorbereiding van crisissen
- opstellen van persberichten, verslagen, artikelen, nota's
- het beheren van het budget
- instaan voor de internationale coördinatie
Alsorganisatorhet beheren van de dagelijkse werking van het crisiscentrum
teneinde
de opening en operationaliteit van het het crisiscentrum tijdens een crisis zo goed mogelijk voor te bereiden
Voorbeelden van taken
- het controleren van de logistieke uitrusting
- het trainen en opleiden van het personeel dat zich met het crisiscentrum bezighoudt
- het opstellen van procedures en handboeken inzake crisisbeheer
Alsstrategisch raadgevermeewerken aan voorstellen van uit te voeren actieprocedures voor de preventie en het beheer van crisissen
teneinde
de operationaliteit van de dienst 'crisiscentrum- B-Fast- Reisadviezen' te verbeteren
Voorbeelden van taken
- het evalueren en ontwikkelen van het algemeen dagelijks werk
- de structurele ontwikkeling (reisadviezen met: EU-partners, informatisering, nieuwe reglementeringen, ontwikkeling van procedures, opgedane ervaringen bij crisissen, enz.; crisisdossier: EU-partners, informatisering, nieuwe reglementeringen, ontwikkeling van procedures, opgedane ervaringen, enz); B-Fast: EU-partners, EU-commissie, VN/OCHA (Office for the Coordination of Humanitarian Affairs), nieuwe reglementeringen, ontwikkeling van procedures, internationale en inderdepartementale opgedane ervaringen; crisiscentrum: permanente wacht, operationaliteit van de uitrusting, ontwikkeling van een handboek, interne en externe procedures, enz.
- meewerken aan de analyse en ontwikkeling van specifieke procedures met de verschillende Belgische (Binnenlandse Zaken en Landsverdediging) en buitenlandse crisiscentra
Alsvertegenwoordigerhet bijwonen van nationale en internationale (EU, VN, enz.) werkvergaderingen
teneinde
de FOD of België te vertegenwoordigen bij deze instellingen
Voorbeelden van taken
- het vertegenwoordigen van het departement en België
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
ambassades
|
beslissingen/adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
internation. organisaties
|
beslissingen/adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
beslissingen/adviezen
|
contact personnel
|
dagelijks
|
particulieren/burgers
|
mondelinge en schriftelijke vragen
|
per telefoon
|
dagelijks
|
particulieren/burgers
|
mondelinge en schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
directeur-generaal
|
beslissingen
|
als dossier
|
ad hoc
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
ambassades
|
mondelinge en schriftelijke vragen
|
contact personnel
|
dagelijks
|
internation. organisaties
|
beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
particulieren/burgers
|
beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
directeur-generaal
|
beslissingen/informatie
|
rapport
|
ad hoc
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de voorzitter van het directiecomité: N
de directeur van het crisiscentrum: N-1
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de organisatie van het eigen werk
- de prioriteit van de dossiers
- het organiseren van de eigen agenda
De functie moet autorisatie vragen voor
- deelname aan studiedagen en verbeteringsactiviteiten in het algemeen
- elke maatregel die een budgettaire impact kan hebben
- extrabudgettaire uitgaven
- alle administratieve aspecten
Impact
Totaal werkbudget entiteit
1.223.389.000 EUR
Eigen werkbudget
nihil
Andere kwantitatieve gegevens
1. nihil
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de instructies van het directiecomité en het kabinet
- het Koninklijk Besluit van 28/02/2003 betreffende de oprichting van B-Fast
- vragen voor de analyse van informatie
Welke vernieuwingen
- de verbetering van de communicatiemiddelen (internet)
- de bestaande werk- en communicatieprocedures
Gebaseerd op welk referentiekader
- de basisvorming en de continue persoonlijke vorming
- de interpersoonlijke contacten
|