Adviseur inspectie ziekenhuizen - Celhoofd (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DBB120
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)
Doel van de functie
Het leiden, organiseren en coördineren van de activiteiten van de cel Inspectie
teneinde
de dossiers met betrekking tot de toe te kennen budgetten voor de ziekenhuizen, de psychiatrische verzorgingstehuizen en beschut wonen te behandelen conform het financieringsbeleid.
Resultaatgebieden
Alsleidinggevendeinstaan voor het technisch en personeelsbeleid van de cel Inspectie
teneinde
de nodige middelen te voorzien zodat de inspecteurs hun taak zo efficiënt en evenwichtig mogelijk kunnen uitvoeren.
Voorbeelden van taken
- het zodanig organiseren van de taken dat de beoogde uitvoeringstermijnen nageleefd worden
- het opstellen van de arbeidsprocedures, het evalueren van de prestaties, het treffen van de vereiste maatregelen (opleiding, aanbevelingen aan de hiërarchie, ...
- het controleren en valideren van het werk van de inspecteurs vooraleer het door te sturen naar de verschillende partijen (ziekenhuizen, psychiatrische verzorgingstehuizen, beschut wonen, de Nationale Raad voor Ziekenhuisvoorzieningen)
- het voorzien van een voortgezette opleiding op technisch vlak en met betrekking tot de te volgen lijnen om de verschillende partijen een objectieve behandeling en naleving van de reglementaire normen te garanderen: informatieverspreiding, kennisoverdracht tussen de inspecteurs, het organiseren van informatie- en/of vormingsvergaderingen om de nodige uitleg en interpretatie te verschaffen over de behandeling van de diverse dossiers
- het begeleiden van de inspecteurs tijdens de verschillende stappen van de dossierbehandeling
Alsleidinggevendehet definiëren en sturen van de activiteiten van de administratieve medewerkers in het kader van de uit te voeren en uitgevoerde inspecties
teneinde
het dagelijks beheer en een kwalitatief betere dienstverlening te garanderen aan de betrokken partijen (ziekenhuizen, psychiatrische verzorgingstehuizen, beschut wonen).
Voorbeelden van taken
- het organiseren van de administratieve taken
- het definiëren van de activiteits- en kwaliteitsindicatoren, het evalueren van de resultaten, boordtabel voor kwalitatieve en kwantitatieve opvolging
- het opvolgen, herzien en aanpassen van de procedures aan de evolutie van de reglementaire context en de praktische vaststellingen
- het controleren van het werk
- ervoor zorgen dat de medewerkers degelijk opgeleid en geïnformeerd worden zodat de kwaliteit van de dossierbehandeling nog beter wordt
Alsdeskundige/specialisthet beheren en verspreiden van de eigen specifieke kennis over de financiering van ziekenhuizen, psychiatrische verzorgingstehuizen en beschut wonen binnen de FOD en onder haar klanten
teneinde
de inspecteurs en de personen die instaan voor het beleid in staat te stellen om de juiste beslissingen te nemen.
Voorbeelden van taken
- het informeren van derden via symposia en uiteenzettingen over het budget van de ziekenhuizen
- het beantwoorden van schriftelijke en mondelinge vragen van derden en van het kabinet, van parlementaire vragen of interpellaties
- het verschaffen van de nodige informatie aan de verantwoordelijken zodat zij de beschikbare budgetten kunnen vastleggen
- het aanbieden van de eigen kennis als deskundige en tussenkomen in gespecialiseerde, delicate of moeilijkere dossiers
Alsvertegenwoordigerhandelen als referentiepersoon voor het beheer van de ziekenhuisbudgetten
teneinde
de principes en de toepassingsmodaliteiten te verschaffen voor de geldende reglementeringen.
Voorbeelden van taken
- het voorleggen van de dossiers met betrekking tot vastlegging en/of herziening van de budgetten aan de Nationale Raad voor Ziekenhuisvoorzieningen en het aanvoeren van de nodige argumenten
- het volgen van de werkgroepen van de sectie Financiering van de Nationale Raad voor Ziekenhuisvoorzieningen
- het voorbereiden van de antwoorden op de mondelinge en schriftelijke vragen van derden, van het kabinet, op de parlementaire vragen of de interpellaties
Alskennisbeheerderhet volgen van de activiteiten op het terrein en de actualiteit omtrent de evolutie van de ziekenhuisuitgaven
teneinde
gelijkheid te garanderen op het vlak van de procedures en de kennis van de inspecteurs, alsook de hiërarchie te informeren over nieuwe trends.
Voorbeelden van taken
- het onderhouden van contacten met bevoorrechte getuigen (referentieziekenhuizen, buitenlandse contacten, literatuur)
- het onderhouden en aanbieden van de eigen deskundige kennis, tussenkomen in meer gespecialiseerde of ongewone dossiers
- het herzien van bestaande procedures of het opstellen van nieuwe procedures op basis van de marktevolutie om uiteindelijk zo snel en gepast mogelijk te kunnen reageren en budgettaire fouten te vermijden
- het met een kritisch oog bekijken van de gebeurtenissen op het terrein, hieruit conclusies trekken en de nodige voorstellen tot verbetering doen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
medewerkers
|
begrotingsdossiers & herziening
|
diverse
|
dagelijks
|
cel Statistiek
|
cijfergegevens
|
diverse
|
wekelijks
|
ziekenhuizen
|
specifieke vragen
|
diverse
|
driemaandelijks / jaarlijks
|
Kabinet
|
specifieke projecten
|
diverse
|
gericht
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
medewerkers
|
reglementering, bijstand
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
Kabinet
|
specifiek (op aanvraag)
|
diverse
|
op aanvraag
|
ziekenhuizen
|
specifiek of communicatie budgetten
|
diverse
|
dagelijks
|
management
|
specifiek
|
diverse
|
dagelijks
|
RIZIV
|
communicatie budgetten
|
diverse
|
op aanvraag
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de adviseur-generaal van de dienst Boekhouding & Beheer Ziekenhuizen
De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de organisatie van de werking van de cel, de procedures en alles met betrekking tot de dagelijkse opvolging van de administratie, inclusief de leiding van de medewerkers, op voorwaarde dat de algemene regels bepaald in het DG worden nageleefd
- de verdeling van de dossiers tussen de verschillende inspecteurs op basis van hun vaardigheden
- alle technische onderwerpen en dossiers die geen impact hebben op de beleidslijnen van de FOD
- de interpretatie van de wettelijke bepalingen
De functie moet autorisatie vragen voor
- alles waarvoor de officiële handtekening van de minister vereist is
- alles wat als een standpunt van de FOD naar voren komt en niet geregeld is via een wettelijke of reglementaire richtlijn
- alles wat buiten de normale bevoegdheden valt
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- interpretaties van de bepalingen uit de wet op de ziekenhuizen en de respectieve uitvoeringsbesluiten
Welke vernieuwingen
- wanneer de beheerders van de verzorgingsinstellingen gerichte vragen hebben gesteld waarop de bestaande wetgeving geen duidelijk antwoord geeft, hen de nodige interpretaties over het bepalen en herzien van de budgetten aanbieden op de website van de FOD (en die mettertijd ook aanvullen) met als doel een "FAQ"-rubriek op te stellen waarnaar deze beheerders kunnen verwijzen (dit zou de werkdruk binnen de hele cel Inspectie dan ook moeten verminderen)
Gebaseerd op welk referentiekader
|